تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۷۹۵
کد خبر: ۱۵۰۷۰۲

بومی سازی و راه اندازی سرورهای HIS «فخاس» با دانش فنی داخلی

می متالز - کارشناس اتوماسیون احیاء شرکت فولاد خراسان از بومی‌سازی سرورهای HIS «فخاس» خبر داد.
بومی سازی و راه اندازی سرورهای HIS «فخاس» با دانش فنی داخلی

بومی سازی و راه اندازی سرورهای HIS «فخاس» با دانش فنی داخلی

به گزارش می متالز، با همت و تلاش کارکنان اتوماسیون احیاء مستقیم فولاد خراسان، بومی‌سازی  سرورهای HIS که به همراه سیستم‌های کنترلی «یوکوگاوا» وظیفه کنترل فرایندهای کارخانه احیای مستقیم را به عهده دارد با موفقیت انجام شد و با نصب این سیستم‌ها علاوه بر رفع وابستگی و بسیاری از مشکلات، صرفه‌جویی اقتصادی برای این مجتمع صنعتی  به همراه داشته است.

نادر فلاحت، با اعلام این خبر تشریح کرد: در واحد کنترل «احیا مستقیم» تمام فرایندهای کنترلی از طریق سرورهایHIS (سرورهای متصل به DCS های YOKOGAWA) مستقر در اتاق کنترل انجام می‌شود.

وی افزود :این سرورها دارای نرم‌افزار CENTUM CS3000 یکپارچه شده با سیستم عامل­اند که با توجه به کارکرد زیاد و بدون توقف در محیط صنعتی مستهلک و دچار مشکلات سخت‌افزاری زیادی شده‌اند به‌نحوی‌که غالبا امکان رفع آن میسر نیست و دانش فنی جهت به‌روزرسانی و راه‌اندازی این سرورها در انحصار شرکت «یوکوگاوا» ژاپن بوده و توسط کارکنان بخش خاورمیانه این شرکت انجام می‌شود.

مشکلات بومی سازی و نبود ارائه خدمات شرکت ژاپنی

حسن هوا خواه، کارشناس ارشد اتوماسیون با اشاره به نبود ارائه خدمات توسط شرکت ژاپنی به خاطر مشکلات ناشی از تحریم، افزود: تهیه این سخت‌افزارها و به‌روزرسانی سیستم، بسیار سخت و پر هزینه بود و جایگزینی سخت‌افزار جدید نیز به علت نبود همخوانی نرم‌افزار فوق میسر نمی‌شد.

بومی سازی سرورها برای اولین بار رقم خورد

رئیس اتوماسیون کارخانه‌های احیا و گندله‌سازی درباره اهمیت بومی‌سازی صورت گرفته توسط کارکنان این واحد گفت: سرورهای جدید که به همراه اتاق سرور برای اولین بار در این مجتمع اسمبل و ساخته شده‌اند، از سال ۱۳۹۷ در دستور کار واحد اتوماسیون کارخانه احیا قرار گرفت و همکاران این واحد به تهیه سخت‌افزاری رایج و در دسترس اقدام کرده و پس از تحقیق و بررسی مشکلات و حل تک‌تک موارد، این سرورها را بومی‌سازی نموده، به‌نحوی‌که نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها در آذرماه امسال با موفقیت انجام و دستورالعمل‌های لازم تهیه شد.

فریبرز ناصحی فر با تائید کیفیت این سرورها و بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر سرورهای جدید بدون مشکل توانایی کار به جای سرورهای قدیمی و فرسوده را دارند و قادر به حل مشکلات آنها  بدون وابستگی به شرکت‌های خارجی  هستیم، تاکید کرد که در آینده از لحاظ  تامین قطعات و همخوانی با قطعات جدید مشکلات سابق را نخواهیم داشت.

صرفه جویی اقتصادی در کنار کسب دانش فنی

مدیر اتوماسیون و ابزار دقیق  درباره این سرورها گفت: سرورهای HIS واحد احیا با تلاش و ابتکار همکاران اتوماسیون به‌روزرسانی و جایگزین شد و علاوه بر کسب دانش فنی، صرفه‌جویی‌های اقتصادی قابل ملاحظه به ارمغان آورده است.

حمیدرضا یزدانی تصریح کرد: انجام این مهم نگرانی‌ها در مورد برخی مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سرورها را کاهش داده است.

وی از ابتکار عمل کارکنان اتوماسیون واحد احیا برای رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی برای قطعات مورد نیاز سرورها و صرفه اقتصادی ایجاد شده تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است واحد اتوماسیون و ابزار دقیق شرکت مجتمع فولاد خراسان دارای ۶ بخش اتوماسیون فولادسازی و نورد، اتوماسیون احیا و گندله‌سازی، واحد الکترونیک و کالیبراسیون ، مخابرات و اتوماسیون Level2 و سخت‌افزار است.

عناوین برگزیده