تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۵۲۷۶۹
سرپرست مرکز شتابدهی صادرات:

ارتقای زیرساخت‌های قانونی کسب‌وکارهای دانش بنیان را دنبال می‌کنیم

می متالز - رفع خلاء های قانونی در حوزه کسب‌وکارهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت گروه‌های دوستی و پارلمانی برای صادرات گسترده‌تر محصولات دانش بنیان در نشست سرپرست مرکز شتابدهی صادرات ایران با مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس مورد تأکید قرار گرفت.
ارتقای زیرساخت‌های قانونی کسب‌وکارهای دانش بنیان را دنبال می‌کنیم

رفع خلاء های قانونی در حوزه کسب‌وکارهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت گروه‌های دوستی و پارلمانی برای صادرات گسترده‌تر محصولات دانش بنیان در نشست سرپرست مرکز شتابدهی صادرات ایران با مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش می متالز، همکاری مرکز شتابدهی صادرات با مجلس شورای اسلامی در راستای رفع خلاء قانونی در حوزه کسب‌وکارهای دانش بنیان و نوآور موضوعی بود که در نشست سرپرست مرکز شتابدهی صادرات ایران با مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس مورد تأکید قرار گرفت.

نبود حمایت‌های قانونی لازم از کسب‌وکارهای بر پایه نوآوری و دانش بنیان یکی از کمبودهایی است که مانع از پیشرفت این بخش می‌شود. با توجه به بالا رفتن سطح شتاب وابسته شدن بخش‌های مختلف کشور به تکنولوژی و فناوری‌های نو لازم است که زیرساخت‌های قانونی این حوزه نیز ایجاد شود.

مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران طی نشستی با مصطفی طالب پور، مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس، بر لزوم تقویت زیرساخت‌های قانونی در حوزه کسب‌وکارهای دانش بنیان تأکید کرد.

براساس گفته‌های امروز به دلیل شیوع بیماری کرونا سطح وابستگی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی فعالیت‌های روزمره مردم به تکنولوژی و فناوری‌های نو رشد قابل توجهی داشته است، بنابراین ضرورت دارد توجه ویژه‌ای نسبت به این حوزه هم از سوی نمایندگان مجلس و هم دولتمردان صورت بگیرد.

وی ضمن تشریح آنچه در مرکز شتابدهی صادرات برای حمایت از ایده‌های نو و استارت آپ ها انجام می‌شود، گفت: در این بخش رویه مشخص و دقیقی را تعریف کردیم و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری سعی داریم از کسب‌وکارها یدانش بنیان حمایت کرده و ایده‌های نو و جذاب را به بخش صنعت کشور معرفی کنیم.

اقتصادی در ادامه ارتباط پویا و تعامل دوطرفه بین نمایندگان مجلس و اعضای اتاق ایران را برای شناخت دغدغه‌ها و یافتن راه‌حل برای آنها مؤثر عنوان کرد و ادامه داد: نقش بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف باید بین نمایندگان مجلس و دولت پررنگ شود. این موضوع انگیزه فعالان اقتصادی را برای حضور بیشتر در میدان تجارت و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کند.

در ادامه مصطفی طالب پور، مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس نیز با توجه به موازی کاری و نبود تمرکز لازم در حوزه استارت آپ ها، گفت: یکی از مسائلی که مانع رشد کسب‌وکارهای دانش بنیان می‌شود، نبود تمرکز لازم در این بخش است. نهادها و سازمان‌های متعددی در این بخش فعال شده‌اند و این پراکندگی را ایجاد کرده‌اند.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و قابل به‌روزرسانی از وضعیت تجارت کشور توسط اتاق ایران که به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور شناخته می‌شود را ضروری دانست و تأکید کرد: برای تصمیم‌گیری، شناخت دغدغه‌ها و چالش‌های موجود، وجود اطلاعات به‌روز بسیار مهم است. از آنجا که اتاق ایران با بخش‌های اصلی اقتصاد ارتباط مستقیم دارد، می‌تواند نهاد مناسبی برای ایجاد مرکز داده باشد.

مشاور امور بین‌الملل نایب‌رئیس اول مجلس، ظرفیت گروه‌های دوستی و پارلمانی را به ویژه در شرایط تحریمی امروز در راستای شناسایی بازارهای هدف و ورود به آنها مناسب توصیف کرد و افزود: گروه‌های دوستی و پارلمانی، ظرفیتی هستند که جدا از تشریفات خاص و در شرایط راحت‌تری، می‌توانند زمینه روابط تجاری بین کشورها را فراهم کنند. بدون شک برای صادرات محصولات دانش بنیان و نوآور می‌توان از این ظرفیت به خوبی بهره برد.

عناوین برگزیده