تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۴۳۶۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تمرکز بر رقابت براساس نرخ، بازار بیمه را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند

می متالز - مدیرعامل شرکت بیمه آسماری گفت: متاسفانه در ایران رقابت تنها براساس نرخ است و این موضوع در بلند مدت سبب بروز چالش جدی در بازار بیمه کشور خواهد شد.
تمرکز بر رقابت براساس نرخ، بازار بیمه را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند

تمرکز بر رقابت براساس نرخ، بازار بیمه را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند

به گزارش می متالز، علیرضا یزدان دوست از تقدیم درخواستی مبنی بر رفع محدودیت فعالیت بیمه‌های مناطق آزاد دربرخی رشته‌های بیمه‌ای سرزمین اصلی خبرداد و گفت: مسوولان بیمه مرکزی با اشاره به محدودیت‎های قانونی با این درخواست موافقت نکردند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در شرایط تحریم و همه‌گیی جهانی ویروس کرونا، آن توسعه‌یافتگی مورد انتظار را ندارند، یادآورشد: این درحالی است که رقابت در همین مناطق هم با حضور شرکت‌های بیمه مستقر در سرزمین اصلی با چالش جدی همراه است به‌طوری که حتی ریسک‌های سازمان‌های مناطق آزاد زیر پوشش بیمه‌گران سرزمین اصلی است.

مدیرعامل بیمه آسماری تصریح کرد که بازار رشته‌هایی مانند آتش سوزی منازل مسکونی، بدنه و عمر در سرزمین اصلی ظرفیت بالایی دارد و در همه این رشته‌ها کمتر از ۴۰ درصد بازار بالقوه تبدیل به بالفعل شده است.

یزدان‌دوست گفت: ایران جزو کشورهای حادثه‌خیز است اما سهم بیمه‌های آتش‌سوزی و پوشش زلزله به عنوان رشته تبعی آن اندک است بنابراین ورود بیمه‌گران بیشتری به این بخش از بازار، سبب بالفعل شدن این بازار بالقوه می‌شود.

۱۰۰ درصد بودجه امسال بیمه آسماری محقق می‌شود

وی افزود: شرکت بیمه آسماری با ورود به هشتمین ماه سال توانسته است از پرتفوی سال پیش عبور کند و تا پایان سال ۱۰۰ درصد بودجه مصوب هیات مدیره را تامین می‌کند، اما صدور صرف بیمه درمان انفرادی در سرزمین اصلی ترکیب همگون پرتفوی آسماری را به سمت درمان کشانده و این خمیدگی در پرتفوی لزوماً خواسته و هدف ما نیست.

مدیرعامل بیمه آسماری اظهار کرد: تولید حق بیمه در آسماری با مدیریت صحیح ریسک‌ها همراه است به‌طور‌ی‌که نسبت خسارت هفت ماه ۹۹ نسبت به سال پیش هشت درصد کاهش دارد و از ۵۳ درصد به ۴۵ درصد رسیده  است.

یزدان‌دوست با بیان اینکه همکارانش در بیمه آسماری عملکرد قابل قبولی دارند، گفت: با وجود بالابودن ضریب خسارت در رشته درمان در بسیاری از شرکت‌های بیمه‌، آسماری با دقت و مدیریت ریسک توانسته نسبت خسارت این رشته را کنترل کند و عملیات بیمه‌گری سودآوری داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با عبور از دوران سخت کرونا صنعت بیمه و به‌ویژه بیمه آسماری در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاق‌های خوبی خواهد بود.

 کاهش بیمه‌های باربری

مدیرعامل بیمه آسماری درباره فعالیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توضیح داد: رقابت دراین مناطق با حضور شرکت‌های بیمه سرزمین اصلی بسیار سخت است و فرصت رقابت میان چهار شرکت ثبت شده در مناطق آزاد را از میان برده است، به‌ویژه در این مناطق شاهد توسعه اقتصادی چشمگیری نیستیم و اتفاقا حجم بعضی از رشته‌های بیمه‌ای از جمله بیمه‌های باربری نسبت به سال‌های پیش کاهش چشمگیری داشته است.

یزدان‌دوست گفت: هریک از شرکت‌های خارج از مناطق آزاد هر سال یک منطقه آزاد و ویژه را هدف قرار می‌دهند و بخش عمده‌ای از کارهای بیمه‌ای به شرکت‌های ثبت شده در مناطق آزاد نمی‌رسد.

وی درباره برنامه‌های سال گذشته آسماری با هدف برندسازی یادآور شد: بیمه درمان تکمیلی انفرادی نقطه وصل بیمه آسماری با جامعه است، ضمن اینکه بودجه تبلیغات شرکت‌ها عموما درصدی از حق بیمه تولیدی است و بیمه آسماری برای اجرای همه برنامه‌های تبلیغی و برندسازی خود اندکی با کمبود این بودجه روبه‌رو بود ،اما با اجرای بخشی از برنامه‌های فوق توانست خود را به عموم مردم معرفی کند.

مدیرعامل بیمه آسماری گفت: بیمه آسماری با ۵ شعبه و ۱۱ باجه فعال در کشور و ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌گذاران درمان توانست نظر موافق بسیاری از هموطنان را جلب کند.

یزدان‌دوست درباره سرمایه‌گذاری برخی از شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه یاد آورشد: نسبت خسارت مطلوب در آسماری منابع مناسبی را برای سرمایه‌گذاری تامین کرد اما بنا به دلایلی به دنبال استفاده حداکثری از منابع در بازار سرمایه نبودیم و از ابتدا به هشدار کارشناسان که از حباب در بورس خبر می‌دادند، توجه کردیم.

وی تصریح کرد: در واقع بیمه آسماری برای معرفی خود به جامعه به دنبال ارائه خدمات مناسب به‌ویژه پرداخت به‌موقع خسارات است، بنابراین ترجیح دادیم منابع خود را در جایی نگهداریم که قدرت نقدشوندگی بالا باشد و در زمان ایفای تعهدها ظرف کمتر از ۲۴ ساعت خسارت‌ها را بپردازیم.

 آزادسازی در بازار بیمه کشور

مدیرعامل بیمه آسماری درباره تاثیر آزادسازی بر بازار بیمه کشور گفت: شرایط کنونی بازار نشان می‌دهد، شرایط و زیرساخت‌ها برای حذف تعرفه‌ها فراهم نبود و صنعت بیمه کشور نتوانست با اتکا به ساختار مبتنی برداده‌ها فعالیت کند بنابراین نتیجه آزادسازی این شد که نرخ و شرایط براساس تجربه‌های مدیران تعیین شدند نه براساس داده‌ها و اطلاعات آماری درست بازار.

یزدان‌دوست یادآورشد: سال‌ها پیش بیمه‌گران خارجی نرخ و شرایط بیمه نامه‌هایی چون اتومبیل را براساس داده‌های دقیق تعیین می‌کردند، به گونه‌ای که نرخ حق بیمه بدنه خودرو در محله‌هایی که آمار سرقت در آن بالا بود، افزایش می‌یافت اما متاسفانه در کشور ما رقابت تنها بر اساس نرخ است و این موضوع در بلندمدت سبب بروز چالش جدی در بازار بیمه کشور می‌شود.

وی درباره نقش سندیکا در ساماندهی بازار یادآورشد: البته اقدام‌ها سندیکا ستودنی است اما شرکت‌های بیمه برای عدم اجرای بسیاری از توافق‌ها راه‌های فرار زیادی دارند.

مدیرعامل بیمه آسماری ادامه داد: برای مهار نرخ و شرایط  باید اجماع نظام‌مند وجود داشته باشد، زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای لازم فراهم باشد.

همین اول راه برخی مدیران شیوه‌نامه مناقصات بیمه‌ای مصوب سندیکای بیمه گران ایران را در تضاد با آزادسازی تعرفه‌ها می‌دانند که نشان می‌دهد انسجام لازم میان بیمه‌گران وجود ندارد اما امیدوارم با فراهم شدن زیرساخت‌های نظام‌مند با استفاده از فناوری‌های نو بتوانیم در آینده‌ای نزدیک مقوله آزادسازی تعرفه‌ها را به‌طور نظام‌مند عملیاتی کنیم.

عناوین برگزیده