تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۴۹۸۹۹
سرویس خبر : انرژی

توان تولید انواع توربین‌های نیروگاهی در کشور

می متالز - درحال حاضر تمامی کلاس‎های توربین‌های نیروگاهی در کشور ما قابل ساخت است و در حال حاضر گروه مپنا با کمک سایر بخش‌های فعال در صنعت برق، سعی در روشن نگه داشتن «چراغ کشور» با تلاش‌های فراوان دارد.
توان تولید انواع توربین‌های نیروگاهی در کشور

به گزارش می متالز، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به بهره‌برداری اخیر از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپر گروه مپنا خاطرنشان کرد: این ماشین به تنهایی یک دستاورد در مقیاس جهانی است که با راندمان ۷/ ۹۸ درصد تولید شده و همتا ندارد.

علی آبادی برق را زیرساخت و مقدمه توسعه دانست و گفت: تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه احداث نیروگاه‌های برق صورت گرفته و البته لازم است که صنایع برقی توسعه یابد که تبدیل برق به کالا یا POWER۲X و برقی‌سازی از این جمله است که در دنیای توسعه یافته نیز دنبال می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا افزود: کشور ما نیز می‌تواند این استراتژی صحیح را دنبال کند و می‌توانیم کالاهایی را تولید کنیم که در حوزه رقابت جهانی حضور موفقی داشته باشیم.

وی گفت: گروه مپنا علاوه بر تولید برق از طریق منابع تجدیدناپذیر، این امکان و توانایی را دارد که با منابع تجدیدپذیر نیز با راندمان بسیار بالا تولید داشته باشد. امروز تولیدات مپنا به بسیاری از کشورهای منطقه و همسایه صادر می‌شود.

علی‌آبادی با اشاره به  قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک با مدیران عامل شرکت نیرو تراز پی‌ریز (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به عنوان کارفرما و گروه مپنا به عنوان پیمانکار، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، کیفیت و راندمان ماشین قابل نصب در این نیروگاه افزایش می‌یابد، به گونه‌ای که می‌توانیم با توربین پیشرفته (MGT-۷۰ (VER۳ تا ۱۹۲ مگاوات برق تولید کنیم، ضمن آنکه از نظر مصرف سوخت نیز توان مصرف تنوعی از سوخت‌ها را خواهیم داشت و  این موارد نشانه ظرفیت بزرگ مپنا و کشور است که می‌تواند نوید روزهای بهتری را بدهد.

وی افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که بر اساس مفاد قرارداد، یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی، به ظرفیت ۵۴۶ مگاوات در شرایط ایزو، شامل دو واحد گازی کلاس E پیشرفته مدل (MGT-۷۰ (۳، دو دستگاه بویلر بازیاب حرارت با ظرفیت تولید بخار ۲۹۰ تن بر ساعت، یک واحد توربین بخار مدل MST-۵۴C، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC و سیستم کنترل نوع MAPCS در شهرستان اندیمشک استان خوزستان احداث خواهد شد.

همچنین واحدهای گاز و بخار این نیروگاه توسط سه دستگاه ترانسفورماتور قدرت و از طریق یک پست بلافصل به شبکه برق سراسری  ۴۰۰ کیلو ولت متصل می‌شود. همه تجهیزات اصلی این نیروگاه شامل توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم خنک‌کن و سامانه کنترل در کارخانه‌های گروه مپنا ساخته می‌شود.

شایان ذکر است شرکت‌ احداث و توسعه پروژه‌های ویژه مپنا (توسعه ۳) به نمایندگی از گروه مپنا، به عنوان پیمانکار اصلی پروژه نیروگاه اندیمشک، به کارگیری تجهیزاتMGT – ۷۰ (۳)۳  را در دستور کار قرار می‌دهد.

عملیات اجرایی پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، ۱۲ بهمن ماه ۹۹ آغاز خواهد شد که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴هزار نفر در دوران احداث و بهره‌برداری پروژه، از اثرات مثبت این طرح در خوزستان خواهد بود.

عناوین برگزیده