تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۴۹۶۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی برگزیده‌ای از گزارش‌های کدال

می متالز - نگاهی به نمادهای شپنا، رمپنا، کحافظ، کلر، وپخش، زملارد و مادیرا داشت. نکته جالب در این بررسی مربوط به نماد شستا بود که به‌صورت غیرمستقیم به آن نیز پرداخته شد. هشدار مادیرا نسبت به افزایش استهلاک و کاهش سودآوری مرتبط با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از ساختمان و تجهیزات نیز یکی از موارد جالبی بود که به بررسی آن پرداختیم.
بررسی برگزیده‌ای از گزارش‌های کدال

به گزارش می متالز، نگاهی به نمادهای شپنا، رمپنا، کحافظ، کلر، وپخش، زملارد و مادیرا داشت. نکته جالب در این بررسی مربوط به نماد شستا بود که به‌صورت غیرمستقیم به آن نیز پرداخته شد. هشدار مادیرا نسبت به افزایش استهلاک و کاهش سودآوری مرتبط با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از ساختمان و تجهیزات نیز یکی از موارد جالبی بود که به بررسی آن پرداختیم.

شپنا: آگهی تجدید ارزیابی 101 درصدی شرکت پالایش نفت اصفهان از زمین دیروز منتشر شد. همانطور که می‌دانید تجدید ارزیابی از زمین، استهلاک ندارد و سود را از بین نمی‌برد و مشکلی برای صورت‌های مالی سود و زیان ایجاد نمی‌کند. امروز صبح نیز شپنا روی مثبت 4درصد سود معامله می‌شد، اما ناگهان با عرضه بالایی روبرو شد و به منفی 5درصد زیان رسید و در نهایت نیز هرچند اندکی بهتر شد، اما روی منفی بسته شد. فراموش نکنیم با تجدید ارزیابی اتفاق خاصی در شرکت‌ها رخ نمی‌دهد و تغییری در سودآوری شرکت‌ها ایجاد نمی‌کند، مگر آنکه شرکت بخواهد از محل تجدید ارزیابی، تسهیلاتی روی صورت‌های مالی خود دریافت کند و بتواند با آن وام، طرح توسعه‌ای را اجرا کند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خارج از کشور، اگر بخواهند فاینانس انجام دهند، به جای آنکه روی ترازنامه، تمرکز کنند و آن را مورد ارزیابی قرار دهند، روی سود و زیان شرکت و قدرت بازپرداخت آن، تصمیم‌گیری می‌کنند. دیروز شایعه‌ای در فضای مجازی پیچید که این تجدید ارزیابی، مقدمه‌ای بر تجدید ارزیابی‌های دیگری است که شپنا برای آن برنامه‌ریزی کرده و احتمالا روی تجهیزات دیگر چنین شود و نمی‌خواستند با رقم بزرگی، تجدید ارزیابی را انجام دهند. 

رمپنا:‌ گروه مپنا با خرید یک شرکت واگن‌سازی به مبلغ 133میلیارد تومان، در تلاش است که زنجیره خود را تکمیل کند. گروه مپنا در ابتدا به‌عنوان شرکتی شناخته شده بود که نیروگاه‌سازی می‌کرد، اما کم‌کم در حوزه‌های دیگر نیز ورود کرد و اکنون در حال تبدیل شدن به یک هلدینگ بزرگ است. سهم این گروه با اینکه سهم خوبی به شمار می‌رود، در بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته و در گزارش‌های اجماع نیز تقریبا همیشه جزو P/E های پایین بازار بوده است. احتمالا این اتفاق به دلیل تودرتو بودن این هلدینگ بزرگ است که شناخت کافی نسبت به آن در بازار وجود ندارد.

کحافظ: شرکت کاشی حافظ اعلام کرده قصد دارد دستگاه‌های مستعمل خود را به فروش برساندو قیمت پایه آن را نیز 8 میلیارد تومان اعلام کرده بود که نسبت به فروش و سودآوری شرکت، ‌رقم کوچکی است و احتمالا روی ارزش اسقاط در نظر گرفته شده است.

کلر: شرکت کلر پارس برای نیمه اول سال 1399، سودآوری 91میلیارد تومانی را بدست آورد. جالب آنکه سودآوری سال 1398 این شرکت چیزی در حدود 93 یا 94 میلیارد تومان بود و این شرکت توانسته در نیمه ابتدای امسال، به میزان کل سال قبل، سودآوری داشته باشد. این شرکت یک طرح توسعه در برنامه‌های خود دارد که می‌تواند میزان تولید این شرکت را 50درصد افزایش دهد. سهامداران در انتظار هستند تا اواخر سال 1400 یا اگر بسیار خوب عمل کند، در ابتدای سال 1400، این خط توسعه را به بهره‌برداری برساند و باید دید خواهد توانست طبق زمان‌بندی که اعلام کرده، عمل کند یا خیر.

وپخش: هلدینگ داروپخش اعلام کرده که از محل سرمایه انباشته خود، قرار است افزایش سرمایه 203درصدی داشته باشد و همچنین 125درصد نیز از محل آورده با سلب حق تقدم، اقدام به افزایش سرمایه ‌کند. سهامداران وپخش با مراجعه به جزئیات نوع افزایش سرمایه از محل آورده با سلب حق تقدم، انتخاب کنند که آیا می‌خواهند یا می‌توانند در این افزایش سرمایه در این قالب، مشارکت داشته باشند یا خیر و اگر برایشان امکان‌پذیر نیست قبل از مجمع این شرکت، اقدام به فروش سهم کنند. 

زملارد:‌ شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر که جزو عرضه اولیه‌های سال جاری است، اعلام کرده است که اقدام به احداث یک گاوداری 3هزار رأسی خواهد کرد. جالب آنکه اعلام کرده سیاست شستا آن است که در صنعت دامپروری سرمایه‌گذاری کند. گویا شستا اخیرا یک گاوداری 6 هزار رأسی را نیز افتتاح کرده بود. مدیرعامل شستا اعلام کرده بود که در شش‌ماهه منتهی به آذرماه امسال، نزدیک به 20هزار میلیارد تومان سود هلدینگ شستا بود که این عدد به معنای 250تومان به ازای هر سهم در شش‌ماه خواهد بود که عدد بسیار خوبی برای سهم 2000 تا 2500تومانی شستا است. صف خرید امروز شستا به‌ علت سیگنال سودآوری بود که مدیرعامل این هلدینگ به بازار داده بود و نشان می‌داد این سهم، ارزندگی بالایی خواهد داشت. 

مادیرا: در آگهی مربوط به شرکت صنایع ماشین‌های ادارای ایران اعلام شده بود این شرکت قصد دارد از محل سرمایه انباشته و تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه بدهد. این افزایش سرمایه، چندمین‌ افزایش سرمایه این شرکت در چند سال اخیری است که عرضه اولیه شده است. این شرکت 66درصد افزایش سرمایه از محل سرمایه انباشته و 90درصد نیز از محل تجدید ارزیابی خواهد داشت. این شرکت اعلام کرده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، مربوط به زمین نبوده و مربوط به ساختمان و تجهیزات این شرکت است که این امر سبب می‌شود استهلاک آن افزایش یافته و سود شرکت متأثر شود و عجیب‌تر آنکه افزایش استهلاک و کاهش سودآوری پس از آن را به سهامداران اعلام کرده بود.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده