تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۵۰۷۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمادگی آذربایجان شرقی برای بازسازی جمهوری آذربایجان

می متالز - استاندار آذربایجان شرقی از آمادگی هیات های فنی و اقتصادی استان برای بازسازی مناطق جنگ زده جمهوری آذربایجان و توسعه همکاری های مشترک دو جانبه خبر داد.
آمادگی آذربایجان شرقی برای بازسازی جمهوری آذربایجان

به گزارش می متالز، پورمحمدی در دیدار با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های مختلف اعم از ظرفیت های صنعتی، کشاورزی، معدنی و فنی مهندسی در آذربایجان شرقی گفت: مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ نیازمند بازسازی است و صنعت ساختمان ما با ظرفیت های بالای تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمان، گچ و قیر و انواع سنگ های ساختمانی می تواند برای شروع کار و حضور موثر در جمهوری آذربایجان کمک کند.

وی اضافه کرد: در ارتباط با بازآفرینی میراث های فرهنگی و تاریخی و مسکن، ساختمان، شهرسازی، توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای وهمچنین در بخش معدن و صنعت در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان آماده فعالیت و همکاری هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت دیدار و گفتگوی نزدیک فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: برای این منظور هفته آینده برنامه ای از سوی اتاق بازرگانی در تبریز تدارک دیده خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به ایجاد پنجره واحد مشترک گمرکی بین دو کشور همسایه گفت: اگر نمایندگان اتاق های بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان از هر دو طرف در تبریز و باکو مستقر شوند، موجب افزایش تعاملات بیشتر خواهد بود.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد یک مرکز تجاری و شرکت سرمایه گذاری مشترک برای حمایت از فعالیت های اقتصادی و حضور موثر و توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان را داد و افزود: اگر شهرک صنعتی مشترک در مرز ۲ کشور و صنایع تکمیلی در جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد شود و توسعه روابط دانشگاهی می تواند تسهیل گر ارتباطات شود.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: موافقت نامه هایی در زمینه ایجاد نهادهای مالی و بیمه ای و یا در زمینه حمل ونقل می تواند به توسعه همکاری ها کمک کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز در این دیدار گفت: موانعی که بر سر روابط با جمهوری آذربایجان وجود داشت در حال برطرف شدن است و زمینه‌ های همکاری متقابل راحتتر و بیشتر می‎شود.

سید عباس موسوی در تشریح جزییات بسترهای مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت: در جنگ قره باغ حدود ۹۰۰ شهرک، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، ۶۹۳ مدرسه، ۸۵۵ کودکستان، ۶۹۵ خانه بهداشت ، ۹۲۷ کتابخانه، ۸۰۸ فرهنگسرا، ۸۵ آموزشگاه موسیقی، ۲۲ موزه، ۹ مسجد و۴۴ عبادتگاه دیگر، ۴۷۳ بنای تاریخی و کاخ و موزه ، ۴ گالری هنری ، چهار سالن تئاتر، ۲ سالن کنسرت و ۶ هزار تاسیسات صنعتی و کشاورزی و ۱۶۰پل و سایر تاسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می شود.

وی ادامه داد: رییس جمهوری آذربایجان از کشورهای دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق آزادشده دعوت به مشارکت کرده که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

وی یادآور شد: در حدود ۱۵ پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان از جمله راه اهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، تولید تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی در حال اجراست.

موسوی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد افزود: ظرفیت کار در زمینه نیروگاههای بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سدهای جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که گفتگوهایی در تهران انجام شده است .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو همچنین گفت: مذاکرات در خصوص امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل پایانی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می شود.

عناوین برگزیده