تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۱۵۳۶۰۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد

ریخته‌گری‌ها مازوت استفاده می‌کنند؟

می متالز - در پی بالاگرفتن معضل آلودگی محیط زیست، واحدهای ریخته‌گری هم از جمله واحدهایی معرفی شده بودند که از مازوت استفاده کردند، اما دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته گری ایران می‌گوید استفاده از مازوت برای آن‌ها اقتصادی نیست و اساسا مساله آلودگی هوای تهران به نیروگاه‌های اطراف و کارخانه‌های سیمان برمی‌گردد.
ریخته‌گری‌ها مازوت استفاده می‌کنند؟

به گزارش می متالز، آلودگی شدید و طولانی هوای تهران از هفته گذشته خبر ساز شد و امسال با توجه به اینکه علی رغم ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در تهران طی هفته گذشته، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد - که ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت دارد - افزایش یافته، متهم اصلی آلودگی هوا هم نیروگاه‌ها و برخی صنایع شناخته شده‌اند. موضوعی که تاکنون با اظهار نظرهای متناقض مسئولان مواجه شده است.

همچنین  اخیرا مسعود تجریشی،  معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از ارسال نامه به دادستانی برای جلوگیری از استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع خبر داده و  گفته که با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به‌صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند. برای مثال واحدهای ریخته‌گری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کرده‌اند و از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند.

در این رابطه عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته گری ایران، با بیان این که زمان زیادی است که ریخته‌گری‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به واحدهایی که به گاز دسترسی داشته باشند، مازوت نمی‌دهد و مازوت آزاد هم بسیار گران است، به طوری که گاز متری مکعبی ۱۰۰ تومان، اما مازوت حداقل هزار تومان قیمت دارد و هزینه حمل آن هم گران است و اصلاً استفاده از آن اقتصادی نیست.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا صنایع ریخته گری در سال جاری به دلیل کمبود گاز مجبور به استفاده از مازوت شدند یا خیر؟، تصریح کرد: صنایع بزرگ ریخته گری که در شهرک‌های صنعتی اطراف استان مستقر هستند، برای ذوب از کوره‌های القایی و در نتیجه از برق استفاده می‌کنند و گاز برای گرمایش و فعالیت‌های ساده‌ای که در تمام صنایع لازم است استفاده می‌شود. بنابراین واحدهای بزرگ ریخته گری مصرف خاصی در زمینه سوخت ندارند.  

بنابراین به گفته دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته گری ایران مساله آلودگی هوای تهران نیروگاه‌های اطراف و کارخانه‌های سیمان هستند که به مقدار قابل توجهی گاز نیاز دارند و طبیعتاً این مراکز نزدیک شهر شهرهای بزرگ نباید در زمستان از نفت سیاه استفاده کنند. به عبارت دیگر باید مدیریت درستی از سوی شرکت گاز انجام شود تا واحدهایی که در نزدیک شهرهای بزرگ مثل تهران هستند در زمستان از مازوت استفاده نکنند.  

قدیمی در پایان با بیان اینکه آمار دقیقی درباره واحدهای فعال ریخته‌گری در کشور وجود ندارد و بخشی از آن‌ها واحدهای کوچک زیرمجموعه اتحادیه‌ها و صنوف هستند، تصریح کرد: آخرین اطلاعات مربوط به آمارگیری‌های بیش از دو دهه قبل است که وزارت صمت بودجه‌ای برای آمارگیری در اختیار صنایع قرار داده بود و بر اساس آن ها ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ واحد کوچک در این حوزه فعال بودند. واحدهای بزرگ نیز مشخصاً در اطراف تهران و در شهرک های صنعتی فعالیت می‌کنند.

عناوین برگزیده