تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۵۳۵۷۳
سرویس خبر : انرژی

رشد ۸ درصدی قیمت طلای سیاه با کاهش تولید نفت عربستان

می متالز - قیمت نفت در هفته گذشته با توجه به تمدید کاهش تولید از سوی اوپک پلاس و اعلام عربستان برای خروج یک میلیون بشکه‌ای نفت این کشور از بازار،‌ با رشدی حدود هشت درصد همراه شد.
رشد ۸ درصدی قیمت طلای سیاه با کاهش تولید نفت عربستان

به گزارش می متالز، سال گذشته میلادی برای نفت، سال سقوط بود. قیمت نفت با کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان عمده آن پایین آمد. هر چند که توافق اوپک پلاس توانست تا حد زیادی از این کاهش قیمت را جبران کند با این حال، همچنان قیمت نفت در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی پایین است.

این کاهش قیمت باعث شده تا اکثر کشورهای تولیدکننده نفت که بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را بر روی فروش طلای سیاه برنامه‌ریزی می‌کنند، با کسری بودجه روبرو شوند.

یکی از این کشورها، عربستان است که تا پیش از این، به دنبال عرضه سهام شرکت آرامکو برای آغاز یک سلسله اصلاحات اقتصادی بود.

واقعیت اینکه با کاهش قیمت نفت، عربستان این تصمیم را به تعویق انداخت زیرا سهام آرامکو با افت قیمت همراه شده بود.

اکنون به نظر می‌رسد به چند دلیل عربستان می‌خواهد دوباره قیمت نفت برای مدت کوتاهی هم شده، بالا برود. عربستانی که در اوپک همواره جزو گروه کبوتران بوده و قیمت‌های پایین نفت را مطلوب می‌دانست.

دلیل اول شاید این باشد که ایران در ماه‌های اخیر تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است. علاوه براین با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا نیز به نظر می‌رسد دولت بعدی به برجام باز خواهدگشت و تحریم‌های نفتی ایران کاهش پیدا کند.

این موضوع در کنار اظهار نظر مسوولان ایران در ارتباط با پیش‌بینی صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در سال آینده، باعث شده تا عربستان در میزان تولید نفت خود بازنگری کند و با احتیاط برای نفت ایران جایی باز کند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد: تولید نفت ایران در آخرین ماه از سال ۲۰۲۰ میلادی به روزانه ۲.۱ میلیون بشکه در روز رسید.

از سوی دیگر، بعد از چند دهه واردات نفت آمریکا از عربستان در روزهای گذشته به صفر رسید. ممکن است عربستان به دنبال آن باشد تا با کاهش یک جانبه عرضه و افزایش قیمت نفت این کمک را به دولت بعدی آمریکا کند که تولید نفت شیل را افزایش دهند و در مقابل حمایت از عربستان را در بخش‌های مختلف ادامه دهند، زیرا با توقف واردات نفت عربستان از سوی آمریکا به نظر می‌رسد پایان عصر پترو دلار قابل پیش‌بینی باشد.

دلیل دیگر ممکن است این باشد که عربستان با این اقدام می‌خواهد هنگام بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، کشورمان را وادار به ورود به توافق کاهش تولید کند. موضوعی که در چند سال گذشته با دیپلماسی فعال وزارت نفت ناکام مانده و ایران همواره از این کاهش تولید معاف بود.

دلایل مزبور باعث شده تا عربستان علاوه بر کاهش تکلیفی که بر اساس توافق کاهش تولید ملزم به رعایت آن است،‌ داوطلبانه یک میلیون بشکه از تولید نفت خود را نیز کاهش دهد.

تصمیمی که تاثیر مثبتی بر بازار نفت داشته و قیمت‌ها را در معاملات هفته گذشته حدود هشت درصد افزایش داد.

در کنار تصمیم عربستان البته افزایش امید به گسترش واکسیناسیون کرونا و مهار این بیماری تا تابستان سال آینده نیز بی‌تاثیر نبوده و رشد قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

نفت برنت با این اتفاقات، ‌۸ درصد گران شد و از ۵۱ دلار و ۸۰ سنت در ابتدای معاملات هفته قبل به ۵۵ دلار و ۹۹ سنت در پایان معاملات روز جمعه رسید. قیمت نفت در هفته گذشته با رشد قیمت‌هایی که به ثبت رساند،‌ رکورد قیمتی ۱۱ ماه را شکست.

نفت شاخص آمریکا نیز ۷.۵ درصد گران شد و از ۴۸ دلار و۵۲ سنت روز دوشنبه به ۵۲ دلار و ۲۴ سنت افزایش پیدا کرد.

وافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس در حالی از بهار امسال اجرایی شده که این کشورها در اسفند سال گذشته و بعد از شکست مذاکرات برای تمدید فریز نفتی، وارد جنگ قیمتی در بازارهای نفت شدند و همین موضوع حتی قیمت نفت شاخص آمریکا را در روزهایی منفی کرد.

عناوین برگزیده