تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۱۵۳۷۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن؛

سازوکارهای معیوب نظارتی تعادل بازار فولاد را به هم ریخته است

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: معیوب بودن بعضی از سازوکارهای نظارتی، باز بودن راه‌های گریز و جذابیت صادرات از عوامل به هم خوردن تعادل قیمت فولاد است.
سازوکارهای معیوب نظارتی تعادل بازار فولاد را به هم ریخته است

به گزارش می متالز، «حجت الله فیروزی» درباره طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان و شرکت‌های خودروساز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعتی در حال توسعه است و در عین حال بسیاری از صاحبنظران و ناظران بر روند فعالیت‌های صنعتی کارخانجات حساسیت‌هایی دارند که این حساسیت‌ها به جا و مناسب است.

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس در خصوص دلایل ارائه درخواست تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: سال گذشته بالغ بر ۲۸ میلیون تن تولید محصولات فولادی بوده که از این میزان ۱۸ میلیون تن برای مصرف کشور در نظر گرفته شد و ۱۰ میلیون تن نیز مازاد مصرف داخلی است. در سال جاری نیز پیش بینی ما تولید بالغ بر۳۰ میلیون تن تولید محصولات فولادی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش بعضی از فعالیت‌ها به دلیل کرونا، پیش بینی می‌شود ۱۵ میلیون آن برای مصرف داخلی در نظر گرفته شود و ۱۵ میلیون برای صادرات اختصاص یابد.

فیروزی درخصوص تلاطم در بازار فولاد گفت: فقط کارخانجات و به اصطلاح فولادکارها در این بخش مقصر نیستند بلکه معیوب بودن بعضی از سازوکارها، عدم نظارت کامل و باز بودن راه‌های گریز و همچنین جذابیت‌های صادرات و فروش در بازار بیرونی از جمله دلایل به هم خوردن تعادل قیمت فولاد است.

نماینده مردم فسا در مجلس با اشاره به روند تحقیق و تفحص عنوان کرد: چندی پیش به درخواست تعدادی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در کمیسیون مطرح شد که این موضوع طبق روال قانونی با حضور مسوولان وزارت صنعت و معدن و تجارت و همچنین نمایندگی از شرکت فولاد مبارکه اصفهان بررسی و تصویب شد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظور از تحقیق و تفحص مچ‌گیری و وجود تخلف در این مجموعه‌ها نیست بلکه هدف رفع نواقص و برطرف شدن ایرادات احتمالی و مجموعه‌های مدیریتی است.

فیروزی با بیان اینکه جمعیت زیادی در صنعت فولاد مشغول به کار هستند و خانوارهای بسیاری از این حوزه ارتزاق می‌کنند، گفت: فولاد یک صنعت بسیار حیاتی است و در شرایط سخت اقتصادی و تحریم آمریکا و فشارهای بین‌المللی بر کشور، این صنعت کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور و صنایع دیگر انجام داده است.

وی افزود: فولاد مبارکه اصفهان به دلیل ارزآوری در بخش صادرات نیز موثر بوده و امیدواریم تحقیق و تفحص برای حمایت از این صنعت انجام شود و آرامش خاطر مردم کشور به ویژه مردم اصفهان نیز فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر مجموعه‌ای را به رغم همه محاسن به دور از ایراد ندانست و گفت: تحقیق و تفحص یک سازوکار برای تقویت مدیریت تولید و کمک به توسعه صنایع مختلف است و نتیجه‌ای که از تحقیق و تفحص به دست خواهد آمد به توسعه این صنعت در استان اصفهان کمک خواهد کرد.

فیروزی با بیان اینکه نمایندگان استان اصفهان پیگیر این طرح هستند، گفت: بنده به فولاد مبارکه اصفهان توصیه می‌کنم، جلساتی با نمایندگان استان برگزار کند. زیرا در این جلسات با تبادل نظر بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود تا موضوع تحقیق و تفحص که برای کشور هم هزینه دارد، منتفی شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر مدیران اجرایی با بدنه مجلس و رفع ابهامات نمایندگان گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی درباره فولاد تهیه کرده است که در جلسه فردا - یکشنبه -  صحن علنی مطرح و بررسی خواهد شد و امیدواریم با تبدیل شدن آن به قانون مشکلات حوزه بازار فولاد به طور کامل مرتفع شود.

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس درباره طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز هم گفت: چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن به درخواست تعدادی از نمایندگان دو تیم ۱۴  و ۲۰ نفره طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی کشور مطرح کردند و این موضوع هم با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازها در کمیسیون بررسی شد و تیم تحقیقاتی در حال شکل‌گیری است.

عناوین برگزیده