تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۵۰۶
کد خبر: ۱۴۹۱۷۳
سرویس خبر : انرژی

فرصت سازی برای صادرات قیر عراق از طریق مرزهای ایران

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران گفت: ایران با در اختیار قراردادن سوخت ارزان قیمت و مسیرهای جاده‌ای به این تولیدکنندگان، تسهیلات ویژه‌ای را برای صادرات قیر عراق فراهم می‌کند.
فرصت سازی برای صادرات قیر عراق از طریق مرزهای ایران

عرضه متنوع محصولات پتروشیمی‌ها در بورس انرژی - بورس امروز

به گزارش می متالز، محسن ورزشکار در خصوص ظرفیت تولید قیر ایران گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید قیر ایران حدود شش میلیون تن است که بالغ بر چهار میلیون تن از آن صادر شده و حدود دو میلیون تن در داخل کشور به مصرف می‌رسد. لذا به لحاظ صادراتی، قیر تولیدی ایران که به واسطه مشخصات نفت خام و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از کیفیت بالایی برخوردار است؛ جایگاه ویژه ای در بازارهای صادراتی داشته و این محصول برای مشتریان بین المللی قابل چشم پوشی نیست.

وی با اشاره به محدودیت‌های صادراتی عراق افزود: اخیراً با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اقلیم کردستان عراق در زمینه تولید قیر و برخی محدودیت‌های موجود در زمینه صادرات مستقیم قیر از عراق به بازارهای هدف، قیر تولیدی این کشور از مسیر ایران به بازارهای ترکیه، گرجستان و ازبکستان و حتی بازارهای هند و آفریقا از طریق بنادر جنوبی ایران صادر می شود.

عضو هیات مدیره انجمن قیر ایران بیان کرد: این امر باعث شده که تولیدکنندگان و تجار قیر ایران که برای دستیابی به بازارهای هدف صادراتی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت زیادی را انجام داده‌اند با حضور این مهمان ناخوانده نتوانند با قیرهای ارزان و بی‌کیفیت عراق رقابت کنند.

ورزشکار تأکید کرد: ایران نیز با در اختیار قراردادن سوخت ارزان قیمت و مسیرهای جاده‌ای به این تولیدکنندگان، تسهیلات ویژه‌ای را برای صادرات قیر عراق فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: شایسته است مسوولین مرتبط با این امر در سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی و سایر دستگاه‌های ذیربط ، ضمن محدود نمودن ترانزیت و عبور موقت قیر عراق و بر طرف کردن موانع صادرات قیر ایران به کشورهای همسایه، زمینه‌های لازم برای توسعه صادرات قیر ایران را فراهم کنند.

عناوین برگزیده