تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۰
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۱۴۹۳۴۴

فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با ارائه ۱۰ طرح برگزار شد

می متالز - فستیوال نوآوری های صنعت معدن با هدف شناسایی و معرفی توانمندی ها و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و فناور این حوزه به همت مجمع تشکل های دانش بنیان و شبکه ملی فن بازار برگزار شد.
فستیوال نوآوری‌های صنعت معدن با ارائه ۱۰ طرح برگزار شد

به گزارش می متالز، در فستیوال نوآوری های صنعت معدن که با حضور حسین سلاح ورزی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران، افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان و رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن، مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران و محمدصالح خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی افتتاح شد؛ ۱۰ طرح دانش بنیان جهت یافتن سرمایه گذار معرفی شدند.
در ابتدای جلسه محمدصالح خالقی دبیر شبکه فن بازار ملی ضمن قدردانی از حاضران در نشست گفت: فن بازار یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را برعهده دارد. گردش مالی شبکه فن بازار ملی ۳۵۰ میلیارد تومان بوده که پیش بینی می کنیم در سال آینده گردش مالی به ۵۰۰ میلیارد تومان هم برسد.

همرسانی برای استفاده از ظرفیت استارت آپ ها

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین رویدادهایی گفت: در سال های اخیر صادرات حوزه معدن باعث شد تا مشکلات ناشی از تحریم ها کمتر احساس شود. تاکنون ارتباطات موثری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و با همراهی جناب آقای کلاهی برنامه های همکاری متعددی تعریف شده است.
او افزود: یکی از این برنامه های اساسی، به هم رسانی و استفاده از ظرفیت استارت اپ ها و شرکت های دانش بنیان به خصوص در عرصه های تحقیق و توسعه و شناسایی معضلات موجود در بنگاه ها و نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش بهره وری در اقتصاد است.
سلاح ورزی در ادامه به راه اندازی اولین مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات در اتاق ایران با هدف تقویت و تسریع تعاملات در زیست بوم نوآوری اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زودی شاهد راه اندازی ۵ مرکز دیگر در نقاط مختلف کشور باشیم.

ایجاد پل ارتباطی میان صاحبان صنایع و صاحبان نوآوری

افشین کلاهی رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان و رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان نیز ضمن قدردانی از شرکت های دانش بنیان حوزه معدن که از این رویداد استقبال کردند، گفت: چند سال است تلاش میکنیم تا حوزه اقتصاد دانش بنیان، صاحبان ایده و فناوری را به صنایع و بخش های سنتی کسب و کار و صاحبان سرمایه ارتباط بدهیم. این فستیوال هم در همین راستا برگزار شده است.
کلاهی با تاکید بر ایجاد شبکه روابط گفت: نقشی که با همراهی شبکه ملی فن بازار و مجمع تشکل های دانش بنیان و کمیسیون های اتاق بازرگانی در برقراری ارتباط میان شرکت های حوزه معدن و استارت اپ و شرکت های فناور و نوآور انجام شده، باید استمرار یابد تا تمام صنایع از نتایج آن بهره مند شوند.
او افزود: با همت و حمایت دکتر سلاح ورزی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اخیرا در اتاق بازرگانی ایران افتتاح شده تا این مرکز به عنوان بخشی از این زیست بوم به عنوان یک پل، زمینه برای برقراری ارتباط فعالان مختلف در صنایع کشور را فراهم سازد.

افزایش بهره وری در صنعت معدن با استفاده از فناوری

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن با بیان اینکه ذخایر معدنی تجدید ناپذیر هستند بنابراین باید از انها به صورت بهینه استفاده کنیم، گفت: ۲۷٫۳ تریلیون دلار ارزش منابع طبیعی کشور است که ما را در رتبه ۵ دنیا قرار داده است. یک درصد از مواد معدنی دنیا را داریم.
او افزود: یکی از مباحث حوزه معدن، استفاده از تکنولوژی و نوآوری است تا بهره وری را بالا ببریم. در این حوزه هر چقدر ضایعات را به صفر برسانیم بهره وری را افزایش دادیم که باید از نوآوری و فناوری های جدید برای رسیدن به این هدف استفاده کنیم.

افزایش تعاملات برای توسعه صادرات

مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه مرکز در تعامل با اتاق بازرگانی ایران و اتاق های مشترک در تلاش است در زمینه صادرات و ارائه محصولات صادراتی به کشورهای مقصد به ایفای نقش بپردازد.
او همینطور تمام فعالان عرصه نوآوری و فناوری در عرصه ها و صنایع مختلف را دعوت به همکاری کرد.

فناوری در خدمت بهینه سازی و کاهش مصرف

شریف زاده دبیر ستاد آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با تاکید بر اهمیت انرژی و صنایع مرتبط با آن گفت: هم افزایی بخش های مختلف صنعت اتفاق خوبی است که ما را در جریان ایده های جدید و نوآورانه قرار میدهد. نوآوری ها در اکثر صنایع موجب بهینه سازی فرآیندها و کاهش مصرف انرژی می شود. به خصوص بهینه سازی مصرف آب که در کشور معضلات عدیده ای را باعث شده است.
او به حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو سطح اشاره کرد و گفت: در معاونت دو سطح حمایت وجود دارد؛ احصا نیازهای صنعت و اولویت بندی آنها.
در ادامه فستیوال، ۱۰ ایده دانش بنیان به ارائه طرح های معدنی خود پرداختند و حاضران در نشست نیز با طرح سوالاتی پتانسیل و ظرفیت سرمایه گذاری در طرح ها را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

عناوین برگزیده