تاریخ: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۱۴۴۳۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ماهنشان، گزینه نخست راه‌اندازی ژئوپارک در استان زنجان است

می متالز - معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: وجود جاذبه‌های طبیعی و معدنی مانند کوه‌های رنگی، معدن سرب و روی و حیات‌وحش انگوران فرصتی ویژه برای ایجاد سایت‌های ژئو پارک در منطقه ماهنشان فراهم کرده است.
ماهنشان، گزینه نخست راه‌اندازی ژئوپارک در استان زنجان است

به گزارش می متالز، علی‌اکبر شرفی روز شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص ایجاد ژئوپارک در این مناطق، افزود: لازم است در مرحله نخست محدوده ژئوپارک به‌صورت دقیق تعیین شود تا از جای‌جای ظرفیت‌های طبیعی برای جذب گردشگری، توانمندسازی منطقه، رشد اقتصادی و حفاظت از میراث طبیعی استفاده گردد که در این منطقه برنامه‌ریزی‌های لازم برای وقوع این امر به خوبی در حال انجام است.  

گفتنی است ژئوپارک (Geopark) به محدوده ای از اراضی طبیعی گفته می‌شود که در آن یک یا چند میراث زمین‌شناسی برجسته و با اهمیت وجود دارد، میراث زمین‌شناسی بخشی از تنوع زمین‌شناسی است که چشم اندازها و پدیده‌های آن از لحاظ آموزشی، پژوهشی و زیبایی‌شناختی کم‌نظیر و شگفت‌آور هستند.

همچنین طبق تعریف یونسکو،  ژئوپارک گستره‌ای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی  برجسته است که در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: راه‌اندازی  ژئوپارک در منطقه ماهنشان فرصت مغتنمی برای سرمایه گذاران است.

 خرداد امسال،  مجوز نخستین مجتمع گردشگری معدنی کشور نیز در استان زنجان برای معدن انگوران صادر شد.

معدن انگوران جزو معدود معادن فعال کشور است که صنعت گردشگری را در برنامه های خود قرار داده است.

شهرستان ماهنشان در غرب استان زنجان واقع است و آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی متعددی را در خود جای داده است.

عناوین برگزیده