تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۵۰۸۳۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در گفت‌وگو با مدیرعامل صنایع مس شهید باهنر مطرح شد

مدیریت بازار ارز؛ ضرورت برون‌رفت از بحران

می متالز - شرکت صنایع مس شهید باهنر در حالی طرح‌های توسعه‌ای خود را یکی پس از دیگری در دست اقدام دارد که علاوه بر جهش صادرات افزایش تولید و فروش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اگرچه تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار بر روند قیمتی سهام این شرکت اثرگذار بوده، اما عملکرد شرکت در زمینه تحقق بودجه مثبت بوده است.
مدیریت بازار ارز؛ ضرورت برون‌رفت از بحران

به گزارش می متالز، از طرفی با توجه به اینکه قیمت کاتد مس از قیمت‌های جهانی و نوسانات تبعیت می‌کند این شرکت مانند سایر شرکت‌های بزرگ صنعتی باید چند فاکتور اقتصادی را برای مواجهه با تغییرات قیمت‌های جهانی پیش‌بینی کند.

اما در این میان نرخ ارز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصاد کلان و اصلی‌ترین مفصل ارتباطی اقتصادی بین دولت‌ها، ضمن تبیین ظرفیت‌های اقتصادی جوامع، بیانگر میزان رقابت‌‌پذیری هر کشور در عرصه بین‌المللی و تجارت خارجی است.

نوسانات نرخ ارز تاثیرات گسترده‌ای را بر بخش داخلی و خارجی اقتصادها اعمال می‌کند، از یکسو بر تراز تجاری به‌واسطه صادرات و واردات و از سوی دیگر بر تولید و اشتغال به سبب اثرگذاری وسیع بر قدرت رقابت‌پذیری داخلی و خارجی و همچنین تورم نقش‌آفرین است. مدیریت بازار ارز نیز یکی از الزامات کلیدی اقتصاد به شمار می‌رود که در این میان نیاز است کشورهای در حال ‌توسعه که با شوک‌های داخلی و خارجی متعدد مواجه هستند، سیاست‌‌های راهبردی در جهت تنظیم نرخ ارز و رویارویی با نوسانات ارزی اتخاذ کنند.

 

اثر نوسانات بازار بر توان رقابتی

به گفته مجید ضیائی، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر، با کاهش پی‌در‌پی ارزش پول ملی فشار تورمی شدیدی از جانب افزایش قیمت واردات به کشور و به‌تبع آن افزایش هزینه‌های تولید و قیمت نهایی به محصولات تحمیل ‌شده و در این میان تورم توانسته بافت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، همچنین وضعیت بازارهای داخلی، خارجی و بخش تجارت خارجی را متاثر کند.

وی با بیان مطلب فوق افزود: افزایش هزینه‌های تولید ناشی از افزایش نرخ ارز منجر به کاهش حاشیه سود و توان رقابتی واحدهای تولیدی و محدود شدن سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی شده است.

ضیائی در خصوص اثر نوسان قیمت ارز بر این مجموعه و مجموعه‌های مشابه مس باهنر خاطرنشان کرد: نوسان نرخ ارز طی دو سال گذشته تاثیر شگرفی بر قیمت فلزات رنگی ازجمله مس و آلیاژهای آن داشته است. ازآنجا‌که از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات رنگی، نخست قیمت جهانی مس در بازارهای جهانی و دیگری نرخ ارز است (در صنعت مس آلیاژهای مس بر مبنای محاسبه ارز دلار نیمایی است)، تغییر قیمت ارز (دلار) رابطه مستقیمی با قیمت محصولات مورد اشاره دارد. به‌طوری‌که در سال گذشته قیمت ارز حدود 13 تا 15 هزار تومان بود و در سال جاری نوسانات شدیدی را تجربه کرده و تا قیمت 30 هزار تومان افزایش داشت. در حال حاضر قیمت ارز نیمایی حدود 25 تا 26 هزار تومان نوسان دارد که این موضوع قیمت محصولات این شرکت را دچار نوسان کرده است.

 

گرایش مس به محدوده 8 هزار دلاری

مدیرعامل شرکت مس باهنر پیش‌بینی کرد با نزدیک شدن به کریسمس و نهایی شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت جهانی فلزات رنگی روبه افزایش بگذارد تا حدی که رکورد قیمت مس را دوباره تجربه کند.

به اعتقاد ضیائی این در حالی است که قیمت مس در اوایل سال جاری حدود 4700 دلار بود و با نوسان‌های اقتصاد و سیاست جهانی به حدود 8 هزار دلار بر تن رسید که موضوعات سیاسی و اقتصادی جهان ازجمله روابط تجاری چین و آمریکا تاثیر بسزایی در قیمت‌های جهانی آن گذاشته است. البته قیمت کانسنگ‌ها و کنسانتره مس نیز در جهان متاثر از موجودی انبارهای تولیدکنندگان صنعت مس هم هست.

 

کوتاه از برنامه‌ها

به گفته مدیرعامل شرکت مس باهنر برنامه‌های پیشنهادی تفصیلی شرکت برای مقابله با نوسانات شامل تنوع تولید، توزیع و فروش، حداقل‌سازی اثرات ناشی از نوسانات نرخ ارز و به حداکثر رساندن درآمد حاصل از نوسانات صادرات، کاهش واردات مواد اولیه در زمان افزایش نرخ ارز، عقد قراردادهای خریدوفروش برحسب قدرت ریال و کیفیت محصولات، تغییرات فناوری و کاهش بهای تمام‌شده محصولات در نتیجه افزایش تولید و بهبود راندمان تولید و داشتن نیروی انسانی باتجربه و... است.

 

تاثیرات بیماری کووید- 19 بر مس باهنر

وی با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا بازارهای مالی در سراسر جهان دچار تنش‌هایی اساسی شد، افزود: مخاطرات شیوع ویروس کرونا به حدی بوده و هست که می‌توان آن را آغازی بر وقوع رکود در اقتصاد جهانی و نوسان سطح عمومی قیمت کالاهای مختلف دانست.

ضیائی افزود: روش‌های مختلفی برای کنترل این آثار اقتصادی در نظر گرفته ‌شده ازجمله این روش‌ها بررسی رفتار بازارها و پایش مستمر تغییر در سیگنال‌هایی است که از آن بازارها دریافت می‌شود. دراین‌بین پایش روزانه کسب‌وکارهای مرتبط با فعالیت‌های شرکت‌ها کمک می‌کند تا اثرگذاری ویروس کرونا بر کسب‌وکارها کاهش یابد.  ضیائی با اشاره به اینکه با بررسی روندهای رکود و رونق گذشته و تاریخ شوک‌های اقتصادی ناشی از شیوع بحران‌های مشابه می‌توانیم دیدگاه صحیحی نسبت به آینده تغییرات بازار داشته باشیم، اظهار کرد: در این راستا شرکت صنایع مس شهید باهنر توانسته با برگزاری جلسات مستمر کمیته ریسک و سایر ارکان مدیریتی از طریق پیشنهاد‌ها و برنامه‌های اثرگذار، تنش‌های حاصل از این مخاطرات را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: کمیته ریسک شرکت، خدماتی برای دسترسی هماهنگ به بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی، نظارت و مدیریت ریسک‌های مالی مربوط به عملیات شرکت از طریق گزارش‌های ریسک داخلی که آسیب‌پذیری را برحسب درجه و اندازه تجزیه ‌و تحلیل می‌کند، ارائه کرده است. بر این اساس کمیته ریسک شرکت بر ریسک‌ها و سیاست‌های اجراشده نظارت می‌کند تا آسیب‌پذیری این تنش‌ها را کاهش دهد و به‌صورت فصلی به هیات‌مدیره گزارش می‌دهد که این موضوع با مدیریت صحیح باعث موفقیت شرکت شده است. وی یادآور شد: این ریسک‌ها شامل ریسک بازار ازجمله ریسک نرخ ارز و سایر ریسک‌های قیمتی است.

وی به اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با کرونا نظیر نصب گیت ضدعفونی در قسمت ورود و خروج پرسنل در مجتمع، جلوگیری از ورود افراد مبتلا به کارخانه، ارائه مواد شوینده و ضدعفونی به پرسنل مجموعه و حفظ فاصله‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این بیماری واگیردار تعدادی از پرسنل را درگیر کرد، اما با تدابیر انجام‌شده و آموزش پرسنل و همچنین یادآوری نکات بهداشتی و تشدید نظارت‌ها توانسته‌ایم اقدامات درخور توجهی در امر پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری داشته باشیم.

 

وضعیت تشریح شده از پروژه‌ها

مدیرعامل مس شهید باهنر در خصوص طرح‌های در دست اجرای این شرکت خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌های شرکت انجام‌ شده و به مرحله نهایی و محصول دهی رسیده است، برخی دیگر در شرف تصمیم‌گیری و بررسی انجام فرآیند است. در این میان باید خاطرنشان کرد شرکت صنایع مس شهید باهنر در راستای حمایت از تولید و اقتصاد کشور اقدامات حمایتی خود را مطابق خط‌مشی تعیین‌شده هدایت و محصولات جدید را به بازار ارائه کرده است.

ضیائی تصریح کرد: صنایع مس شهید باهنر با اتخاذ تدابیر مدیریتی موفق شد در سال جاری محصولات جدید کارخانه کانفورم را که برای اولین بار تولید شدند در بازار ایران به فروش برساند و همچنین در شرایط تحریم‌های اقتصادی با تولید چند محصول جدید و همچنین تولید لوله‌های آلیاژی بر پایه مس در حد خودکفایی کشور برای صنایع استراتژیکی مثل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع دریایی و آب‌شیرین‌کن‌ها، توانسته است نیاز مشتریان این صنایع را تامین کند و علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از محل واردات این محصولات توسط مصرف‌کنندگان، با صادرات این محصولات برای کشور ارزآوری کند.

وی ادامه داد: این شرکت برای شفاف‌سازی فعالیت‌های خود اقدام به عرضه محصولات در بورس کالا کرده که بازگشت به‌موقع وجوه ناشی از فروش این محصولات می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود روند عملیاتی شدن پروژه‌های در دست اجرا داشته باشد.

 

بومی‌سازی در راستای تامین تجهیزات

این مقام مسوول بنگاه اقتصادی در ادامه با اشاره به این مطلب که تامین تجهیزات خارجی طبق بودجه شرکت از محل صادرات انجام خواهد شد، گفت: شرکت سعی در کاهش خروج ارز و وابستگی به خارج از کشور دارد و تامین بسیاری از قطعات را بومی‌سازی کرده است، ازاین‌رو با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌های همکاری در تامین برخی قطعات و ماشین‌آلات فراهم ‌شده است.

 

راه تامین مالی، بازار سرمایه است

وی در خصوص راهکارهای تامین مالی برای پروژه‌های شرکت گفت: بخشی از تامین مالی پروژه‌های توسعه شرکت از محل افزایش سرمایه ناشی از مطالبات حال‌شده سهامداران است که مقرر شده حداکثر استفاده از این منبع به عمل آید. به نظر می‌رسد این نوع تامین مالی با توجه به نرخ سودآوری شرکت، هم در راستای منافع سهامداران محترم و هم به نفع شرکت باشد.

وی معتقد است، در کنار افزایش سرمایه، برای شرکت‌هایی که مثل شهید باهنر می‌توانند رشد تولید و سودآوری داشته باشند، استفاده از راهکارهای قانونی تامین مالی از طریق بازار سرمایه مناسب است مخصوصا برای مبالغ بالا و مدت طولانی؛ اما متاسفانه در ایران این ابزارها به شکل مطلوبی معرفی نشده‌اند.

 

عملکرد مالی مس باهنر همراه تحقق سود

ضیائی در پایان در خصوص وضعیت سهم مس باهنر بر تابلوی بورس اظهار کرد: بخش عمده‌ای از تغییرات سهم تابع شاخص کل بورس است و افت قیمت سهم در چند ماه گذشته با توجه به عملکرد مثبت تولید و فروش و سودآوری ناشی از عامل یادشده است.

 انتظار ما با توجه به برنامه‌های افزایش تولید و پروژه‌های توسعه شرکت واقعی شدن ارزش سهام با توجه به ارزش بنیادی سهم است که با برگشت شاخص امیدواریم به‌زودی شاهد رشد و بازگشت قیمت سهم به سقف‌های قبلی باشیم و از آن عبور کنیم.

عناوین برگزیده