تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۴۴۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دست دلال ها از سر فولاد برداشته می‌شود

می متالز - نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هدف از عرضه فولاد در بورس حدف واسطه‌گری، ایجاد ثبات در بازار و تکمیل زنجیره تولید است، گفت: با این طرح دست دلالان از سر بازار فولاد برداشته می‌شود و انتقادهایی که از این طرح به گوش می‌رسد شاید از سوی همین واسطه‌گران و دلالان است.
دست دلال ها از سر فولاد برداشته می‌شود

به گزارش می متالز، علی جدی در خصوص مزایای عرضه فولاد در بورس کالا گفت: پیش از این فولادی‌ها حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت خود را در بورس عرضه می‌کردند و باقی آن با واسطه به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید و همین واسطه‌ها قیمت بازار را تعیین می‌کردند اما در طرح جدید تولید کننده‌ و مصرف کننده به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و عرضه و تقاضا بدون حضور واسطه صورت می‌پذیرد.

ثبات در چرخه عرضه و تقاضا فولاد

جدی با بیان اینکه بخش خصوصی پیش از این برای تهیه مواد اولیه دچار مشکلاتی بود و ناچار می‌شد از دلال با قیمت بالاتر بخرد گفت: وقتی محصولات فولادی در بورس عرضه شود چرخه خرید و فروش فولاد به ثبات می‌رسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حوزه فولاد هر تولیدکننده‌ای ظرفیتی دارد که در سامانه بهین‌یاب قابل مشاهده است، گفت: این تولیدکننده می‌تواند در بورس همان مواد اولیه را به راحتی تهیه کند و با این شیوه صدها میلیون دلار از دست دلالان خارج می‌شود.

جدی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند مواد اولیه تهیه کنند می‌توانند با قیمت مناسب و پایه دار در بورس تهیه کنند گفت: همین افراد نیز باید محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

صدایی که در می‌آید برای دلالان است

نائب رییس کمیسیون معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این شیوه در زنجیره فولاد ارزش افزوده ایجاد می‌شود گفت: موضوع پیچیده ای نیست که انقدر فضاسازی در بازار فولاد ایجاد می‌کنند و اتفاقا حذف دلال قطعی بوده و صدایی که در می‌آید برای همین افراد ست.

جدی حضور فولادی‌ها در بورس را مثبت دانست و گفت: تولید شمش فولاد ما بیشتر از مصرف است و لذا وقتی در بورس عرضه شود قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند و تولیدکننده‌های انتهای زنجیره می‌توانند بیشتر فعال شوند و نهایتا هرچه هم مازاد مصرف داخل است می‌تواند صادر شود و منعی در صادرات نیست.

نائب رییس کمیسیون معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ایجاد ثبات در کشور مهم است چراکه وقتی تولید شمش فولاد در کشور دو برابر مصرف آن است و در بورس قیمت آن ۱۵ درصد بالای قیمت جهانی عرضه می‌شود نشانه بی‌ثباتی است اما وقتی فروش و عرضه در بورس ثبات پیدا کند، این مسئله حل خواهد شد و باتوجه به اینکه تولید شمش فولاد در کشور بیش از مصرف است ثبات پیدا خواهد کرد.

عناوین برگزیده
غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است
«بلوغ» مشهورترین بازار سفته‏‏‌بازی ملکی در جهان؛ بازار «ثانویه» فروش خانه در چین بعداز ۳۴ سال رونق گرفت

غروب برج‏‏‌های چینی/ خرید و فروش خانه‌های چندسال ساخت از نوساز‌های بازار مسکن چین سبقت گرفت و همزمان قیمت این خانه‌ها افت کرد؛ این علامت «اصلاح رفتاری» چینی‌ها از سال‌ها سرمایه‌گذاری ملکی به «خروج از این پناهگاه» است