تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۱۴۹۲۴۵
فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با همکاری اتاق ایران برگزار شد:

برای افزایش بهره‌وری معدن باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده شود

می متالز - فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با همکاری کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران و شبکه فن‌بازار ملی ایران برگزار شد. در این نشست شرکت‌های معدنی از ظرفیت‌های خود در حوزه معدن و استفاده از نوآوری‌های جدید در این حوزه گفتند.
برای افزایش بهره‌وری معدن باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده شود

فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با همکاری کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران و شبکه فن‌بازار ملی ایران برگزار شد. در این نشست شرکت‌های معدنی از ظرفیت‌های خود در حوزه معدن و استفاده از نوآوری‌های جدید در این حوزه گفتند.

به گزارش می متالز، روز گذشته فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با همکاری کمیسیون‌های کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، معادن و صنایع معدنی، مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران و شبکه فن‌بازار ملی ایران برگزار شد. هدف از برگزاری این فستیوال ‌شناسایی و معرفی نوآوری‌های صنعت معدن و ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای تحقق اهداف طرح بزرگ جهش تجارت فناوری است.

در ابتدای نشست محمدصالح خالقی، دبیر شبکه ملی فن بازار از کارها و برنامه‌های شبکه فن‌بازار گفت. این شبکه از سال 1384 فعالیت خود را با توسعه فناوری در کشور شروع کرده است. در 23 استان دفتر منطقه‌ای راه‌اندازی کرده و سه فن‌بازار تخصصی در حوزه گاز، سلامت و شهر هوشمند برگزار شده است. شبکه‌ کارگزاران فناوری در 80 درصد استان‌ها فعالیت می‌کنند؛ استارت‌آپ‌ها و فعالان این حوزه می‌توانند به دفاتر استانی مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را درخواست کنند. این شبکه بانک اطلاعاتی و شناخت خوبی از پتانسیل‌ها و فرصت‌های اقتصادی کشور دارد.

بعد از آن حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران از برگزاری این نشست قدردانی کرد و گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی حمایت از کسب‌وکارها و تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی است. اتاق ایران در سال‌های اخیر سعی کرده با توجه به نقش صنعت معدن در اقتصاد کشور، به خصوص در دو سال اخیر که تحریم‌ها شدت بیشتری گرفته شده، از این حوزه حمایت بیشتری به عمل آورد. در سال‌های تحریم اگر ارزش افزوده ناشی از صنعت معدن نبود، کشور بیشتر مشکلات را احساس می‌کرد. این به عنوان مزیتی برای اتاق ایران است که هم تشکل‌های خوب حوزه معدن و هم کمیسیون معادن و صنایع معدنی به عنوان کمیسیون محوری توانسته در یکی دو سال اخیر در مواجه با موضوعات حوزه معدن نقش موثرتری ایفا کند.

به گفته سلاح‌ورزی اتاق ایران در تعامل با حاکمیت در سال‌های اخیر ارتباط خیلی از مسائل بخشی خصوصی را راهبری کند. اتاق ایران ارتباط نزدیکی با معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری داشتیم و برنامه‌های متعددی تعریف شده است.

سلاح ورزی ادامه داد: در سال‌های اخیر روی بحث اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت نهادها و تشکل‌های مرتبط با حوزه دانش‌بنیان کار کرده‌ایم. همچنین در حوزه تشکل‌ها مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان اتاق ایران راه‌اندازی شده که در کنار کمیسیون کسب‌وکار دانش‌بنیان تلاش ارزنده‌ای در این حوزه داشته است.

به گفته سلاح‌ورزی، یکی از برنامه‌‌های اساسی اتاق ایران تعامل و گفت‌وگو و ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و هم‌افزایی و امکان استفاده از کسب‌و‌کارهای نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هاست تا بتوانیم در این مسیر معضلات بنگاه‌ها را شناسایی کرده و به توقیت و افزایش بهره‌وری آنها کمک کنیم.

او ادامه داد: با همت شبکه فن بازار ملی ارتباط بین بخش دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوآورانه با حوزه معدنی و صنایع معدنی به وجود آمده و این اتفاق مبارکی است. امیدوارم با تلاش دوستان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی در اتاق ایران این رویدادها تکرار شوند و انشاالله در حوزه‌های دیگر هم بتوانیم این تلاش‌ها را شاهد باشیم.

بعد از آن افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق ایران گفت که ما چند سال است که تلاش می‌کنیم حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، صاحبان ایده و فناوری را با صاحبان صنایع بخش‌های سنتی کسب و کار و صاحبان سرمایه ارتباط دهیم. مدتی است که مرکز نوآوری و شتاب‌دهی اتاق ایران راه اندازی شده است که ما سعی می‌کنیم با فعالان اقتصادی، صاحبان صنایع و بخش اقتصاد دانش بنیان این ارتباط را مستمر وموثر کنیم.

در ادامه سلاح ورزی تصریح کرد: امسال در راستای ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اولین مرکز شتابدهی و نوآوری در اتاق ایران راه اندازی شده که هدف آن تقویت و تسریع تعامل صنعت، ایده و سرمایه است. امیدواریم در پنج استان دیگر هم شاهد راه‌اندازی این مراکز باشیم.

در ادامه این نشست بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران از اهمیت ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان ها و بخش معدن گفت.

او درباره جایگاه و اهمیت بخش معدن در اقتصاد گفت: 27.3 تریلیون دلار ارزش منابع طبیعی کشور است و ایران در رتبه پنجم دنیا قرار دارد. یکی از منابع ارزشمند طبیعی مواد معدنی است و ما با همین اکتشافات ناچیز در کشور که اکثر منطق کشور ژئوفیزیک هوایی نشده، توانسته‌یم یک درصد از مساحت و مواد معدنی دنیا را داشته باشیم.

شکوری ادامه داد: اگر از نوآوری‌ها در حوزه مختلف اکتشاف استفاده کنیم، می‎توانیم سهم چند درصدی از ذخایر دنیا را داشته باشیم. باید به این نکته توجه شود که ذخایر معدنی تجدیدناپذیرند. میلیون‌ها سال برای ایجاد
آن طول می‌کشد و باید استفاده بهینه از آن داشته باشیم.

او تاکید کرد: یکی از بحث‌های حوزه معدن و صنایع معدنی ااین است که از  تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های روز استفاده کنیم تا بتوانیم بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی بالا ببریم. قبلا اگر فرمول بهره‌وری ستاده به نهاد بود یعنی با کمترین نهاده بیشترین محصول داشته باشیم، امروز تولید و ضایعات صفر به معنای بهره‌وری است.

او به وضعیت صنعت مس در کشور اشاره کرد و گفت: الان خروجی کارخانه‌های مس دو دهم درصد مس دارد و این خودش یک معدن است. یعنی ما نتوانسته‌ایم به درستی از این منابع استفاده کنیم. ورود دانش و نوآوری کمک می‌کند تا از این ذخایر ارزشمند بهره درستی بگیریم.

در ادامه نشست حسن حسینقلی، یوسف مرادلو و قدیر قیافه از فعالان حوزه معدن و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از تجربه‌های خود در حوزه معدن گفتند؛ اینکه چه موانعی در مسیر توسعه صنعت معدن است و چه انتظاری از دولت و سیاست‌گذار وجود دارد. بعد

بعد از آن شرکت‌های فعال در حوزه معدنی از ظرفیت‌های خود گفتند؛ یکی از شرکت‌ها از کانی‌های آلومینو سیلیکاته آبدار با ساختاری متخلخل و ویژگی منحصر به فرد آن گفت که در حوزه دام و طیور، کشاورزی، تصفیه آب و فاضلاب، پاکسازی محیط زیست، دفن زباله و شیرابه، جذب لکه‌های نفتی پزشکی و داروسازی استفاده می‌شود.

بعدا استارت‌آپ H2Otech  از بازچرخانی پساب‌های صنعتی و فوق شور گفت که در حوزه صرفه‌جویی آب استفاده می‌شود.

بعد از آن فعالان معدنی دیگر از دستگاهMM32  ، تکنولوژی میکرو-نانو حباب، پمپ ورتکس دوفازی، آون‌های صنعتی با عملکرد پیوسته، گندله‌سازی به روش آلیس چالمز، دستگاه آنالیز عنصری، نرم‌افزار تلفیق و مدل‌سازی داده‌های زمین مکانی جهت اکتشاف معدنی، کنتور هوشمند آب، نفت، قابلیت تشخیص و مانیتورینگ نشت و انشعاب غیرقانونی، دستگاه سنگ‌شکن پلاسما هیدورلیک، روغن های هیدورمتالوژی  و غیره گفتند و هر شرکتی ظرفیت و توان خود را در این فستیوال معرفی کرد.

عناوین برگزیده