تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۱۵۲۰۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

طرح های بزرگ و کوچک چادرملو کام سهامداران را شیرین کرد!

می متالز - شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» در بازار سرمایه، در تلاش است با اجرای طرح های توسعه ای و همچنین ایجاد منطقه صنعتی در استان یزد علاوه بر نقش آفرینی بیشتر در بخش معدن، سهامداران بیشتری را به خود جذب کند.
طرح های بزرگ و کوچک چادرملو کام سهامداران را شیرین کرد!

به گزارش می متالز، در سال های اخیر با توسعه بخش معدن و همچنین افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه معدنی و صنایع  معدنی، علاقه مندان به خرید سهام در بازار سرمایه جذب شرکت های معدنی و فلزات اساسی شده اند. نماد کچاد متعلق به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز از نماد های پرطرفدار گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه بشمار می رود.

هرچند بورس در ماه های گذشته نوسانات بسیاری را تجربه کرده است اما همچنان مردم ترجیح می دهند سرمایه سرگردان خود را باتوجه به خبرهای مختلف از ریزش قیمت دلار و همچنین بازگشت دوباره امریکا به برجام، به بورس وارد کنند. در این میان نماد شرکت های معدنی و فلزات اساسی یکی از اصلی ترین نمادهای بازار سرمایه محسوب می شوند که در قرمز یا سبز شدن تلار شیشه ای نقش مهم ایفا می کنند.

اما در این میان چادرملو نیز با اجرای طرح های توسعه ای و همچنین رفع مشکلات در محدوده D19 برای اکتشافات جدید توانست سهامداران خود را دلگرم کرده و نگرانی آنها نسبت به اتمام ذخیره معدن برطرف کند.

این اتفاق در گزارش بورسی آبان ماه چادرملو به خوبی قابل رویت است. چادرملو در آبان ماه موفق به ثبت رشد 83 درصدی فروش خود شد که بخش عمده آن مربوط به بازار داخلی است.

درواقع درآمد چادرملو متشکل از فروش داخلی و صادراتی منتهی به آبان ماه به 26.296 میلیارد ریال رسیده است. این رقم باعث شد تا کچاد با رشد 245درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شود. رشدی که برای سهامداران کچاد اتفاق خوشایندی است.

چادرملو در کنار رشد فروش و درآمد در سال جدید و همچنین شرکت در کنسرسیوم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی،  تاسیس شرکت جدید اکتشافی و حفاری را با مشارکت 49 درصدی گروه سرمایه گذاری امید در دستور کار قرار داد. اما در کنار این موضوع چادرملو جهش تولید در چشم انداز توسعه را تعریف و تدوین کرده است تا بتواند با ایجاد ارزش افزوده درآمد خود را افزایش و نیاز کشور در زنجیره فولاد را تامین کند.

تکمیل و راه اندازی سیستم HOT CHARGE فولادسازی، تغییر فرآیند تولید در کارخانه فولادسازی، تکمیل کارخانه فولاد سرمد، احداث واحد احیای مستقیم سرمد، احداث مجتمع معدنی و صنعتی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن کنسانتره و گندله، ادامه ساخت واحد ذوب و ریخته گری فولاد شاهرود، سرمایه گذاری در احداث مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک، افزایش ظرفیت تولید واحد( ذوب و ریخته گری شمش فولاد) آهن و فولاد ارفع و افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم آهن و فولاد ارفع  از برنامه های در حال اجرای چادرملو است که می تواند در افزایش درآمد این شرکت اثر گذار باشد. 

هرچند چادرملو با توجه به سودآوری شرکت نگرانی برای تامین سرمایه طرح های یاد شده ندارد و بیان کرده است اجرای طرح ها تحول عظیمی در شرکت ایجاد می کند اما باید به برخی موضوعات توجه ویژه داشته و تمهیداتی برای مقابله با آن در نظر بگیرد.

متاسفانه واکنش مردم در چند ماهه گذشته نسبت به بازار سرمایه نشان داده است، تاب آوری سهامداران نسبت به برخی واکنش ها کمتر از گذشته شده و هر جرقه ای می تواند تالار شیشه ای را قرمز کند. از سویی دیگر تحریم ها نیز سد بزرگی بر سر راه صادرات محسوب می شود، دور زدن آن می تواند قدرت رقابت پذیری را کاهش دهد.

اما نکته مهم دیگری رقابت های داخلی در زنجیره فولاد است. متاسفانه برخی تصمیمات و قوانین باعث شد تا هم معدن داران به سمت فولادسازی حرکت کرده و هم فولادی ها بخشی از سرمایه خود را راهی معدن کرده تا نگرانی برای تامین مواد اولیه نداشته باشند. بی تردید چنین اتفاقی می تواند در سال های پیش رو توازن زنجیره را برهم زده و بازیگران فولاد در بازار را بیشتر از گذشته کند. این در حالی است که تورم و اقتصاد بیمار بخش های بزرگی همچون عمرانی و ساختمانی را با رکود مواجه کرده است. اینکه در چشم انداز 1404، سرنوشت 55 میلیون تن فولاد تولید شده به کجا خواهد رسید سوالی است که جوابش به آسانی داده نمی شود. امروز بازار داخل اشباع شده و صادرات با قوانین داخلی و تحریم های بین المللی سخت تر، اما در آن سوی ماجرا شرکت های بزرگی مانند چادرملو در حال سرمایه گذاری های عظیم برای ورود به بازار های جدید هستند.

البته نباید فراموش کرد که چادرملو رسالت اصلی خود یعنی تولید سنگ آهن، کنسانتره و گندله را فراموش نکرده و سعی بر آن دارد اکتشافات و حفاری را با تکنولوژی های جدید روز دنیا پیش ببرد اما با این حال در راستای تکمیل زنجیره نیز اقدامات خوبی انجام داده و سرمایه گذاری های بسیاری صورت گرفته است.

با در نظر گرفتن تمامی موارد یاد شده کچاد توانسته در چند ماه اخیر با ثبت رکوردهای فروش و تولید کام سهامداران خود را شیرین کند.

منبع: تیتر 20
عناوین برگزیده