تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۴۸۳۵۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پافشاری ژاپن بر خودروهای هیدروژنی

می متالز - تویوتا پیش از همه خودروسازان برای گسترش خودروهای هیبریدی پیشگام شد و درخصوص فناوری سوخت هیدروژنی در خودروها هم همچنان پافشاری می‌کند.
پافشاری ژاپن بر خودروهای هیدروژنی

به گزارش می متالز، شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا، دستی به سر و روی خودروی میرای (Mirai) هیدروژنی کشیده و با این تغییرات جدید، میزان پیمایش به ازای هر بار سوخت‌گیری، ۳۰ درصد بهبود پیدا کرده است؛ این کار تویوتا نوعی پافشاری روی پیشبرد فناوری‌های آلایندگی صفر هیدروژنی است که هنوز نه زیرساخت آن در دنیا فراهم است و نه قیمت تمام شده آن منطقی و مقرون به‌صرفه شده است و درست زمانی پافشاری می‌کند که همه خودروسازان، از جمله خودش در حال ‌گذار از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی هستند. 

با اینکه دولت ژاپن هم حامی سوخت هیدروژنی و پیل‌های سوختی است، هنوز بازار خودروهای هیدروژنی بازاری خاص به حساب می‌آید و دلیل آن نبود جایگاه سوخت‌گیری هیدروژن به قدر کافی است. دو مانع بزرگ دیگر هم ریسک انفجار و کاهش شدید قیمت دست دوم این خودروهاست. 

اما اگر قرار باشد وعده‌های نخست‌وزیر جدید ژاپن، محقق شود و تا سال 2050 میزان آلاینده‌های کربنی به صفر برسد، یکی از راه‌های آن گسترش انرژی‌های پاک و سوخت‌هایی است که آلایندگی کربنی ندارند. 

خبر تولید میرای جدید تویوتا هم بعد از اعلام اهداف نخست‌وزیر ژاپن منتشر شده که همراستا با هدف‌گذاری اتحادیه اروپا و چین است. رئیس‌جمهور چین هم می‌خواهد کشورش تا سال 2060 از لحاظ آلاینده‌های کربنی پاک باشد. 

حامیان استفاده از هیدروژن این سوخت را پاک‌تر (کم‌آلاینده‌تر) از سایر فناوری‌ها می‌دانند چون از سوختن هیدروژن فقط آب و گرما تولید می‌شود و منابع تامین هیدروژن به‌عنوان سوخت متان، زغال‌سنگ، آب و حتی زباله است. برای کشوری مثل ژاپن که منابع نفت و گاز و نظایر آن را ندارد، راهی برای ایجاد امنیت در بخش انرژی به حساب می‌آید. اما باید به واقعیت‌های مهم دیگر هم نگاه کرد. تا پایان سپتامبر 2020، تویوتا فقط 11هزار و 100 دستگاه از نسل اول میرای را به فروش رسانده است. این آمار اصلا برای 6 سال رقم امیدوارکننده‌ای نیست. اکثر خودروسازان دنیا هم از رفتن به سمت خودروهای هیدروژنی پرهیز و سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت خودروهای برقی هدایت کرده‌اند. فقط هوندا و هیوندایی کره‌جنوبی برنامه‌های خود را برای توسعه خودروهای هیدروژنی و پیل سوختی حفظ کرده و بر آن پافشاری می‌کنند. حتی قیمت خودروهای هیدروژنی هم قدرت رقابت با خودروهای برقی را ندارد چه رسد به خودروهای بنزینی؛ برای مثال برای خرید میرای جدید باید 5 میلیون ین (48 هزار دلار) در نظر بگیرید. این در صورتی است که دولت ژاپن 10هزار دلار هم یارانه به خودروهای هیدروژنی اختصاص داده والا قیمت آن 58 هزار دلار می‌شد. 

تویوتا می‌گوید به جای آنکه قیمت این خودروها را پایین بیاورد، روی افزایش پیمایش به ازای هر بار سوخت‌گیری سرمایه‌گذاری کرده است. در میرای جدید، با هر بار سوخت‌گیری امکان پیمایش 800 کیلومتر فراهم شده و علاوه بر فناوری‌های نو مثل پارک خودکار، تغییراتی در طراحی صورت گرفته و سامانه قدرت هیدروژنی از کف خودرو به جلوی خودرو انتقال یافته است.

عناوین برگزیده