تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۱۴۳۸۷۸
سرویس خبر : انرژی

عملیات لوله‌گذاری خط انتقال نفت از جاسک از اول دی آغاز می‌شود

می متالز - استاندارهرمزگان گفت: عملیات لوله‌گذاری خط انتقال نفت از جاسک از اول دی ماه با پایان عملیات لایروبی آغاز و امکان صادرات از این پایانه نفتی به صورت آنی و بدون استفاده از مخازن ذخیره نفت محقق می‌شود.
عملیات لوله‌گذاری خط انتقال نفت از جاسک از اول دی آغاز می‌شود

به گزارش می متالز، فریدون همتی شامگاه پنج‌شنبه در بازدید از شرکت پتروپالایش مکران به عنوان یکی از طرح‌های ملی در غرب شهرستان جاسک افزود: به منظور حفر کانال زیر دریایی انتقال نفت، لایروبی تا مسافت ۲۰۰متری از نقطه صفر ساحلی در کوه مبارک در حال انجام است.

وی اضافه کرد: خط اول انتقال صادرات نفت ازجاسک اوایل سال ۱۴۰۰ با قطر ۳۶ اینچ به بهره‌برداری می‌رسد.

مشکلات انتقال تجهیزات پتروپالایشگاه مکران مرتفع می‌شود

استاندارهرمزگان همچنین با بیان اینکه مشکلات انتقال تجهیزات، تامین سوخت و برق پتروپالایشگاه مکران مرتفع می‌شود، ابرازداشت: موانعی در مسیر انجام این طرح بزرگ نفتی، از جمله تامین برق، سوخت و تجهیزات مورد نیاز وجود داشت که دستورات لازم برای تامین ۲۲ مگاوات برق مورد نیاز صادر شد.

همتی ظرفیت تولید روزانه این مجتمع را ۳۰۰هزار بشکه نفت عنوان کرد و ادامه داد: با بهره‌وری انجام شده پیش بینی ایجاد ۱۵.۷ دلار ارزش افزوده از هر بشکه نفت خام یعنی معادل ۲ برابر میانگین ارزش افزوده پالایشگاهی وجود دارد.

به گفته وی، حدود ۳ میلیون  مترمکعب سوخت مورد نیاز این مجتمع نیز با انشعاب از خط لوله هفتم سراسری تامین خواهد شد.

ایجاد ۱۰ واحد پتروشیمی در پتروپالایش مکران

استاندارهرمزگان افزود: ۴۱ هزار متر مکعب آب مورد نیاز این مجموعه نیز از طریق آبشیرین کن داخلی تامین می‌شود و ۱۰ واحد پتروشیمی نیز در این مجتمع احداث می‌شود.

همتی عنوان کرد: برق مورد نیاز این مجتمع ۲۰۲ مگاوات است که از طریق احداث نیروگاه داخلی تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی پتروپالایش مکران، برای ۳۰هزار نفر در این مجتمع اشتغال ایجاد می‌شود.

استاندار هرمزگان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در بخش مجوزهای این پترو پالایش به دریافت موافقت اصولی اولیه وزارت نفت، اخذ جوازتاسیس وزارت صنعت معدن تجارت، توافق با شرکت گاز هرمزگان برای تامین سوخت مورد نیاز مجتمع، انتقال پرونده مالیاتی از تهران به هرمزگان، اخذ تاییدیه ستاد توسعه سواحل مکران و اخذ مجوز بانک مرکزی برای انتقال ارز مورد نیاز خرید تجهیزات عنوان کرد.

پایانه نفتی جاسک در ۶۵ کیلومتری غرب جاسک درمنطقه کوه مبارک، در زمینی به مساحت ۵ هزار هکتار در حال ساخت است.

شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان بواسطه دسترسی مستقیم به دریای عمان و آب‌های آزاد دارای اهمیت فراوانی بوده که امروز به کانون توسعه ای مکران تبدیل شده است.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

عناوین برگزیده