تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۳۴۶
کد خبر: ۱۴۶۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آخرین وضعیت زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج‌فارس اعلام شد

«بوعلی» آماده عرضه؛ «ایلام» در آستانه افتتاح

می متالز - مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از عرضه بوعلی طی ۱۰ روز آینده خبر داد.
«بوعلی» آماده عرضه؛ «ایلام» در آستانه افتتاح

به گزارش می متالز، جعفر ربیعی با اشاره به اینکه سه شرکت «بوعلی»، «اروند» و «بندر امام» آماده ورود به بورس هستند، گفت: قیمت‌گذاری «بوعلی» انجام شده و در بورس پذیرش و نماد آن درج شده و اکنون منتظر عرضه از سوی بورس هستیم که به‌زودی تا دو هفته آینده این عرضه صورت خواهد پذیرفت. وی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۱۲ درصد از سهام «بوعلی» برای عموم عرضه می‌شود و ۳ درصد از این سهام هم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق می‌گیرد، افزود: در نظر داریم در صورت شرایط مناسب بازار ۳ درصد دیگر را هم ظرف دو ماه بعد از عرضه اولیه عرضه کنیم. وی «بوعلی» را از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی دانست که حدود یک‌چهارم پتروشیمی نوری دانست. ربیعی با اشاره به اینکه «اروند» نیز پذیرش شده و به احتمال زیاد طی همین هفته قیمت عرضه آن در هلدینگ تصویب می‌شود، ادامه داد: به‌فاصله دو تا سه‌هفته بعد از بوعلی ۱۲ درصد از سهام اروند نیز عرضه خواهد شد. به گفته وی، پتروشیمی اروند غول پی‌وی‌سی کشور و منطقه است.

مدیرعامل هلدینگ  خلیج‌فارس در ادامه با اشاره به اینکه پروژه بندر امام به دلیل بزرگی نیاز به زمان بیشتری داشت، پیش‌بینی کرد :به احتمال زیاد حل مسائل متعدد این شرکت برای ورود به بورس تا پایان سال به طول می انجامد و به همین دلیل ممکن است عرضه آن در فروردین و اردیبهشت سال بعد صورت بگیرد.

جعفر ربیعی در پاسخ به سوال ما درباره واحد شیرین‌سازی نفتای بوعلی گفت: این واحد تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت داشته و شاید زودتر از عرضه بوعلی در بورس، به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین درباره بازسازی واحد پارازایلین این شرکت تصریح کرد: زمان پروژه بازسازی قسمت آسیب‌دیده بوعلی ۲ سال و نیم برآورد شده که یک‌سال آن تاکنون طی شده است. بنابراین یک سال و نیم دیگر دوباره شاهد تولید پارازایلین در پتروشیمی بوعلی هستیم که در آن صورت سهام این شرکت ارزش افزوده دوباره‌ای در بورس شاهد خواهد بود.

 

افتتاح ایلام

مدیرعامل پترول نیز از افتتاح پتروشیمی ایلام طی چند روز آینده خبر داد. رسول اشرف‌زاده با اشاره به اینکه آخرین مراحل راه‌اندازی «ایلام» در دست اقدام است، گفت: شمارش معکوس برای بهره‌برداری از این طرح شروع شده است.

وی درباره زمان افتتاح طرح سولفات پتاسیم ۴۰ هزار تنی ارومیه با اشاره به اینکه نگاه به این طرح براساس ارزش‌سازی است نه ظرفیت‌سازی گفت: این طرح به بهره‌برداری رسیده و منتظر افتتاح آن هستیم.

وی همچنین از پیشرفت ۵۰ درصد پتروشیمی «صدف» خبر داد و گفت: تجهیزات این پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ نصب خواهد شد و در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه دو طرح «لردگان» و «ایلام» سال‌ها متوقف بودند و اکنون در مدار تولید و سوددهی قرار گرفته‌اند، افزود: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری روی این طرح‌ها تمام شده است، از این پس شاهد رشد ارزش این شرکت‌ها و تاثیرگذاری آنها در پترول خواهیم بود.

وی درباره بازارگردانی سهام شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج‌فارس از جمله «پترول» و «لردگان» گفت: بازارگردان ما براساس تعهدی که به سازمان بورس داده کار خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهد؛ اما این به آن معنی نیست که هرگاه قیمت سهام افت کرد آن را جمع‌آوری کند، بلکه وظیفه این بازارگردان متعادل کردن شرایط سهام است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزش سهام برخی از شرکت‌های زیرمجموعه «فارس» پایین‌تر از ارزش واقعی آنهاست، گفت: در بلندمدت شاهد افزایش واقعی قیمت سهام این شرکت‌ها خواهیم بود. وی تصریح  کرد: سودآوری «لردگان» پس از افتتاح رسمی آن برای ۵ سال آینده ترسیم شده است و سهام این شرکت از جمله سهام بنیادی محسوب می‌شود.

عناوین برگزیده