تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۴۸۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کارنامه عملیاتی سه قلوهای بانکی

می متالز - مطالعه صورت‌های مالی بانک‌ها در ۶ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد در مدت یادشده با وجود بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌های آمریکا، بسیاری از بانک‌های کشور با اتخاذ راهبردهایی از جمله افزایش مبادلات ارزی و افزایش درآمدهای بانکی و فعالیت برای بازگشت مطالبات مشکوک‌الوصول توانسته‌اند تا حدود زیادی زیان خود را کاهش داده و در مواردی حتی این زیان را به سود تبدیل کنند.
کارنامه عملیاتی سه قلوهای بانکی

به گزارش می متالز، در این میان سه بانک خصوصی شده صادرات، ملت و تجارت که به سه قلو‌های بانکی شهرت دارند با توجه به سابقه زیاندهی در چند سال پیاپی در سال گذشته و ۶ماهه اخیر عملکرد بهتری را به نمایش گذاشته‌اند. کارنامه بانک ملت نشان می‌دهد، اگرچه این بانک نتوانسته رتبه نخست خود را در کسب درآمدهای مشاع در بین بانک‌ها حفظ کند و به رتبه دوم تنزل یافته، اما با ثبت سود حدود ۶۹ هزار میلیارد ریالی همچنان رتبه نخست سودآوری را در بین بانک‌ها به خود اختصاص داده است. این رقم حکایت از رشد ۳۵۱ درصدی سوددهی این بانک در ۶ ماهه نخست امسال و ۱۷۶درصدی در ۱۲ماهه سال ۹۸ دارد. سهم بانک ملت از درآمدهای مشاع هم به ۴۵هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۵درصدی را نشان می‌دهد. جهش سودآوری بانک ملت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نتیجه ۳برابر شدن درآمدهای غیر مشاع این بانک نسبت به نیمه نخست سال ۹۸ است. دلیل اصلی این رشد هم رشد ۱۶برابری درآمدهای شرکت از محل مبادلات ارزی اعلام شده است، اما در بخش هزینه‌ها رشد بیش از ۱۰برابری هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول، موجب افزایش ۱۳۱درصدی جمع هزینه‌های این بانک شده است. بانک تجارت در نیمه نخست سال ۹۹ روند رو به رشد خود را در نیمه دوم سال ۹۸ ادامه داده است.

 صورت‌های مالی ۶ ماهه این بانک در سال‌جاری نشان می‌دهد بانک تجارت در این مدت از محل فعالیت‌های مشاع، سودی معادل ۲۷هزار میلیارد ریال کسب کرده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۹هزار میلیارد ریال بوده است. این ارقام نشان می‌دهد درآمد بانک تجارت در این مدت سه برابر شده است. در بخش درآمدهای غیرمشاع نیز، شناسایی درآمد ۴۷هزار میلیارد ریالی  بانک تجارت نشان از رشد سه برابری آن دارد که مهم‌ترین دلیل آن جهش سه برابری درآمدهای این بانک از محل مبادلات ارزی است.در بخش هزینه‌ها، اما این بانک شاهد رشد قابل‌توجهی بوده که جمع کل هزینه‌ها را با رشدی ۶۷ درصدی مواجه کرده که دلیل عمده آن رشد ۱۱۵درصدی هزینه‌های کارکنان است. در مجموع بانک تجارت توانسته است زیان ۱۰هزار میلیارد ریالی در ۶ ماه ۹۸ را به سود بیش از ۱۰هزار میلیارد ریالی در ۶ماهه ۹۹ تبدیل کند. هر چند میزان سود شناسایی شده در مقایسه با زیان انباشته رقم قابل توجهی نیست، اما تداوم سودآوری این بانک نشانه امیدوار کننده‌ای برای سهامداران است.

 کارنامه مالی بانک صادرات هم در ۶ ماه سال‌جاری نشان می‌دهد این بانک با رشد ۵/ ۳ برابری درآمدهای مشاع روبه‌رو بوده است. جمع درآمدهای مشاع بانک صادرات در ۶ ماه نخست سال ۹۹ حدود ۷۰هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴۹درصد رشد را نشان می‌دهد. دربخش درآمدهای غیرمشاع نیز بانک صادرات موفق شده درآمد ۵۲هزار میلیارد ریال  شناسایی کند که این رقم در مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۲هزار میلیارد ریال بوده است. رشد درآمد‌های غیرمشاع بانک صادرات برخلاف بسیاری از بانک‌های دیگر ناشی از مبادلات ارزی نبوده، بلکه از محل سود و وجه التزام بوده است. در بخش هزینه‌ها این بانک با رشد حدود ۷۱ درصدی مواجه بوده که دلیل عمده آن رشد هزینه کارکنان، مطالبات مشکوک‌الوصول و هزینه‌های مالی بوده است. در ۶ماه نخست امسال سود خالص بانک صادرات ۵۰ هزار میلیارد ریال گزارش شده که این رقم ۱۰برابر سود ۶ ماهه سال ۹۸ است. با توجه به این روند و عرضه سهام گروه مالی سپهر صادرات در نیمه دوم امسال، بانک صادرات می‌تواند با جبران زیان انباشته و گزارش سود انباشته، خبرهای امیدوارکننده‌ای برای سهامداران خود داشته باشد. بررسی اجمالی عملکرد بانک‌های صادرات، ملت و تجارت در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد در مجموع وضعیت این بانک‌ها  با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی به طور نسبی بهبود یافته است که دلیل عمده آن ناشی از مبادلات ارزی و سود عملیاتی بوده است، اما در عین حال هزینه‌های این بانک‌ها در بخش کارکنان، مطالبات مشکوک‌الوصول و هزینه‌های مالی هم افزایش داشته است.

عناوین برگزیده