تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۰۲
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۵۲۸۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل شرکت «سرمایه‌گذاری پارسیان» اعلام کرد

سهم ۱۱ درصدی اپال سنگان از تولید گندله کشور

می متالز - سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید محصولات فولادی از استخراج سنگ‌آهن و فرآوری آن یکی از نیازهای اساسی برای بخش معدن و افزایش ارزش افزوده حوزه است؛ این در حالی است که تنها چند شرکت توانسته‌اند با انجام سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه این زنجیره را کامل کنند.
سهم ۱۱ درصدی اپال سنگان از تولید گندله کشور

به گزارش می متالز، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از جمله شرکت‌هایی است که توانسته زنجیره معدنی از استخراج سنگ‌آهن و فرآوری تا تولید آهن‌اسفنجی را ایجاد کند.

این شرکت از سال ۹۳ و با هدف نقش‌آفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی، سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی به عنوان صنعتی پرمزیت و اشتغال‌زا به عنوان بازوی توسعه طرح‌های صنعتی در حوزه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان تاسیس شد.

همچنین تاسیس و هدایت هلدینگ معدنی و قرار دادن آن در بین پنج شرکت برتر سرمایه‌گذاری کشور در حوزه صنایع معدنی، افزایش منافع سهامداران شرکت از طریق خلق ارزش و سودآوری، سرمایه‌گذاری، ایجاد و توسعه کسب و کارهای مختلف در حوزه صنایع معدنی و زنجیره فولاد، شفافیت و هوشمندی تجاری، چابکی و مدیریت هزینه‌ها از ارکان راهبردی چشم‌انداز ۱۴۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود.

ماحصل گفت‌وگو را با محمدمسعود سمیعی‌نژاد، مدیر عامل شرکت در زمینه اهداف شرکت در سال ۱۴۰۰ و همچنین طرح‌ها و برنامه‌های کنونی و برنامه‌های زیرمجموعه‌های آن برای ورود به بازار سرمایه را در ادامه بخوانید:

 

در راستای ایجاد زنجیره تامین و تولید آهن و فولاد کشور، تاکنون در چه پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؟

عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت از طریق شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در صنایع بالادستی زنجیره فولاد صورت می‌گیرد و در حوزه استخراج، سرمایه‌گذاری مناسبی روی خرید و تامین ماشین‌آلات معدنی انجام شده است.

ناوگان استخراج سنگ‌آهن شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات در سطح کشور است. در همین راستا شرکت در سال ۹۸ عملیات پیمانکاری استخراج سنگ‌آهن را در منطقه معدنی سنگان با مشارکت بخش‌خصوصی و با مدیریت شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به صورت قرارداد کنسرسیوم آغاز کرده است.

 حجم استخراج و حمل سنگ‌ آهن و باطله در این قرارداد بالغ بر ۱۹۵ میلیون تن طی ۵سال است.  ناوگان ماشین‌آلات معدنی شرکت به تنهایی قابلیت استخراج و حمل بالغ بر ۳۰ میلیون تن سنگ‌آ‌هن و باطله را در سال دارد و در حال افزایش این ناوگان در طول ۵ سال آینده با ظرفیت استخراج و حمل ۱۲۰ میلیون تن هستیم.

 در حوزه تولید کنسانتره و گندله شرکت به طور غیرمستقیم سهامدار ۵۲ درصد شرکت اپال پارسیان سنگان است. ظرفیت اسمی تولید کنسانتره و گندله شرکت اپال پارسیان سنگان به ترتیب  ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن  و ۵ میلیون تن است.

البته کارخانه کنسانتره ۵/ ۲ میلیون تنی  با توجه به تغییرات در خط در سال ۹۸ بیش از ۳ میلیون تن تولید داشته و ظرفیت‌های اعلام شده تا سقف ۲/ ۳ میلیون تن کنسانتره و ۷میلیون تن گندله قابل تولید است. همچنین شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به صورت مستقیم مالکیت ۸۵ درصد سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال را در اختیار دارد.

 

عمده فعالیت‌های شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس در حوزه‌های صنایع معدنی و فولاد است. در این زمینه به برنامه‌های شرکت اشاره داشته باشید؟

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند.

این شرکت براساس استراتژی‌های توسعه‌ای خود به دنبال اجرای طرح‌های اقتصادی با ثبات و پربازده است. از جمله برنامه‌های شرکت توسعه ظرفیت ماشین‌آلات استخراج سنگ‌آهن بوده و در این حوزه فعالیت در منطقه معدنی سنگان در اولویت قرار دارد، چرا که علاوه بر سهم حدود ۲۲ درصدی این منطقه از ذخایر قطعی ۲/ ۱ میلیارد تنی سنگ‌آهن کشور، شرکت اپال پارسیان سنگان نیز از افزایش ظرفیت استخراج سنگ‌آهن برای تکمیل ظرفیت فعلی و همچنین طرح کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تن بهره‌مند خواهد شد.

در مورد طرح کارخانه کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تن نیز متاسفانه به دلیل تحریم‌های آمریکا شرکت خارجی مجری طرح از حدود دو سال پیش از انجام تعهدات خود سر باز زده است. با این حال در مقطع کنونی پیشرفت فیزیکی کارخانه کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تن ۱۴ درصد بوده و مذاکرات خوبی برای واگذاری اجرای طرح به یکی از شرکت‌های معتبر داخلی صورت گرفت که طی مدت ۲۴ ماه آینده راه‌‌اندازی خواهد شد، البته طرح ۴/ ۲ میلیونی کنسانتره حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بخشی از ماشین‌آلات خارجی آن هم ساخته و آماده حمل است در شرکت پارس فولاد سبزوار نیز با توجه به پتانسیل بالای این شرکت طرح‌های سرمایه‌گذاری سودآوری در دست بررسی و نهایی شدن است. از جمله طرح‌هایی که مطالعات امکان‌سنجی آن انجام شده افزایش ظرفیت تولید سه برابری احیای آهن اسفنجی و تبدیل آن به بریکت گرم است. در واقع این طرح یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید فعلی شرکت اضافه کرده و با تبدیل آهن اسفنجی به بریکت گرم که مزیت‌های حمل و مصرف بهتری دارد می‌توان سودآوری مناسب و پایداری را در این حوزه متصور بود.

 

به عنوان یک هلدینگ تخصصی در سال ۱۴۰۰ به چه زمینه‌هایی ورود خواهید کرد؟

هدف‌گذاری اولیه شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان ایجاد زنجیره ارزش فولاد به عنوان یک رکن کلیدی صنایع سنگین کشور بوده است، نگاه زنجیره‌ای شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان موجب می‌شود علاوه بر سودآوری و ارزش‌آفرینی  جداگانه هر یک از حلقه‌های زنجیره، سودآوری صنایع پایین‌دستی نیز تضمین شود و ریسک نیز حداقل شود. بنابراین اولویت ما پیگیری تکمیل زنجیره ارزش در حلقه‌های بالادستی (افزایش استخراج و توسعه ظرفیت تولید مواد اولیه فولاد) و پایین‌دستی (طرح‌های توسعه‌ای آهن و فولاد) است. به طور مشخص در سال ۱۴۰۰ برنامه افزایش استخراج سنگ‌آهن در منطقه سنگان با توجه به مزیت بهره‌مندی از جوان‌ترین و مدرن‌‌ترین ماشین‌‌آلات معدنی کشور، ادامه تولید بیش از ظرفیت اسمی کنسانتره و تولید گندله با تکیه بر بهینه‌سازی خطوط تولید و توانمندی تیم مهندسی، تسریع عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره ۴/ ۲ میلیون تنی در شرکت اپال پارسیان سنگان و کلیدزدن طرح‌های توسعه‌ای شرکت پارس فولاد سبزوار را در دست اقدام داریم.

 

وجه تمایز شرکت فرآوری معدنی اپال‌کانی پارس در مقایسه با سایر رقبا چیست؟

با توجه به ماهیت صنعت میان شرکت‌های معدنی به ویژه در صنایع بالادستی زنجیره فولاد بیشتر فضای همکاری و مشارکت حاکم است تا اینکه شرکت‌ها خود را رقیب یکدیگر بدانند. با وجود این سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکت مزایایی را نسبت به بقیه فعالان این حوزه داشته که شامل ایجاد زنجیره بالادستی صنعت فولاد شامل استخراج سنگ‌آهن، تولید کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی است. همچنین تمرکز بخش اعظم سرمایه‌گذاری‌های شرکت در منطقه سنگان است که پتانسیل بالا و رو به رشدی در حوزه استخراج سنگ‌آهن و تولید فولاد با توجه به ذخایر موجود و بکر در این منطقه دارد.

در حوزه استخراج، شرکت دارای یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ناوگان ماشین‌آلات از معتبرترین شرکت‌های جهانی است که بزرگ‌ترین ناوگان استخراج از یک برند در منطقه شرق ایران است. مهم‌تر از همه اینکه با توجه به نوپا بودن شرکت‌های گروه نسبت به شرکت‌های قدیمی‌تر صنعت معدن و فولاد کشور، شرکت‌های گروه دارای نیروهای متخصص، جوان و باانگیزه زیادی هستند که مسیر توسعه و پیشرفت شرکت‌های گروه در آینده را هموارتر خواهند ساخت.

 

شرکت چه سهمی از بازار را توانسته ازآن خود کند؟ آیا برنامه‌های صادراتی نیز در شرکت دنبال می‌شود؟

در حوزه استخراج سنگ‌آهن و باطله‌برداری با توجه به اینکه در سال اول فعالیت هستیم با این حال حدود ۲۰ درصد از برنامه ابلاغی کارفرما جلوتر بوده و تاکنون موفق به استخراج بیش از ۱۶ میلیون تن سنگ‌آهن و باطله در منطقه سنگان شده‌ایم و با توجه به پتانسیل موجود آمار استخراج در سال‌های پیش رو صعودی خواهد بود.

سهم شرکت اپال پارسیان سنگان از تولید کنسانتره و گندله کشور به ترتیب ۷ و ۱۱درصد بوده که پس از راه‌اندازی کارخانه ۴/ ۲ میلیون تن این سهم به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. همچنین در بخش تولید آهن اسفنجی ظرفیت اسمی قابل فروش شرکت‌ها در سطح کشور حدود ۱۰ میلیون تن است که سهم شرکت پارس فولاد سبزوار از این مقدار حدود ۸ درصد است.

در مورد فروش محصولات شرکت‌های گروه، شرکت اپال کانی پارس تابع سیاست‌های توزیعی وزارت صمت برای تامین نیازهای داخلی است. با این حال مطالعات امکان‌سنجی طرح تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تنی تولید بریکت گرم با توجه به بازار مناسب صادراتی تدوین شده است که در صورت تایید و اخذ مجوزهای لازم گامی بسیار اثربخش در حوزه صادرات کشور و شرکت خواهد بود.

 

ورود به بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید و این امر چه تاثیری بر عملکرد شرکت دارد؟

یکی از سیاست‌های سهامداران عمده شرکت بهره‌مندی آحاد مردم از منافع شرکت‌های گروه است، بنابراین شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان این فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به وضعیت مناسب سوددهی شرکت تمام تلاش خود را برای تامین منافع سهامداران عمده و خرد خواهد کرد. علاوه بر این حضور در بازار سرمایه برای شرکت‌ها نیز فواید و منافع زیادی دارد. از جمله می‌توان به افزایش شفافیت، انضباط مالی و همچنین افزایش انگیزه شرکت‌های بنیادی برای تسریع در تحقق طرح‌های توسعه‌ای خود اشاره کرد. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان درصدد است شرکت‌های زیرمجموعه شرکت فرآوری  معدنی اپال کانی پارس را نیز در بازار سرمایه عرضه کند. در حال حاضر پذیرش شرکت پارس فولاد سبزوار برای عرضه اولیه در مراحل نهایی قرار دارد و مورد پذیرش هیات پذیرش بورس قرار گرفته است.

امیدواریم بتوانیم با بهبود مستمر عملکرد خود ضمن افزایش منافع سهامداران در جهت توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور نیز گام برداریم.

عناوین برگزیده