تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۴۸۱۵۱
سرویس خبر : انرژی

جریمه ۱.۶ میلیارد تومانی معادن متخلف لرستان

می متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: شناسایی ۱۶ فقره برداشت غیرمجاز از معادن رودخانه‌ای استان طی امسال منجر به صدور جریمه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی برای متخلفان شد.
جریمه ۱.۶ میلیارد تومانی معادن متخلف لرستان

به گزارش می متالز، بختیار رازانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان روز چهارشنبه با اشاره به انجام ۸۰ فقره بازرسی از معادن رودخانه‌ای طی سالجاری افزود: نظارت بر فعالیت این معادن تشدید شده است.

او اظهار داشت: ۲۸ فقره مجوز برداشت معادن رودخانه‌ای و ۵۶ مجوز پروانه بهره برداری معادن کوهی در لرستان صادر شده که نشان می‌دهد ۶۵ درصد معادن استان کوهی و ۳۵ درصد رودخانه‌ای است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: به طور میانگین برداشت از معادن کوهی حدود ۱۰۰ هزار تن است و مشکلی در این خصوص نداریم، اما سنگ شکن‌های کارخانه فرآوری معادن رودخانه ای، مشکلاتی دارند.

رازانی افزود: یک سنگ شکن باید سالانه ۱۰۰ هزار تن خوراک اولیه داشته باشد تا اقتصادی باشد، اما آمار‌ها نشان می‌دهد ۲۸ معدن شن و ماسه رودخانه‌ای لرستان ۳۲۰ هزار مترمکعب یا ۶۰۰ هزار تن خوراک اولیه تولید می‌کنند که کفاف حدود ۱۰ درصد معادن را می‌دهد.

او اظهار داشت: بنابراین در این شرایط احتمال برداشت‌های غیرمجاز رودخانه‌ای برای جبران خسارت‌ها وجود دارد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان همچنین گفت: میزان نیاز به مصالح کوهی و رودخانه‌ای باید به طور دقیق برآورد شود چراکه بهره‌برداری از رودخانه بر اساس نیازسنجی، موجب حفظ منابع و جلوگیری از اضافه برداشت متخلفان می‌شود.

رازانی اضافه کرد: نظارت بر این معادن وظیفه امور آب و این سازمان است که به طور متناوب در دستور کار قرار دارد، اما باید بهره برداران را به سمت مصالح کوهی سوق دهیم و واگذاری این معادن در اولویت باشد.

او با بیان اینکه مصالح کوهی کیفیت بالاتری نسبت به مصالح رودخانه‌ای دارد تصریح کرد: هیچ کامیونی نباید موادمعدنی را بدون بارنامه حمل کند و هماهنگی پلیس راه و راهداری برای این مهم ضروری است.

۲۶۸ پروانه بهره‌برداری معدنی در لرستان صادر شده است که بیش از ۶۰ درصد این معادن فعال هستند که به طور میانگین سالانه حدود ۹ میلیون تن استخراج واقعی دارند و یک هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد کرده اند.

عناوین برگزیده