تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۶
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۱۴۸۲۵۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
معاون وزارت راه و شهرسازی:

تکمیل آیین‌نامه نظام اجاره‌داری مسکن

می متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین و تکمیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای و ارائه آن به مراجع بالادست با تاکید بر اتخاذ سیاست‌های تفکیک بازار سرمایه از بازار مصرف در بخش مسکن خبر داد.
تکمیل آیین‌نامه نظام اجاره‌داری مسکن

به گزارش می متالز، محمود محمودزاده در خصوص تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای ارائه آمار کشوری از میانگین قیمت خریدوفروش هر مترمربع واحد مسکونی همچنین بازار اجاره در استطاعت عموم مردم، گفت: با توجه به آنکه آماری که قبلا با برداشت از داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر مترمربع واحد مسکونی ارائه می‌شد فقط مختص تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شد، ارائه آمار به آن شیوه متوقف شد.

وی  ادامه داد: هم‌اکنون برای تمام مراکز استان‌ها میانگین آمار خریدوفروش استخراج شده و در هفته جاری ارائه خواهد شد.

مهم‌ترین مرجع گرانی مسکن ذخیره‌سازی سرمایه است

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در ۲۷ مرکز استان، متوسط قیمت خریدوفروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است که حدود ۹ استان نیز متوسط قیمت خریدوفروش مسکن کمتر از پنج میلیون تومان است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد سه استان نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

محمودزاده گفت: فقط در تهران میانگین خریدوفروش یک مترمربع واحد مسکونی حدود ۲۵ میلیون تومان است. درعین‌حال در شهر تهران اگر مناطق یک و سه را که رقم‌های خریدوفروش در آنها غیرمنطقی است را در نظر نگیریم، میانگین قیمت هر مترمربع خریدوفروش واحد مسکونی ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ دلار بر قیمت مسکن تاثیر فراوانی داشته است، توضیح داد: برآوردها حاکی است حوزه زمین و مسکن یکی از مهم‌ترین مرجع‌ها برای ذخیره سرمایه است. به همین دلیل سیاست وزارت راه و شهرسازی موضوع جدا کردن بازار سرمایه و سفته‌بازی از بازار مصرف است.

تعریف پروژه‌های متعدد برای جداسازی بازار سفته بازی از بازار مصرف

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به منظور جدا کردن بازار سفته‌بازی از بازار مصرف، پروژه‌های مختلفی تعریف شده که یکی از آنها، سامانه املاک و اسکان بود. با توجه به موفقیت سامانه از نظر زیرساخت و امکانات، در ماده ۵۴ اصلاحیه مجلس توجه بیشتری به سامانه شد و تمامی خانواده‌ها مکلف به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه شدند. این الزام برنامه‌ریزی‌ها را در حوزه خریدوفروش و اجاره، شفاف می‌کند.

محمودزاده همچنین از دیگر راهکارها برای ساماندهی و ایجاد ثبات در بازار قیمت‌ها در بخش مسکن را افزایش تولید برشمرد و گفت: اجرای طرح‌های تولید مسکن همچون طرح اقدام ملی و تفاهم‌نامه‌های همکاری در تولید مسکن با سایر وزارتخانه‌ها و تکمیل واحدهای مسکونی مهر در جهت تقویت بازار مصرف است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود، مجموعه سیاست‌ها و اقدامات در بازار اجاره و خریدوفروش منجر به ایجاد ثبات در بازار خریدوفروش و اجاره شود و نقش موثری در بازار ایجاد کند. همچنین، آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه‌ای تدوین شده و برای تصویب به مراجع بالتر دولت برای تصویب ارائه شده است.

عناوین برگزیده