تاریخ: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۱۵۰۴۲۵
سرویس خبر : انرژی
جزئیات تولید داخلی تجهیزات در «شازند» تشریح شد

نمایش خودکفایی در پتروشیمی

می متالز - نمایشگاه خودکفایی و دستاوردهای متخصصان شرکت پتروشیمی شازند با حضور سعیدی عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی و ولدخانی مدیرعامل در مجتمع پتروشیمی شازند افتتاح شد.
نمایش خودکفایی در پتروشیمی

به گزارش می متالز، ولدخانی در این زمینه گفت: با تشدید تحریم‌ها، حداکثر توان مهندسان داخلی برای خودکفایی در تامین قطعات به‌کار گرفته شد که با همکاری بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی، بیش از ۲۶۰۰ قطعه بسیار حساس و تخصصی در مجتمع پتروشیمی شازند ساخت داخل شده است.

مدیرعامل پتروشیمی شازند اظهار کرد: این قطعات در بخش‌ها و واحدهای مختلف صنعت پتروشیمی همچون واحد پلی‌پروپیلن که مواد اولیه تجهیزات پزشکی را تولید می‌کند و هدف شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است، کاربری بسیار زیادی دارد که با بومی‌سازی و استفاده از تجهیزات داخلی، تولید محصولات شیمیایی و پلیمری این مجتمع تداوم داشته و در تامین نیاز کشور به مواد اولیه حیات‌بخش سلامت و درمان، وقفه‌ای ایجاد نشده است.

وی افزود: ساخت و تولید قطعات ساخت داخل ضمن لغو بخش زیادی از تقاضای واردات تجهیزات از خارج کشور، حدود ۱۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است و پیش‌بینی می‌شود این صرفه‌جویی ارزی تا پایان سال‌جاری، به ۱۲ میلیون یورو برسد.

ولدخانی یادآور شد: به‌منظور تامین نیاز کشور همچنین با تلاش متخصصان این شرکت، گرید «پلیمر پروپیلن اسپان باند» در پتروشیمی شازند تولید شد که این پلیمر به‌عنوان ماده اولیه در تولید ماسک، البسه و گان پزشکی کاربرد دارد و این شرکت تنها تولید‌کننده این نوع پلیمر در کشور است. در گذشته این پلیمر از کره‌جنوبی و ژاپن وارد کشور می‌شد.

وی با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار تن ازاین پلیمر برای تولید ماسک، گان و ملحفه یک‌بار مصرف بیمارستانی نیاز است، افزود: این شرکت آمادگی تولید این گرید پلیمری با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال را دارد. همچنین این قابلیت وجود دارد تا ضمن تامین نیاز داخل، شرایط صادراتی مازاد این محصول نیز فراهم شود. سعیدی، عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز گفت: با اعمال تحریم‌ها به‌ویژه در بخش صنعت پتروشیمی، صنایع کشور راهی جز مقابله با این تحریم‌ها نداشته و به فضل الهی شاهد آن هستیم که پتروشیمی شازند خودکفایی و داخلی‌سازی را اجرایی کرده است.

جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه خودکفایی و دستاوردهای متخصصان شرکت پتروشیمی شازند گفت: برگزاری این نمایشگاه نویدبخش آن است که صنایع واقع در استان و کشور امکان تامین نیاز و هم‌پوشانی یکدیگر را دارند و یکی از ویژگی‌های اصلی تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌های تولید داخل است و با این تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، متخصصان پتروشیمی شازند توانستند توانمندی خود را به منصه ظهور برسانند.

براساس این گزارش، مجتمع پتروشیمی شازند با تاکیدات مدیرعامل و در پاسخ به تحریم‌های ظالمانه، استراتژی تامین تجهیزات و قطعات یدکی از طریق داخلی‌سازی را برگزیده تا از این طریق با استفاده از دانش بومی بتواند جایگزین مناسب و بهینه‌ای برای توسعه پایدار زنجیره تامین تجهیزات و قطعات یدکی را ایجاد کند و استراتژی این شرکت مبتنی براستفاده کامل از ظرفیت تجهیزات تولید داخل، بومی کردن دانش فنی، کاهش هزینه‌های ناشی از توقف تولید، بهبود کیفیت عملکرد تجهیزات و ایجاد راهکارهای جایگزین به‌منظور رفع مشکلات و تنگناها است که قطعا این قبیل دستاوردها لوح زرین دیگری در جهت تحقق خودکفایی و نمایش عملی اقتدار فنی و تخصصی مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی شازند است.

عناوین برگزیده