تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۴۸۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
حمیدرضا زارع، معاون بهره‌برداری شرکت مجتمع فولاد خراسان

تکمیل زنجیره تولید باعث افزایش رقابت‌پذیری می‌شود

می متالز - حمیدرضا زارع، معاون بهره‌برداری شرکت مجتمع فولاد خراسان در خصوص وضعیت شرکت فولاد خراسان و بازار آن گفت: فولاد خراسان از زمان شروع بهره‌برداری یعنی از سال 1380 تاکنون، روی کیفیت محصولات خود حساسیت لازم را داشته و تلاش کرده تا محصول با کیفیت را به بازار عرضه کند. با شوع تولید در این مجتمع ، اولین استاندارد محصولات A3 در ایران تولید شد. ضمن اینکه محصول این شرکت همیشه در بازار به‌نام میلگرد نیشابور عرضه می‌شود.
تکمیل زنجیره تولید باعث افزایش رقابت‌پذیری می‌شود

به گزارش می متالز، زارع با بیان اینکه فولاد خراسان تنها شرکت فولادی است که تمامی زیرساخت‌های آن در همان استان واقع شده است، اظهار داشت: معادن سنگ آهن، گاز، آهک، دولومیت، آب و سایر زیرساخت‌ها از استان خراسان تامین می‌شوند. امروزه شرکتی می‌تواند در بازار بقا داشته باشد که بتواند محصول خود را در بازارهای صادراتی عرضه کند و دیگر فروش محلی پاسخگو نیست. در سال 1394 که وضعیت صنعت فولاد بسیار بحرانی بود، صادرات فولاد خراسان را حفظ کرد. به‌طوری که در سال‌های بعد یعنی سال 96 حدود 30 درصد از محصولات فولاد خراسان صادر شد. در حال حاضر انبار این شرکت از محصول خالی است و هر محصولی که تولید می‌شود، بلافاصله به فروش می‌رسد.

معاون بهره‌برداری فولاد خراسان درخصوص محصولات طویل فولادی این‌گونه بیان کرد: محصولات طویل ساختمانی تنوع زیادی ندارند؛ بنابراین رقابت برای کاهش بهای تمام شده زیاد است. هر اندازه شرکت‌ها بتوانند زنجیره تولید را تکمیل کنند و مواد اولیه خود را از معدن به‌دست آورند، بهای تمام شده آن‌ها نیز کمتر خواهد بود. اما باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. هم‌زمان نیز باید فولادسازان روی تکنولوژی‌های جدید متمرکز شوند تا علاوه بر کیفیت، محصولات آن‌ها تنوع داشته باشد تا بهره‌وری بالا حاصل شود. استفاده از تکنولوژی‌های جدید در چرخه تولید باعث به‌کارگیری نیروی انسانی کمتری می‌شود. در کنار آن سرعت تولید نیز افزایش می‌یابد.

وی در مورد تکنولوژی افزود: در صورتی که فولادسازان کشور بتوانند با تکنولوژی‌های اروپایی محصول تولیدکنند، وضعیت بسیار بهتری نسبت به تکنولوژی‌های چینی خواهند داشت. بنابراین می‌‌توان با اقدامات و رایزنی‌های لازم، ارتباطات مناسب فنی را با کشورهای اروپایی و صاحب تکنولوژی برقرار کرد. استفاده از تکنولوژی، زمان و هزینه زیادی را از شرکت‌های فولادی می‌گیرد تا یک واحد تولیدی به شرایط پایدار برسد. نکته مهم در مورد تکنولوژی چینی این است که کپی‌برداری از دیگر تکنولوژی‌ها است و از کیفیت لازم برخوردار نیست. در مورد تجهیزات آن‌ها نیز برخلاف تکنولوژی اروپایی، قابلیت اطمینان وجود ندارد و دائم دچار شکست می‌شوند. ضمن اینکه قطعات چینی باکیفیت نیستند و تامین آن‌ها دشوار است و قطعات تنها باید از چین خریداری و تامین شوند.

زارع همچنین به وضعیت تامین مواد اولیه فولاسازان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور کمبودی در مورد تامین مواد اولیه احساس نمی‌شود؛ به‌نظر می‌رسد که به‌زودی کشور با مشکل کمبود کنسانتره مواجه خواهد شد. ضمن اینکه در مورد الکترود گرافیتی کمبود وجود دارد که البته کشورهای شرکت آسیا و هند این محصول را تولید می‌کنند و می‌توان از آن‌ها نیز الکترود گرافیتی تامین کرد. اما سایر مواد اولیه به میزان کافی در کشور تولید می‌شوند. با این حال شرکت‌ها تا حدی با مشکل نقدینگی مواجه هستند تا تامین مواد اولیه.

معاون بهره‌برداری فولاد خراسان اهمیت حمل ریلی را نیز این‌گونه بیان کرد: در حال حاضر مشتریان نسبت به کیفیت و قیمت محصول به‌ویژه هزینه حمل بسیار دقیق و حساس شده‌اند؛ ضمن اینکه در فولاد خراسان حمل مواد اولیه و محصولات به‌صورت ریلی انجام می‌شود و اخیرا نیز یک خط ریلی دیگر در انبار محصول و انبار شمش راه‌اندازی شده است. به‌طوری که در اواخر سال یک محموله صادراتی به مقصد بندرعباس تماما با ریل و واگن منتقل شد.

وی در پایان تهدیدات اصلی صنعت فولاد را کمبود نقدینگی و نیز کمبود مواد اولیه مانند کنسانتره دانست و افزود: باید در مورد برطرف شدن کمبود مواد اولیه برای تولید کنسانتره برنامه‌ریزی شود. بازار منطقه بهترین فرصت برای شرکت‌های فولادی است و فرصت‌های خوبی ایجاد شده است. چرا که مشتریان خوبی در منطقه و دنیا هم در مورد محصولات میانی و هم محصولات نهایی فرصت خوبی وجود دارد که نباید آن را از دست داد. در عین حال باید توجه شود که مشتریان به کیفیت حساس هستند. شرکت فولاد خراسان این شعار را سرلوحه کار خود قرار داده است که همه کارکنان باید سهمی در صادرات داشته باشند. این شرکت مشتریان خاص خود را دارد و بخشی از محصولات را نیز در بورس کالا عرضه می‌کند.

عناوین برگزیده