تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۱۴۹۱۳۶
سرویس خبر : انرژی
صفحه نهایی روزنامه سراج فردا در یک نگاه:

احداث تصفیه خانه تکمیلی فولاد کویر و بی نیازی این واحد تولیدی از منابع آب زیر زمینی

می متالز - کلنگ احداث طرح تصفیه خانه تکمیلی پساب مجتمع فولاد کویر با حضور نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان و مسئولان محلی به زمین زده شد.
احداث تصفیه خانه تکمیلی فولاد کویر و بی نیازی این واحد تولیدی از منابع آب زیر زمینی

به گزارش می متالز، آیت الله عباسعلی سلیمانی، در مراسم کلنگ زنی احداث طرح تصفیه خانه تکمیلی پساب فولاد کویر آران و بیدگل با گرامی داشت یاد و خاطره شهید هسته ای کشورمان فخری زاده، شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس، گفت: پس از پیروزی انقلاب، صعنت نقش مهمی در پیشرفت و خودکفایی کشور پیدا کرد.
امام جمعه کاشان افزود: بعضی ها به جای این که سرمایه  های خود را وارد عرصه کار و تولید کنند و هزاران سفره پاک برای مردم  پهن کنند، با سپردن به سیستم بانکی سودهای کلان دریافت می کنند، سرمایه داری که پول خود را به جای فعالیت های تولیدی، در بانک قرار دهد نوعی تنبل پروری کرده و مورد لعن خداوند قرار می‌گیرد.
عضو خبرگان رهبری، رزمندگانی که در راه دین جهاد کردند با کسانی که اموالشان را در جهت تولید و خودکفایی اقتصاد کشور به کار گرفته اند، برابر دانست و گفت: اگر امروز مدیر عامل فولاد کویر آران و بیدگل مانور دو برابری ظرفیت، جلوگیری از واردات بی رویه و حفظ ارز کشور را می دهد، به خاطر این است سرمایه زندگی خود  را در چرخه  تولید و خودکفایی اقتصاد کشور قرار داده است.
نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان، عشق به کار و تولید را بزرگترین سرمایه زندگی دانست و گفت:  کسانی که  توان سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت  را ندارند، حداقل سرمایه داران را به سرمایه گذاری صنعت و خودکفایی کشور تشویق کنند.


مدیر عامل مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل نیز در ابتدای این مراسم از آغاز عملیات احداث پروژه تصفیه خانه تکمیلی پساب این مجتمع با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: با بهره برداری از این پروژه، نیاز این مجتمع به آبهای زیر زمینی بطور کامل قطع می شود.
احمد خوروش گفت: این تصفیه خانه، پساب مجتمع فولاد کویر و پساب شهری کاشان را با ظرفیت ورودی ۹۰ لیتر برثانیه، تصفیه کرده و آب مورد نیاز این صنعت را تامین می‌کند.
مهندس خوروش با بیان اینکه برای تامین آب ورودی این تصفیه خانه در سال‌های اخیر بالغ بر ۱۷ کیلومتر از محل تاسیسات فاضلاب شهری کاشان تا محل کارخانه لوله گذاری شده است، تصریح کرد: با بهره برداری از این تصفیه خانه، بی نیازی از منابع آب زیرزمینی منطقه از یک سو و رفع معضلات زیست محیطی ناشی از جاری شدن پساب شهری در محیط طبیعی و استفاده نادرست آن در بخش کشاورزی از سوی دیگر، مرتفع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مجتمع فولادکویر بعنوان صنعت پیشگام کشور در عرصه رعایت استاندارد‌های زیست محیطی و همچنین رکورد دار مصرف کم آب در بین صنایع فولاد کشور است
حاج احمد خوروش گفت: این تصفیه خانه با بهره گیری از تکنولوژی MBR یکی از به روزترین روش‌های تصفیه فاضلاب و پساب دنیا، درفضایی به وسعت ۲۰ هزار مترمربع احداث می‌شود.
مدیرعامل فولاد کویر با تاکید بر اینکه کیفیت آب خروجی این تصفیه خانه در حد استاندارد‌های آب آشامیدنی است و تکنولوژی آن محصول شرکت پرت ایتالیا و مدیریت طرح برعهده شرکت زلال فراب کویر است خاطرنشان کرد: احداث این تصفیه خانه با رویکرد بومی سازی و ارتقای دانش فنی داخل کشور انجام شده که بخش عمده ساخت، تامین و نصب آن بر عهده مهندسان ایرانی بوده است.
خوروش گفت: آب حاصل از این تصفیه خانه در سیستم خنک کننده خطوط تولید مجتمع مورد استفاده و بازچرخانی مجدد قرار می‌گیرد و هیچ گونه پساب خروجی نخواهد داشت.

افزایش ۱/۵ برابری صادرات در شرکت فولاد کویر


دکتر حسین حسین زاده مشاور عالی مدیر عامل نیز گفت: مجتمع فولاد کویر نخستین تولید کننده ی میلگردهای فولادی با سیستم اتوماسیون صنعتی در کشور است که فعالیت تولیدی خود را از سال 1386 با هدف تولید 350 هزار تن میلگرد شاخه و کلاف ساختمانی آغاز کرد و پس از گذشت دو سال از آغاز فعالیت، به ظرفیت اسمی خود دست یافت.
دکتر حسین زاده افزود: مجتمع فولاد کویر در سال 1389 با تکیه بر دانش بومی متخصصین جوان و با انگیزه خود توانست به رکورد بی نظیر دو برابر ظرفیت اسمی دست پیدا کند، این شرکت تولیدی به دنبال اندیشه ی توسعه نگرانه مدیران کارافرین و ارزش ساز خود، در سال 1395 خط دوم خود را با هدف تولید میلگردهای شاخه فولادی راه اندازی کرد که در این زمینه نیز در کمتر از یک سال توانست به رکورد بی نظیر دستیابی به ظرفیت اسمی پس از یک سال از زمان بهره برداری برسد.
وی تصریح کرد: مجتمع با تولید بالغ بر یک میلیون تن محصولات فولادی، بعنوان بزرگترین تولید کننده میلگرد در کشور و بزرگترین تولید کننده میلگردهای کلاف مورد مصرف در طیف وسیعی از صنایع پایین دستی در ایران می باشد که با تکیه بر توان داخلی متخصصین جوان خود توانسته است در حوزه های افزایش ظرفیت تولید، بدون استفاده از دانش خارجی، تولید محصولات جدید فولادی که شامل 40 گرید فولادی و 450 سبد محصولی (گرید سایز) برای اولین بار در کشور را رقم زند.
دکتر حسین زاده خاطر نشان کرد: خطوط تولید مجتمع فولاد کویر از پیشرفته ترین خطوط تولید نورد محصولات فولادی در دنیاست و مواد مورد نیاز در صنایع پایین دستی فولادی و صنایع استراتژیک کشور نظیر صنایع خودرو، صنعت نفت و پتروشیمی، قطعه سازی، پیچ و مهره، صنایع تولید محصولات عمومی فولادی، صنایع ساختمان، صنعت لاستیک و تایر و ... را تولید می کند.
وی گفت: طی سالیان اخیر مجتمع فولاد کویر به عنوان یکی از صنایع پیشرو در بخش فولاد کشور در زمینه بومی سازی تجهیزات و تکنولوژی تولید می باشد که تا کنون بالغ بر 600 قطعه مورد نیا زخود را با بهره گیری از مهندسی معکوس، ساخت و توسعه قطعات و تجهیزات و بهره گیری از  توان فکری متخصصان داخلی کشور بومی سازی کرده است.
مشاور عالی مدیر عامل شرکت فولاد کویر افزود: همچنین در بخش تکنولوژی تولید نیز تولید محصولات جدید تماما با دانش بومی پرسنل مجتمع انجام پذیرفته است که این خود باعث نهادینه شدن و زیربنای توسعه های آینده این مجتمع می شود.
وی اضافه کرد: مجتمع فولاد کویر با ورود به بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه(عراق، افغانستان، آذربایجان) و حوزه خلیج فارس(قطر، عمان، امارات) و کشورهای حوزه اروپا(گرجستان و کرواسی) و قاره ی آفریقا به عنوان یک شرکت پیشرو مطرح می باشد. کلیه فعالیت های صادراتی مجتمع علاوه بر محصولات ساختمانی معمولی شامل گریدهای ویژه مورد مصرف در صنایع تبدیلی کشور های هدف می باشد که این محصولات ارزش افزوده بالاتر و بالطبع آن ارز آوری بیشتری را به همراه دارند،این مجتمع علیرغم وجود تحریم های اقتصادی کشور، موفق شد در سال 98 صادرات خود را به دو برابر افزایش دهد و افزون بر 400 هزار تن انواع محصولات فولادی به ارزش 150 میلیون دلار به مقصد کشورهای دیگر صادر نماید که به نوبه خود رکوردی قابل ملاحظه و مطلوب تلقی می شود.
دکتر حسین زاده در پایان گفت :این مجتمع در طول سالیان گذشته با بهره گیری از توان متخصصان داخلی و با برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای رونق بخش تولید، موفق به افزایش ظرفیت تولید خود از 350 هزار تن به یک میلیون و 500 هزار تن در سال شده است، همچنین با توجه به نیازهای آینده کشور و همراستا با رشد اقتصادی و تکنولوژیکی در ایران مجتمع فولاد کویر نیز اقدام به ترسیم چشم انداز خود طی 5 سال آینده شامل احداث پروژه فولاد سازی با هدف تولید فولادهای کیفی مورد مصرف در صنایع حساس و استراتژیک کشور شامل پزشکی، خودرو، هوا و فضا، صنعت ریلی، لوازم خانگی و بهداشتی و... و با در نظر گرفتن آخرین تکنوژی های روز دنیا نموده است. باعث نهادینه شدن و زیربنای توسعه های آینده این مجتمع می شود.

عناوین برگزیده