تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۴۶۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
سید حسین معصومی، معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد هرمزگان

اتخاذ استراتژی صحیح، فولادسازان را نجات می‌دهد

می متالز - صنعت فولاد کشور در سال جاری توانسته با اتخاذ استراتژی‌های صادراتی از وضعیت رکود خارج شود؛ اما همچنان کمبود مصرف داخلی وجود دارد. زیرا پروژه‌های عمرانی در کشور هنوز فعال نشده‌اند و دولت برای رونق صنعت فولاد باید پروژه‌های عمرانی را فعال سازد. ضمن اینکه ایجاد تعاملات بین‌المللی سیاسی و اقتصادی می‌تواند باعث تسهیل تجارت فولاد ایران شود. البته فولادسازان نیز می‌توانند با اتخاذ استراتژی‌های مناسب و به‌موقع مشکلات خود را کاهش دهند. همچنانکه شرکت فولاد هرمزگان توانسته است با افزایش تولید و فروش محصولات خود در بازارهای داخلی و بین‌المللی از وضعیت زیان خارج شود و به سوددهی برسد.
اتخاذ استراتژی صحیح، فولادسازان را نجات می‌دهد

به گزارش می متالز، امروزه عوامل بسیاری بر عملکرد اقتصادی تولیدکنندگان فولاد تاثیر می‌گذارد. این عوامل را می‌توان به دو بخش داخلی و بین‌المللی تقسیم کرد. در بخش عوامل داخلی بهای مواد اولیه اساسی مانند گندله و همچنین میزان دسترسی به منابع مورد نیاز نقشی اساسی را دارند. چرا که هر شرکت برای تولید و بقای خود به تامین مواد اولیه نیاز دارد که قیمت آن می‌تواند اثر منفی یا مثبت بر شرکت داشته باشد. میزان دسترسی به مواد اولیه نیز بسیار مهم است؛ زیرا مواد اولیه باید به‌صورت پایدار و بدون وقفه به شرکت تولیدکننده انتقال یابد. در این میان نقش زیرساخت‌ها نیز نیابد نادیده گرفته شود و کمبود زیرساخت‌ها در حال حاضر برخی از فولادسازان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

عوامل دیگری مانند رکود در بازار فولاد کشور وجود دارند که باعث گرایش بسیاری از فولادسازان به صادرات شده است. وضعیت اقتصادی کشور مانند رکود عاملی تعیین‌کننده در صنعت فولاد است. چرا که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در سال‌های گذشته به‌دلیل وجود رکود در کشور به صادرات محصولات فولادی روی آوردند؛ عامل بسیار مهم در صادرات و واردات نیز نرخ ارز است که تثبیت یا نوسان در آن، عملکرد اقتصادی شرکت‌های فولادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا از یک سو برخی از تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود مبادرت می‌ورزند و از سوی دیگر به واردات مواد اولیه مانند الکترود گرافیتی نیاز دارند. بنابراین نرخ ارز برای فولادسازان بسیار مهم است. سیاست‌های دولت در خصوص بودجه‌های عمرانی نیز بر تقاضای فولاد در داخل کشور بسیار تاثیر گذار است و به عبارت بهتر دولت می‌تواند با افزایش بودجه‌های عمرانی تقاضای داخلی فولاد را بهبود بخشد و رکود اقتصادی موجود در کشور را از بین ببرد. یکی از عوامل تشدید رکود در صنعت فولاد کشور، واردات بی‌رویه محصولات فولادی طی سال‌های گذشته بود  و  عامل اثرگذار دیگر بر شرکت‌های فولادی نیز  وضعیت نقدینگی مشتریان داخلی است.

یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد اقتصادی شرکت‌های فولادی، نوع فناوری به‌کار رفته در آن‌ها است. این یعنی هر چه تکنولوژی مورد استفاده در تولید فولاد به‌روزتر و پیشرفته‌تر باشد، می‌تواند در اقتصادی بودن تولید و نیز افزایش کیفیت محصول تولیدی موثرتر باشد. به عنوان مثال شرکت فولاد هرمزگان با به‌کارگیری یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌ها در تولید تختال، به‌عنوان یکی از بازیگران موثر صنعت فولاد کشور در بازارهای بین‌المللی لقب گرفته است. این شرکت نیروی انسانی خود را نیز بهره‌ور کرده است و در سال جاری با تدابیر اتخاذ شده به بیشترین میزان تولید خود طی سال‌های اخیر دست پیدا خواهد کرد.

عناوین برگزیده