تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۵۳۰۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توزیع بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو

می متالز - در حالی این روزها قیمت گذاری صنعت خودرو به معضل اساسی این صنعت تبدیل شده که پیش از این نیز همواره چالش اساسی صنعت خودرو بوده و با اجرای راهکارهایی همچون تعیین قیمت در حاشیه بازار در دهه ۷۰، این روند تبدیل به موضوعی فرعی شد اما از دیرباز تاکنون نگرانی اصلی فعالان این حوزه تعیین شیوه ای مناسب برای قیمت گذاری این صنعت بوده است.
توزیع بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو

به گزارش می متالز، کار صنعت خودرو از جایی با چالش روبرو شد که شورای اقتصاد و پس از آن شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو ورود کرده و با عناوینی همچون انحصار در این صنعت، اقدام به قیمت گذاری دستوی کردند و از این نقطه زیاندهی خودروسازان آغاز شد تا جایی که در حال حاضر به عدد چشم گیر ۴۵۰۰ میلیارد تومانی رسیده است.

در این شرایط امید صنعت خودرو به فرمول جدید قیمت گذاری شورای رقابت بود که اعلام رسمی آن واکنش های متعددی را به دنبال داشت و این پرسش را پررنگ تر از همیشه مطرح کرد که آیا وقت آن نرسیده تا با تکیه بر کارشناسان این حوزه نسبت به تعیین تکلیف قیمت گذاری صنعت خودرو برای همیشه اقدام کرده و پرونده این چالش را برای همیشه بست؟

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که در موضوع قیمت گذاری خودرو هر ارگانی خود را عقل کل می داند، می گوید: در زمینه قیمت گذاری خودرو در اوایل سال جلسه مشترکی با سه نفر از اعضای موثر شورای رقابت برگزار و راهکارهای تک نرخی کردن خودرو بررسی شد تا فساد موجود از بین برود چرا که هرکالای دو نرخی منشا فساد و رانت خواهد بود و به زعم خود راه های خروج خودروسازان از زیاندهی و ارتقای کیفیت را مطرح و تاکید کردیم که برای تحقق این اهداف از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنیم.

وی با اشاره به تجربه دهه ۷۰ و رفع اختلاف قیمت کارخانه و بازار می افزاید: در آن بازه زمانی شورای اقتصاد مصوب کرد تا خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد . بر اساس علم اقتصاد قیمت هرکالایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و در صورت کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و در جهت تقاضا خلاف این موضوع نیز ثابت شده است. این در حالیست که خودروسازان در هشت ماهه امسال ۲۶ درصد افزایش تولید داشته اند که با روی کار آمدن وزیر جدید صمت نیز وعده رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو از دی ماه امسال تا اول تیرماه ماه سال آینده به شرط رفع موانع تامین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی، از سوی خودروسازان داده شده است.

نعمت بخش با تاکید بر این که خودروساز در این مسیر کوتاهی نکرده و نسبت به افزایش عرضه با هدف کنترل قیمت ها اقدام کرده است، تصریح می کند: هم اکنون در بازار ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وجود دارد بنابراین وقتی اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود دارد و اجازه فروش بر اساس حاشیه بازار نیز داده نمی شود مبالغ سرگردان وارد بازار خودرو می شود .

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه با بیان این که بررسی آمار نشان می دهد که از هر هزار نفر ثبت نام کننده برای قرعه کشی خودرو تنها سه نفر برنده این قرعه کشی شده اند، تصریح می کند: گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مبنی بر چگونگی ارایه خدمات پس از فروش نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد خریداران پس از تحویل خودروی خریداری شده نسبت به فروش آن اقدام کرده اند.

وی اظهار می کند: در سال جاری بالغ بر یکصد هزار میلیارد تومان رانت به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار توزیع شده است که این رقم از محاسبه قیمت کارخانه و قیمت بازار با توجه به میزان تولید خودروی سواری در سال جاری به دست آمده است.

نعمت بخش فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار را راهکاری برای کنترل قیمت ها عنوان می کند و می افزاید: هرچه اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش یابد تعداد خریداران کاذب کمتر می شود چرا که فاصله قیمتی اندک برای او به صرفه نخواهد بود بنابراین با کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت حاشیه بازار خودروها خواهیم بود به طوری که ظرف سه ماه قیمت ها متعادل خواهد شد.

دبیرانجمن خودروسازان ایران با تاکید بر این که اجرای این اقدام نیازمند شهامت تصمیم گیری است، می افزاید: با همکاری رسانه ها با آزادسازی قیمت ها و تعیین آن بر اساس حاشیه بازار شاهد تعادل قیمت ها خواهیم بود این در حالیست که فرمول جدید شورای رقابت نیز چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

وی با انتقاد از عدم استفاده از نظرات انجمن ها حتی در موضوع قیمت گذاری خودرو می گوید: از زمان روی کار آمدن وزیر صمت جدید طی نامه ای خواستار برگزاری جلسه حضوری با ایشان شده ایم که هنوز وقتی داده نشده است.

عناوین برگزیده