تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۵۳۱۶۵
سرویس خبر : انرژی
جوایز انرژی فوربس در سال ۲۰۲۰؛

«نکست آرا انرژی» بزرگتر از «اکسون» و سبزتر از «تسلا»

می متالز - پس از یک سال فاجعه بی‌پایان، سردرگمی و قیمت‌های زیرصفر نفت، زمان آن رسیده است که نگاهی به شرکت‌ها و افرادی بیاندازیم که بخش انرژی سال ۲۰۲۰ را تعریف کردند.
«نکست آرا انرژی» بزرگتر از «اکسون» و سبزتر از «تسلا»

به گزارش می متالز، در مراسم افتتاحیه جوایز انرژی فوربس هیچ خبری از Gretas or Elons نخواهید دید اما با خواندن این مقاله تا انتها از قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ مطلع خواهید شد.

بهترین محصول: گاز طبیعی تجدیدپذیر از حیوانات چهارپا

(Dominion Energy) و (Smithfield Farms) و دیگران در حال تلاش برای تکمیل روش‌های مناسب جذب متان از تالاب‌های کود حیوانی با کربن بسیار منفی (با یارانه زیاد) و فروش آن به عنوان جایگزینی برای گاز طبیعی هستند، در غیر این صورت گاز منتشر شده از خوک‌ها و گاوها به جَو می‌رود. گاز متان نیز یک گاز گلخانه‌ای ناخوشایند و بد است. دایان لئوپولد، مدیر ارشد اجرایی شرکت دومینیون گفت: «این یک بازی برد- برد است.»

جذاب‌ترین تازه وارد: جاگدیپ سنگ(Jagdeep Singh)، مدیرعامل و بنیان‌گذار QuantumScape

این شرکت حدود ۱ میلیارد دلار سرمایه برای تولید باتری لیتیوم یون جامد جمع‌آوری کرده است. باتری‌هایی که ادعا می‌کند در عرض ۱۵ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می‌شوند و در دمای زیر صفر، برخلاف باتری‌های سنتی عملکرد خوبی دارند.

مبتکر اخلال‌گر: دیتا گامبو(Data Gumbo)

این استارت‌آپ مستقر در بوستون، صنعت انرژی را در حوزه بلاکچین قرار داده است. مگا‌میدان نفتی ۷۵۰ هزار بشکه‌ای Johan Sverdrup که در دریای شمال قرار دارد و متعلق به استات اویل است را در نظر بگیرید. غول نفتی نروژ هزاران سنسور که معادل ۱۵ جریان ویدیویی با کیفیت بالا است را به پلتفورم داده‌محور مبتنی بر بلاکچین مرتبط می‌کند که توسط دیتاگامبو اداره می‌شود.

این پلتفورم ده‌ها قرارداد هوشمند را مدیریت می‌کند و برای تعیین تکمیل قراردادها از این داده‌ها استفاده می‌کند، فرایندی که باعث از بین رفتن کاغذبازی و تشریفات اداری می‌شود و به طور بالقوه میلیاردها دلار پس‌انداز می‌کند.

اندرو بروس، مدیرعامل دیتا گامبو می‌گوید: ما از این داده‌ها برای تثبیت معاملات استفاده می‌کنیم و داده‌ها را در زنجیره ذخیره می‌کنیم. هیچ‌کدام از طرفین نمی‌تواند بخشی از قرارداد را که دو طرف آن را تصدیق کرده‌اند تغییر دهد. دو نسخه از حقیقت وجود ندارد. سرمایه‌گذار دیتاگامبو به همراه استات‌اویل، بازوی سرمایه‌گذاری آرامکو عربستان سعودی است.

شرکت ممتاز: نکست‌آرا انرژی

شرکت تأمین‌کننده برق که در فلوریدا مستقر است زمانی که در ماه اکتبر توانست ارزش بازار خود را به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش دهد، خبرساز شد و از شورون و اکسون‌موبیل پیشی گرفت و باارزش ترین شرکت انرژی آمریکا شد.

سال سیاه: دارن وودز، ، مدیرعامل اجرایی اکسون‌موبیل

برای سال‌ها، صحبت در مورد قدرت ترازنامه، صرفه‌جویی به مقیاس و توانایی این شرکت در مقاومت در برابر هر رنج از قیمت، کسل‌کننده بود. سپس سال ۲۰۲۰ فرا رسید. در ماه نوامبر شرکت اکسون گزارش داد که ارزش ذخایر نفت و گاز این شرکت ۳۰ میلیارد دلار است و به طور ضمنی تصدیق کرد که این شرکت دارای منابع زیادی است که به زودی حتی ارزش حفاری نخواهد داشت. در همین حال، بدهی اکسون به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است و ممکن است که مجبور شود برای پرداخت سود بیشتر، وام بگیرد.

پل سانکی، از کارشناسان تحقیقاتی مؤسسه وولف ریسرچ توضیح می‌دهد که استراتژی قطعی و اصلی اکسون برای مصون ماندن از نوسان و تغییرات ناگهانی بازار مرده است. بعد از یک‌دهه اشتباهات استراتژیک، اکسون دقیقاً جایی قرار دارد که هیچ‌گاه نمی‌خواست آنجا باشد. یعنی تابع بازارهای نفتی و بهبود تولید ناخالص داخلی جهان بودن. وودز از استراتژی جامع برای برنامه‌ریزی برای انتقال کربن را نیز اعلام نکرده است.

پیش‌بینی فوربس: نفت ۵۵ دلاری در پایان سال ۲۰۲۱

یک سال پیش، در نظرسنجی سالانه قیمت نفت در توییتر، پیش‌بینی کردیم که قیمت نفت خام برنت در پایان سال ۲۰۲۰ به ۴۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید. اگر این پیش‌بینی درست از آب درآمده است، اتفاقی تلخ و شیرین است. هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که همه‌گیری جهانی کرونا منجر به پایین آمدن قیمت نفت خام شود. برای سال ۲۰۲۱ نیز پیش‌بینی می‌کنیم که با وجود اینکه بعد از همه‌گیری ویروس کرونا شاهد جهش بزرگی برای تقاضای نفت در سراسر جهان خواهیم بود، اما از سوی دیگر با عرضه نفت ایران مواجه هستیم که درصدد باز‌پس‌گیری سهم خود از بازار در مذاکره با اوپک‌پلاس خواهد بود.

مرد سال انرژی فوربس: اسکات شفیلد مدیرعامل شرکت نفتی پایونیر نچرال ریسورز آمریکا اسکات شفیلد، رئیس شرکت ایروینگ اویل است که در شرکت منابع طبیعی پایونیر تگزاس قرار دارد. او با خرید شرکت پسر خود در چرخه پایین‌دست نفت شاهکار خود را رقم زد. در ماه اکتبر شرکت Parsley Energ که یک دهه قبل توسط برایان پسر شفیلد تأسیس شده بود، با ۴.۵ میلیارد دلار موجودی و فرض ۳.۱ میلیارد دلار بدهی خریداری کرد.

این معامله به دلیل همپوشانی زمین‌های تحت پوشش دو شرکت در حوزه نفتی پرمین که از غرب تگزاس تا نیومکزیکو کشیده شده است، منطقی است. این یک پایان افسانه‌ای برای برایان است. شاهزاده‌ای از پرمین که نشانه‌های آن را در سال ۲۰۱۴ نمایان کردیم. بنابراین شفیلد منافع خود را با ۵۰۰ میلیارد دلار سهم پایونیر به عنوان یک قهرمان برجسته شکست هیدرولیکی شیل که اکنون ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید دارد، ادغام کرد.

عناوین برگزیده