تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۴۰۲
کد خبر: ۱۴۹۶۶۲
سرویس خبر : انرژی
نماینده مجلس:

پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی گیلانغرب هستیم

می متالز - نمایند مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی حوزه گیلانغرب هستیم و این موضوع با امیر حیدری فرمانده نزاجا مطرح شده و در صورت حل نشدن از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد.
پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی گیلانغرب هستیم

به گزارش می متالز، شهریار حیدری روز جمعه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات مرزهای غربی کرمانشاه در سرسرای غدیر فرمانداری قصرشیرین، افزود: نباید بخش اقتصادی معادن قیرطبیعی گیلانغرب محدوده نظامی شود و در این خصوص مکاتباتی از سوی شهرستان انجام شده و از طریق استان کرمانشاه و ملی نیز پیگیر موضوع هستیم.

وی اظهار داشت: ۷۵ درصد معادن قیر طبیعی و بیتومین کشور در حوزه جغرافیایی گیلانغرب، بخشی از قصرشیرین و اورامانات است و این باید باعث رونق شود و با توجه به این مهم نباید معدن داران ما مورد بی توجهی قرار گیرند چون معدن پایه صنعت و این ۲ پایه تجارت هستند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی پرویزخان در ۱۷ سال پیش با  محدوده ۳۲ هکتار روزانه یک هزار و ۲۰۰ کامیون کالا به عراق صادر می کرد و امروز نیز با گذشت ۱۷ سال هنوز هم شاهد صادرات روزانه همین تعداد کامیون هستیم.

حیدری ادامه داد: من اگر نقدی به وزرا دارم زبان حال مردم است و خارج از مشکلات مردم چیزی نگفته ام و با شناختی که از مرز و محدوده جغرافیایی و سرزمینم دارم به صراحت می گویم آن چه که نعمت در کشور داریم یک جا در استان کرمانشاه و به خصوص در حوزه سرزمینی شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب داریم اما این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

حیدری ادامه داد: مدیران باید بدانند که هیچ کس اندازه مردم نمی توانند مشاوران خوبی برای آن ها باشند و بهره گیری از نظرات مردم می تواند راهگشای امور باشد.

او افزود: ما باید حرف مردم را بشنویم و مشکلات آن ها را حل کنیم که بخشی از آن در شهرستان، بخشی در استان قابل حل است و مدیران باید از حوزه اختیارات و قدرتشان برای حل معضلات و سامان دهی وضعیت موجود استفاده کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون به عنوان نماینده مردم در جایگاه مطالبه گر و نظارت هستم و اگر انتقادی داریم برای مردم و نظام است ما نباید فرصت ها را از دست بدهیم.

حیدری اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت و شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب ۲ بخش این منطقه بودند ولی اکنون قصرشیرین ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد و اهالی این منطقه یا به شهرستان بر نمی گردند و یا مهاجرت معکوس دارند که اگر ریشه ای نگاه کنیم به کارکرد مسوولان بر می گردد.

او افزود: تنها از ۲ درصد آب قصرشیرین برای مصارف باغات و کشاوررزی استفاده می شود که اگر در حوزه نخیلات و مرکبات به کارگیری شود می تواند منشاء رونق و پیشرفت منطقه باشد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم فرصت ها را از مردم و نظام جمهوری اسلامی نگیریم و در صورت وجود ضعف در حوزه دیپلماسی آن را حل کنیم چون ما برای امنیت و مقابله با دشمن شهید می دهیم ولی بهره اقتصادی از ظرفیت مرزها نمی بریم.

او گفت: مسوولیت ساماندهی و تامین اعتبار بازارچه های مرزی با استان است و اعتبار آن نیز از طریق استان با مطالبه گری که از کشور دارد، تامین می شود و در خصوص مرزهای رسمی نیز مسوولیت ساماندهی با وزارت مسکن و شهرسازی است که بر می گردد به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور که باید سرمایه گذاری کند و طبق صحبتی که انجام شده  این سازمان برای مرز سومار آمادگی دارد که باید مکاتبات آن انجام و زمین برای ساخت و ساز واگذار شود.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.
روزانه بیش از یک هزار  دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود. 

عناوین برگزیده