تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۴۷۳۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اکبر حیدری سخنگوی کانون سرمایه گذاری های استانی سهام عدالت؛

نگرانی ها در خصوص سهام عدالت

می متالز - دستورالعمل سازمان بورس مبتنی بر افزایش سقف صندوق های سرمایه گذاری و اختصاص بخشی از سرمایه آنها به سهام عدالت، این سوال را مطرح کرده است که آیا نگرانی در خصوص عرضه سهام عدالت در بازار سرمایه از بین خواهد رفت یا خیر؟ به نظر می رسد این تصمیم و دیگر موارد در این رابطه در بازار سرمایه در اختیار منابع سهام عدالت قرار داده شده، حرکتی برای پیش بینی و پیشگیری از موارد نگران کننده در بازار سهام است.
نگرانی ها در خصوص سهام عدالت

به گزارش می متالز، باید در نظر داشت در حال حاضر بخش عمده ای از ۴ میلیون نفرمشمول سهام عدالت مبادرت به فروش سهام عدالت خود کرده اند و تنها حجم کمی از مشمولین باقی مانده اند که برگه های سهام عدالت خود را هنوز در دست دارند. در این میان برخی بر این باورند که شرایط بازار رو به رشد است، عرضه بلوکی سهام عدالت نیز مجدداً آغاز شده است تا امکان فروش برای مابقی مشمولین سهام عدالت نیز به زودی فراهم شود. با توجه به شرایط حاضر در بازار سرمایه، این اقدامات برای امروز بازار نیست بلکه برای پیشگیری از موارد مشابهی است که ماه گذشته در مورد عرضه سهام عدالت پیش آمده بود .

ارائه بلوکی سهام عدالت برای چیست؟

سهامی که در روش غیرمستقیم به بازار ارائه می شود سهام خردی است که ممکن است حجم آن نسبت به کشش بازار زیاد باشد، از این رو عنوان سهام عدالت از آن جدا شده و این سهام به شکل بلوکی عرضه می شوند و به معنای فشار عرضه در مورد سهام عدالت به نظر می رسد نخواهد بود.

فروش غیرمستقیم در سهام عدالت

در روش مدیریت غیرمستقیم، سهام مشمولین سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گرفته و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام آن شرکت می شود. بر این اساس مشمولین در فروش سهامشان با مشکلات متعدد اعم از دیرکرد واریز مواجه نمی‌شوند.
اما مشمولینی که روش مستقیم را در سهام عدالت انتخاب کرده اند مجموع سهام ۳۶ شرکت دولتی حاضر در بازار سرمایه در پرتفوی آنها ثبت شده است.

وظیفه شناسی بانکها

اما در این میان انتقادی به بانک های وابسته به شرکت های کارگزاری که مبادرت به فروش سهام عدالت می کنند، وارد است که واریز این مبالغ فروش را خیلی دیر انجام می دهند و حتی بعضی از واریز ها هنوز انجام نشده است. به رغم اعلام مراجع رسمی و شرکت سپرده گذاری مرکزی مبنی بر واریز بخش عمدی از این مبالغ فروش، این موضوع با واقعیت های موجود در تضاد است . متاسفانه هنگامی که از طریق مراجع رسمی اعلام می‌شود که مردم پول خود را دریافت کرده‌اند عده زیادی از مردم اعتراض و شکایت دارند که هنوز پول خود را دریافت نکرده اند. تمام تلاش ما این است که بتوانیم زبان گویای انتقادات مردم به این وضعیت باشیم و از این روبرای تطیبیق این دو مولفه با یکدیگر باید موضوع ناهماهنگی سیستم بانکی مورد توجه قرار گیرد .

عناوین برگزیده