تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۴۶۴۲۳
سرویس خبر : انرژی

قرارداد همکاری ژاپن و کویت برای ذخیره‌سازی نفت امضا شد

می متالز - ژاپن و کویت قراردادی برای ذخیره نفت خام در ژاپن برای جنوب شرق آسیا امضا کرده اند که در زمان کمبود عرضه نفت جهت تقویت عرضه در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قرارداد همکاری ژاپن و کویت برای ذخیره‌سازی نفت امضا شد

به گزارش می متالز، ژاپن و کویت قراردادی برای ذخیره نفت خام در ژاپن برای جنوب شرق آسیا امضا کرده اند. هدف از امضای این قرارداد تلاش برای تقویت شبکه عرضه نفت در این منطقه است که در حال حاضر نسبت به کمبود عرضه بسیار ضعیف و آسیب پذیر عمل می کند.

ژاپن قبلاً هم قراردادهایی با امارات و عربستان برای ذخیره نفت تا ۱۶.۴ میلیون بشکه داشته است.

گزارش این قرارداد اولین بار در هفته گذشته منتشر شد. منابع ناشناس اعلام کردند ژاپن طبق قراردادی ۳.۱۴ میلیون بشکه نفت  در ذخایر نفتی به شرکت نفت کویت اجاره داده است. این رقم برابر با ۱.۵ روز مصرف ژاپن یا ده روز مصرف در جنوب شرق آسیا است. طبق آخرین گزارشات، شرکت نفت کویت از این ذخایر در شرایط معمول به عنوان منبع صادرات استفاده می‌کند.

کویت چهارمین عرضه کننده بزرگ نفت به ژاپن پس از عربستان، امارات و قطر است. تقاضای نفت در ژاپن پس از سقوط به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، در حال حاضر با نزدیک شدن فصل زمستان و نیاز به سوخت‌های گرمایشی افزایش یافته است.

ژاپن پنجمین مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیا و چهارمین واردکننده بزرگ این کالا است. این کشور همچنین بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی مایع در جهان است.

تقریباً تمام واردات نفت ژاپن از خاورمیانه می‌آید. در واقع بیش از ۹۰ درصد از واردات نفت ژاپن در سال جاری میلادی از خاورمیانه تامین شده است. این کشور سفارش نفت در سایر کشورها از جمله روسیه و امارات را کاهش داده است.

با توجه به این وابستگی بالا به نفت خاورمیانه، اطلاعیه عربستان مبنی بر افزایش قیمت نفت خام برای خریداران آسیایی در ژانویه، خبر ناخوشایندی برای خریداران نفت ژاپنی بوده است. عربستان در اوایل همین هفته اعلام کرد قیمت نفت سبک عرب را ۰.۶۵ دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد. پیش بینی افزایش قیمت نفت عربستان بین ۰.۵۰ و ۰.۸۵ دلار در هر بشکه متغیر است.

عناوین برگزیده