تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۵۰۴۲۰
سرویس خبر : انرژی
محمدبیگی انتقاد کرد

سهم ناچیز انرژی‌های نو و دانش‌های نوبنیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰/ چشمه نور و شتابگر ملی قزوین رها شده‌اند

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پروژه‌هایی مانند چشمه نور و شتابگر ملی به‌عنوان پروژه‌های شاخص کشور در زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی سهمی از اعتبارات در لایحه بودجه نبرده‌اند.
سهم ناچیز انرژی‌های نو و دانش‌های نوبنیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰/ چشمه نور و شتابگر ملی قزوین رها شده‌اند

فاطمه محمدبیگی

به گزارش می متالز، فاطمه محمدبیگی درباره بودجه اختصاص یافته به پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های نو و دانش‌های نوبنیان در لایحه بودجه سال 1400، گفت: اگرچه پروژه‌هایی مانند چشمه نور و شتابگر ملی به‌عنوان پروژه‌های شاخص کشور در زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی با چندین زیرمجموعه می‌توانند حداقل 2 هزار جوان دانشمند را مشغول به کار کنند اما متاسفانه بودجه‌ای برای این پروژه‌ها در لایحه بودجه با هدف رشد تکنولوژی در حوزه فناوری‌های هسته‌ای در استان قزوین، در نظر نگرفته نشده است.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فقط باریکه نور شتابگر ملی در حوزه مقابله با کرونا علاوه‌بر برای شناسایی ویروس‌ها و آنالیز علمی ویروس‌ها، می‌تواند تمامی محصولات را ضدعفونی کند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها اشتغال‌زایی خوبی برای دانشمندان ایرانی دارد، مطرح کرد: اگرچه راه‌اندازی پروژه چشمه نور و شتابگر ملی در استان قزوین می‌تواند کمک بسیاری در جهت مقابله با کرونا باشد اما این گونه پروژه‌ها در بودجه سالانه حمایت نمی‌شوند.

به گفته وی اکنون فاز یک شتابگر ملی استان قزوین باوجود 95درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل عدم تخصیص بودجه به افتتاح نرسیده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شواری اسلامی اظهار کرد: ایران به‌عنوان ششمین کشور دارای تکنولوژی شتابگر خطی باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد اما متاسفانه از 2 سال گذشته این پروژه‌ها هیچ پیشرفتی نداشته و معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام کرده؛ بودجه لازم را برای تکمیل این پروژه‌ها ندارد لذا پروژه‌های مذکور عملا رها شده‌اند.

عناوین برگزیده