تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۱۴۹۹۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر شرکت صنعتی چادرملوی یزد:

برای پایش آلودگی شهر صنعتی اردکان آمادگی داریم

می متالز - مدیر جدید مجتمع صنعتی چادرملو در استان یزد از آمادگی این مجتمع برای اجرای طرح پایش آلایندگی شهرستان صنعتی اردکان برای تعیین منابع آلودگی هوای این شهرستان خبر داد.
برای پایش آلودگی شهر صنعتی اردکان آمادگی داریم

به گزارش می متالز، «وحید خلیلی» شب گذشته در نشست خبری گفت: عزم چادرملو بر گسترده‌تر کردن نقش مسوولیت‌های اجتماعی خود به مردم فهیم شهرستان اردکان به عنوان محل استقرار این واحد صنعتی است و امیدواریم تا انجام برنامه‌ها و تعهدات پیش رو، رسانه ها نیز در امر روشن‌سازی افکار و اطلاع‌رسانی موثق و صحیح به وظیفه ذاتی خود عمل و همراهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقای شاخص‌های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحران‌های آتی را اتخاذ کرده است.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو از جمله‌ی این اقدامات حیاتی را پیش‌بینی بحران آینده کشور به ویژه در مناطق کویری در تامین آب خواند و گفت: به همین منظور اجرای طرح عظیم ملی و استراتژیک انتقال آب از خلیج فارس با سرمایه‌گذاری  ۱۵ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرده و تاکنون بخش کثیری از آن تامین و پرداخت شده است.

این مدیر صنعتی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در هر ثانیه حدود ۱۳۰۰ لیتر آب به شهرستان اردکان منتقل می‌شود که قادر است علاوه بر تامین نیاز آب صنایع، آب شرب مردم منطقه را نیز تامین کند.

وی یکی از دیگر طرح‌های بزرگ، ارزشمند و زیربنایی توسعه بخش چادرملو را طرح ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از پساب آن به مجتمع صنعتی چادرملو عنوان کرد و افزود: این طرح تاثیر قابل توجهی در ارتقای سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری از هدر رفت آب دارد و برای اجرای آن ۱۹۳۹ میلیارد ریال از سوی چادرملو هزینه شده ولی منافع بیشماری را برای عموم دارد.

خلیلی ادامه داد: ایجاد کمربند سبز محور عقدا - اردکان  یکی دیگر از خدمات این مجتمع به مردم شهرستان و گامی مؤثر برای کاهش آلودگی‌های هوای منطقه است که بدین منظور نیز نزدیک به ۷۵ درصد آب استحصالی از طرح جمع آوری فاضلاب اردکان از این طریق به خود شهرستان کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر طرح پایش آلودگی و دیگر اقدامات زیست محیطی این شرکت گفت: علاوه بر تجهیز سیستم‌های پایش آنلاین در این مجتمع، استفاده از تجهیزات غبار گیر و فیلترهای کیسه‌ای در شرکت‌های مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو اردکان به منظور کاهش میزان ذرات آلاینده محیط زیست به صورت جدی انجام پذیرفته است.

خلیلی خاطرنشان کرد: همانطور که به مسوولان امر نیز درخواست داده‌­ایم، به مردم می‌گوییم که آمادگی داریم تا در طرح پایش آلایندگی شهرستان اردکان با هر کارگروه کارشناسان محیط زیستی  تخصصی کشور که مورد تایید عموم باشد، برای مشخص شدن منبع آلودگی موجود این منطقه با هزینه این مجتمع صنعتی همکاری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به توجه این مجتمع صنعتی به سرمایه‌های انسانی، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت در گروی توسعه انسانی است و در این زمنیه نیز با برنامه‌ریزی‌های جدید مجتمع، علاوه بر بکارگیری نیروهای متخصص، ساماندهی پتانسیل‌های موجود و استفاده از ظرفیت نیروهای بومی منطقه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در پایان نیز از دیگر اقدامات زیست محیطی این شرکت به ایجاد بیش از ۳۰۰ هکتار باغ میوه و درختکاری ۲۱۸ هکتار از گونه‌های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی، ایجاد آبشخور برای حیوانات و حیات وحش کویر، ساخت ابنیه برای محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر – نی باز،  بهره‌برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد،  همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه،  خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان و ارایه طرح‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست  در بخش تحقیق و توسعه (R&D) این مجتمع اشاره کرد.

قبل از این نشست، در برنامه بازدید مسوولان و خبرنگاران شهرستان اردکان از مجتمع فرهنگی ورزشی شهید سپهبد سلیمانی، آخرین پیشرفت‌های این مجموعه مورد بررسی قرار گرفت که بنا به گفته خلیلی مدیر مجتمع چادرملو و سرمایه‌گزار این طرح عظیم، این طرح فرهنگی با سرعت بالایی به پیشرفت ۲۶ درصد رسیده  و تا سال ۱۴۰۰ علاوه بر طرح‌های پیش‌بینی شده با اضافه شدن یک مجموعه آبی در قالب در چندین فاز اولیه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

عناوین برگزیده