تاریخ: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۴۶۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازگشت رونق به بازار بورس طی ۳ ماه اخیر

می متالز - پس از سقوط سنگین بازار سرمایه طی 3 ماه اخیر، حالا مدتی است بازار بورس در حال احیاست، شاخص کل خود را به نزدیگی 1500 هزار واحدی رسانده و این در حالی است که مقاومت میانی 1400 هزار را چند روزی است پشت سرگذاشته است.
بازگشت رونق به بازار بورس طی ۳ ماه اخیر

به گزارش می متالز، پس از سقوط سنگین بازار سرمایه طی ۳ ماه اخیر، حالا مدتی است بازار بورس در حال احیاست! شاخص کل که نماد وضعیت بازار است خود را به نزدیگی ۱۵۰۰ هزار واحدی رسانده و این در حالی است که مقاومت میانی ۱۴۰۰ هزار را چند روزی است پشت سرگذاشته است. اما جدال اصلی در محدوده ۱۵۳۰ تا ۱۶۰۰هزار واحدی خواهد بود ، جایی که می تواند رشد اخیر شاخص را متوقف کرده و آنرا مجددا به سمت ۱۳۰۰ هزار واحد سرازیر کند! اما شکست این محدوده می تواند نوید دستیابی مجدد شاخص کل به سقف تاریخی خود در محدوده ۲۱۰۰ هزار واحدی را دهد که البته کار آسانی به نظر نمی رسد.
در شرایط فعلی که برسرکار آمدن دولت میانه رو و طرفدار برجام در آمریکا قطعی شده است، آرامش سیاسی و چشم انداز امیدبخش موجب افت قیمت دلار شده و احتمالا این مسیر با رخدادهای جدیدتر در این زمینه همراه خواهد بود و می توان حداقل در میان مدت انتظار برقراری آرامش در بازار ارز را متصور بود که همین امر درکنار رشد بازارهای جهانی می تواند منجر به ایجاد ثبات و آرامش در بازار سهام شود و چون شاکله اصلی بازار سهام ما از شرکت های بزرگ کومودیتی محور و صادراتی تشکیل شده، شاید حداقل از منظر شاخص کل، انتظار رشد سریع و شدید(مانند آنچه در نیمه اول سال شاهد بودیم)، حداقل در کوتاه مدت دور از ذهن باشد اما با توجه به اصلاح شدید اخیر و منطقی شدن قیمتها انتظار ریزش خاصی هم نمی توان داشت. در میانه چنین فضایی شاید بتوان گفت میدان داری بازار در مان مدت به سمت صنایع خدماتی و ریالی محور و صنایعی که بصورت سنتی و مستقیم از رفع تحریم و برقراری مناسبات بین المللی منتفع می شوند خواهد بود و در کل می توان گفت وزنه بیشتر حرکت بازار در اختیار شاخص هم وزن خواهد بود!
با نگاهی به شاخص کل هم وزن متوجه می شویم که بخصوص طی چند روز اخر(۱۰ روز اول آذر۹۹) شاهد رشدی مشابه این شاخص نسبت با شاخص کل هستیم این در حالی است که از کف اصلاح تا ابتدای آذرماه رشد شاخص کل بسیار سریع تر از شاخص هم وزن بوده است که خود شاهدی بر این مدعاست که شاخص هم وزن در حال شتابگیری نسبت به شاخص کل است.

در این میان برخی صنایع از طراوت بیشتری برخوردارند که به آنها خواهیم پرداخت:

شاخص خودرو که در این مدت با رشد مجدد خود، با تشکیل الگوی کف دوقلو، رشدی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را در کوتاه مدت پیش رو خواهد داشت.

شاخص بانک که اخیراروند نزولی خود در ۸۹۹۰ را شکسته وبه انتظار اهدافی با رشد ۱۱ تا ۲۲ درصدی در کوتاه مدت نشسته است.

شاخص سیمان که این هم که خط گردن الگوی کف دوقلوی خود در ۹۳۰۰ را شکسته است و امکان رشدی ۷ تا ۱۲ درصدی را در کوتاه مدت برای گروه مهیا کرده است.

شاخص مواد دارویی هم گارد خوبی به خود گرفته وبا شکست ۱۱۵۶۵۰ که روندی نزولی بوده است پتانسیل رشدی ما بین ۸ تا ۱۵ درصد را ایجاد کرده است.

شاخص انبوه سازی که به تازگی خود را بازیافته و خیز اولیه برای برخواستن از خاک را برداشته و انتظار می رود بعد شکست روند نزولی در۱۳۱۰۰ و پولبک به آن که در حال انجام است، حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

شاخص رایانه که به تازگی مقاومت سنگین ۵۹۴۰۰ را شکسته و اهداف ۷ (که البته به هدف اول رسیده) تا ۱۴درصد ی را پیش رو دارد.

در این میان سایر صنایع و حتی صنایع بزرگ هم شاخص های مطلوی دارند و دورنمای بازار مطلوب به نظر می رسد اما شاید بخصوص صنایع بزرگ مدتی رشد با سرعت کمتر و یا درگیری نوسانی در محدوده های فعلی را تجربه کنند.
مانند شاخص شیمیایی که با روند نزولی خود برخورد کرده و باید ببینیم موفق به شکست آن می شود یا خیر.
شاخص فرآورده های نفتی که اخیرا روند نزولی بلند مدت خود را شکسته و در مسیر رشد گام برمی دارد.
و یا شاخص های فلزات اساسی و کانه فلزی که به سمت مقاومت های مهم و نیرومند خود پیش می روند.

به هرحال به نظر میرسد که بهتر است در شرایط مختلف بازار ، ضمن تشخیص تغییرات خاص در روند و رفتار بازار ، مسیر درست و استرانژی بهینه را در چیدمان پورتفوی و پیشبرد اهداف سرمایه گذاری مدنظر قرار داد.

عناوین برگزیده