تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۴۵۱۰۱
سرویس خبر : انرژی

ترمینال توزیع میعانات گازی کشور به بهره‌برداری رسید

می متالز - مخازن متمرکز ذخیره‌‌‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی با ظرفیت ۴میلیون بشکه با فرمان رئیس‌جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس در قالب برنامه سی و چهارم پویش ملی «تدبیر و امید برای جهش تولید» به بهره‌برداری رسمی رسید.
ترمینال توزیع میعانات گازی کشور به بهره‌برداری رسید

به گزارش می متالز، در مراسم بهره‌برداری رسمی از این طرح که صبح امروز (پنجشنبه، ۶ آذر ۹۹) با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، وزیر نفت طرح احداث مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی را یکی از سه طرح ملی وزارت نفت عنوان کرد که امروز به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

بیژن زنگنه اظهار کرد: مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی پارس جنوبی که با واحدهای صادراتی ارتباط دارد، به مدیریت ذخیره مازاد میعانات گازی تولید شده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی به مدت ۴۵ روز کمک و از طریق ایستگاه‌های پمپاژ مجزا، خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تأمین می‌کند.

بهره‌برداری از مهم‌ترین ترمینال توزیع میعانات گازی کشور

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز از طریق ارتباط زنده تصویری از شهرستان عسلویه با نهاد ریاست‌جمهوری به معرفی این پروژه پرداخت و ضمن ابراز خرسندی و افتخار از افتتاح ۱۵ فاز پارس جنوبی طی هفت سال گذشته گفت: پروژه مخازن ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با هدف ذخیره‌سازی موقت میعانات گازی پالایشگاه‌های ۱۳گانه پارس جنوبی جهت توزیع مناسب بین مبادی مصرف پایین‌دستی تعریف شده که علاوه بر افزایش انعطاف‌پذیری و پایداری عملیات تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، تأمین مستمر و پایدار خوراک تأسیسات پایین‌دست از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز از طریق این مخازن انجام می‌شود.

محمد مشکین‌فام ساخت این مخازن را در راستای هدف کاهش خام‌فروشی میعانات گازی پارس جنوبی و ایجاد ارزش افزوده این محصول که معادل نفت خام سبک و مرغوب است برشمرد و گفت: میعانات گازی پارس جنوبی عمدتا‌ً در پالایشگاه‌های پایین‌دستی به محصولات فرآورشی ارزشمند باکیفیتی نظیر بنزین یورو ۴ و با اکتان بالا تبدیل می‌شود که نقش مهمی در خودکفایی تولید بنزین کشور، قطع وابستگی به واردات و امکان صادرات ایفا می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که این تأسیسات مهم‌ترین ترمینال توزیع میعانات گازی کشور برای تغذیه پالایشگاه‌های پایین‌دستی به شمار می‌رود.

وی میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه را حدود ۳۰ میلیون یورو و ۲هزار و دویست میلیارد ریال در قالب قرارداد epc (مهندسی، تأمین و ساخت) اعلام و اظهار کرد: در این طرح، تعداد ۸ مخزن هر یک به ظریفت ۵۰۰ هزار بشکه (در مجموع ۴ میلیون بشکه) به صورت سقف شناور و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در سه سال گذشته دو شرکت داخلی ماشین‌سازی اراک و ناردیس به عنوان پیمانکاران اصلی همراه با دهها شرکت کوچک و بزرگ به عنوان مشاور، سازنده تأسیسات، پیمانکاران اجرایی در این پروژه فعالیت داشتند که به طور مستقیم و میانگین بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستمر در آن مشغول به فعالیت بودند و بعد از بهره‌برداری نیز اشتغال پایدار برای حداقل ۵۰ نفر ایجاد می‌شود.

پارس جنوبی؛ کارگاه بزرگ توسعه ایران

رئیس‌جمهوری نیز در ادامه پارس جنوبی را به عنوان کارگاه بزرگ توسعه ایران توصیف کرد و گفت: استان بوشهر این افتخار را دارد که به عنوان مرکزی مهم برای تأمین انرژی کشور بزرگترین مخازن گازی کشور را در کنار خود دارد.

حسن روحانی با اشاره به اینکه ایران از حیث داشتن مخازن گازی، در رتبه اول جهانی قرار دارد، تأکید کرد: در حالی که در دولت‌های گذشته فقط ۱۰ طرح پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده بود، در دولت تدبیر و امید، ۱۵ طرح مهم پارس جنوبی به اتمام رسید که به معنای تلاش مهندسان و کارگران عزیز کشورمان و به نشانه آماده کردن مسیر روابط خارجی و تعامل سازنده بوده است.

وی احداث این مخازن با ظرفیت ۴ میلیون بشکه را از آن جهت حائز اهمیت دانست که به گفته وزیر نفت به مدیریت ۴۵ روزه مازاد تولید میعانات گازی در پارس جنوبی کمک شایان توجهی می‌کند.

رئیس‌جمهوری در پایان، افتتاح این طرح را به مردم استان بوشهر و همه کارگران، مهندسان و افرادی که مدیریت پروژه‌های عظیم پارس جنوبی را به عهده دارند، تبریک گفت.

عناوین برگزیده