تاریخ: ۱۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۵۳۹۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سفر وزیر صنعت به استان کرمان؛ نقطه انحرافی یا سفر استانی؟ / بهره‌برداری از چندین طرح صنعتی همراه با آمار و ارقام قابل تامل/ رشد ۶ درصدی کشور در حوزه صنعت و معدن

می متالز - وزیر صنعت زمانی که خبر یا شایعه جلوگیری از ورودش به جلسه هیات دولت توسط رئیس جمهور، به دلیل شوک و بحرانی که در بازار فولاد در بورس ایجاد کرده بود، در فضای مجازی دست به دست می‌شد، تلاش کرد در قالب سفرهای استانی به کرمان برود و با بهره‌برداری از چندین طرح صنعتی و ارائه چند آمار قابل تامل از توسعه صنعتی کشور، توجه‌ محافل سیاسی و رسانه‌ای را از حاشیه‌های ایجاد شده به تصویری امیدآفرین از آینده صنعت کشور، جلب کند.
سفر وزیر صنعت به استان کرمان؛ نقطه انحرافی یا سفر استانی؟ / بهره‌برداری از چندین طرح صنعتی همراه با آمار و ارقام قابل تامل/ رشد ۶ درصدی کشور در حوزه صنعت و معدن

سفر وزیر صنعت به استان کرمان

به گزارش می متالز، علیرضا رزم حسینی هفته گذشته در حمله‌ای تند به مثلث وزارت اقتصاد، بورس کالا و فولادسازان و معرفی آنها به عنوان مسوول گرانی فولاد، در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفت که البته این انتقادهای تند وی از سوی بورسی‌ها و برخی کارشناسان بدون جواب نماند و آنها نیز در انتقاداتی مشابه، مدیریت اشتباه وی و وزارتخانه متبوعش را علت این نابسامانی و گرانی در بازار فولاد معرفی کردند.

شنیده‌های تایید نشده حاکی از این است، رئیس جمهور که از شوک و بحران ایجاد شده در بازار فولاد و سرمایه و درآمدن صدای سهامداران فولادی توسط رزم حسینی، عصبانی شده بود، دستور داده از حضور او در جلسه چهارشنبه صبح هیئت دولت ممانعت به عمل آید.

در برخی زمزمه‌ها و شایعات فضای مجازی نیز آمده بود، رئیس جمهور از رویکرد رزم حسینی در موضوع فولاد و بورس کالا و حمله صریح و تندش به وزارت اقتصاد خوشش نیامده و وی را مورد انتقاد قرار داده که نباید مسائل داخل دولت را در محافل عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌کرده است.

خلاصه اینکه، هفته‌ای که گذشت برای وزیر جدید صنعت هفته خوشایندی نبود و شاید به همین دلیل بود که رزم حسینی تصمیم گرفت با سفر به زادگاهش در پایان هفته، هم فضای کاری خود را عوض کند و هم شاید به این طریق بتواند آتشی را که خواسته یا ناخواسته به پا کرده، سرد یا خاموش کند.

البته این تصمیم وزیر صنعت، خود آغازگر شایعه دیگری بود.

وقتی رزم حسینی در سفر به استان کرمان در قالب سفرهای استانی در جلسه هیئت دولت حاضر نشد، شایعه شد وزیر صنعت از انتقاد رئیس جمهور رنجیده و به علت قهر با دولت به استان کرمان سفر کرده است.

خلاصه، با قهر خواسته یا ناخواسته، وزیر صمت به استان کرمان سفر کرد و ضمن حضور در مراسم گرامیداشت شهید سرافراز وطن، حاج قاسم سلیمانی، قرار شد از چند طرح صنعتی بازدید کند.

وزیر صنعت در سفر به استان کرمان قرار بود در مراسم بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی و تولیدی زیر حضور یابد.

  • عملیات اجرایی سه طرح جدید در مجتمع مس سرچشمه
  • افتتاح ۲ طرح و آغاز عملیات اجرایی یک پروژه در رفسنجان
  • عملیات اجرایی چهار پروژه صنعتی و معدنی در شهر بابک

پروژه‌‌های مس سرچشمه/ رشد ۶ درصدی کشور در حوزه صنعت و معدن

رزم‌حسینی در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌‌های مس سرچشمه با اشاره به این که در کشور ما از ذخایر بسیار مهم و اثرگذار در توسعه، بحث معادن است، اظهار داشت: معادن ایران در چند دهه اخیر در توسعه، حرکت‌های بسیار خوبی را آغاز کرده ‌است.

حرکت صنعتی و معدنی کشور در شرایط تحریم استمرار پیدا کرد و رشد کشور در حوزه صنعت و معدن تا پایان سال به ۶ درصد خواهد رسید.

وی با معرفی صنایع معدنی، فولاد و آلومینیوم به عنوان صنایع مادر، بیان داشت: در رفسنجان و شهر بابک نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد پروژه جدید مس با برنامه‌ و زمان‌بندی مشخص آغاز شده است.

وزیر صنعت با بیان اینکه شرکت‌های مادر و صنعتی بزرگ، محور توسعه منطقه‌ای هستند، گفت: باید به سمتی برویم و مدلی اجرا شود که شرکت‌های بزرگ با ظرفیت دولت، استان و کشور را بسازند.

شرکت ملی صنایع مس از شرکت‌های مهمی است که می‌تواند در راستای توانمندی‌های مردم در کنار تولید و توسعه، محور توسعه استان باشد.

رشد فوق‌العاده‌ در ۲۹ قلم محصولات صنعتی

رزم‌حسینی با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، ملت ایران و دولت مقاومت کرده است، گفت: در ۲۹ قلم محصولات صنعتی رشد فوق‌العاده‌ای داشتیم که در حوزه تولید خودرو ۲۸ درصد رشد کردیم و در سایر صنایع نیز رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این که در شرایط تحریم حرکت صنعتی کشور استمرار پیدا کرد و در معادن نیز همین ‌گونه بود، افزود: در ۹ ماهه اخیر رشد صنعت و معدن کشور به ۵٫۴ درصد رسیده و تا پایان سال ۶ درصد خواهد شد.

صادرات و تولید مس و فولاد در مسیر صعود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که در تجارت به دلیل شرایط کرونا خساراتی دیدیم که امیدواریم با تولید واکسن، بخش تجارت کشور نیز نجات پیدا کند، گفت: صادرات در ۹ ماهه اخیر روند افزایشی داشته و تا پایان سال ۹۹ رشد صادراتی باز هم افزایش خواهد داشت و تراز مثبتی در پیش است.

وی با اشاره به این که در این مدت پیشر‌فت‌های خوبی در حوزه صنعت مس صورت گرفته و رشد ۱۲ درصدی در تولید صنعت مس را شاهد هستیم اظهار داشت: امروز بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان عملیات جدید توسعه مس شامل کنسانتره، بخش‌های معدنی افزایش استخراج از معادن و پروژه‌های بیمارستان بحران و غیره افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

مجموعه مس، محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود و سال ۹۹ صادرات خیلی خوبی انجام شده و تا پایان سال هم رشد خوب صادراتی را شاهد خواهیم بود و زمینه اشتغال خوبی فراهم ‌می‌شود.

وزیر صنعت در ادامه همچنین آماری قابل توجه از تولید فولاد و کاتد ارائه داد و گفت: ما در سال جاری به تولید ۳۰ میلیون تن‌ فولاد و ۲۸۰ هزار تن‌ کاتد رسیدیم که آن را مایه افتخار کشور می‌دانیم.

 افتتاح مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری

وزیر صنعت در این سفر یک روزه به رفسنجان نیز سری زد و مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری، تصفیه‌خانه مرکزی آب و سالن بحران بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) این شهرستان را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری رفسنجان نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی صنعت مس کشور است که در این سفر وزیر صنعت افتتاح شد.

این‌ مرکز طی تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مجتمع مس‌ سرچشمه و دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان ایجاد شده و در سه حوزه صنعت مس، پسته و بحران آب، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به محصول خواهد بود.

تصفیه‌خانه مرکزی آب رفسنجان‌

در ادامه سفر یک روزه رزم حسینی به شهرستان رفسنجان، تصفیه‌خانه مرکزی آب رفسنجان‌ نیز کلنگ‌زنی شد.

لازم به ذکر است این تصفیه‌خانه ۳۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مجتمع مس سرچشمه در آن انجام شده است.

مدت زمان اجرای این پروژه ۱۸ ماه خواهد بود و تمام عناصر فلزی آب شهر رفسنجان را تصفیه می‌کند.

تصفیه‌خانه مرکزی آب رفسنجان‌ در زمینی به مساحت ۷ هکتار جنب فرودگاه رفسنجان احداث می‌شود و در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.
اشتغال‌زایی این مرکز‌ ۱۵ نفر به طور مستقیم‌ و ۱۰۰ نفر به طور غیرمستقیم‌ خواهد بود.

 سالن بحران بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان

سالن بحران بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان نیز صبح امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولین شهرستان رفسنجان افتتاح شد.

این سالن ۵۰ تختخوابی است که با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۷۵۰ مترمربع افتتاح شده است.

این مرکز دارای سیستم فشار منفی، تریاژ ورودی و cpr، مجهز به فیلتر هپا و سه اتاق ایزوله است.

آغاز عملیات اجرایی سه طرح جدید در مجتمع مس سرچشمه

عملیات اجرایی سه طرح مکانیزاسیون معدن، فاز سوم تغلیظ و پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه ۱۹ دی ماه با حضور وزیر صمت، استاندار کرمان، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه رفسنجان آغاز شد.

با اجرای این پروژه‌ها بیش از ۳۵۰ فرصت شغلی در استان کرمان ایجاد خواهد شد.

در پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع مس سرچشمه از یک سنگ شکن نیمه متحرک به ظرفیت هفت هزار تن در ساعت برای سنگ‌های سولفوری مس و ۲ سنگ شکن نیمه متحرک به ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن در ساعت برای باطله استفاده می‌شود.

با توجه به طرح نهایی معدن برای بازه‌های زمانی پنج، ۱۵ و ۲۹ سال ۵ و ۱۵ و ۲۹، جانمایی مربوط به سنگ شکن‌ها انجام می‌گیرد و انتقال مواد از معدن به وسیله نوار نقاله انجام می‌شود.

همچنین عملیات اجرایی فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مجتمع مس سرچشمه با اعتبار ۱۱ هزار میلیارد تومان با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن کنسانتره مس و سه هزار و ۸۰۰ تن کنستانتره مولیبدن در سال با اشتغالزایی ۱۵۵ نفر با حضور وزیر صنعت و مدیرعامل صنایع ملی مس ایران آغاز شد.

اجرای این‌ طرح موجب می شود ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی کنستانتره سرچشمه به یک میلیون تن‌ ارتقا یابد و این طرح در ۳۶ ماه آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

کلنگ پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال، اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و میزان سرمایه گذاری ۲ هزار ۵۲۰ میلیارد تومان با حضور وزیر صنعت و مدیر عامل صنایع ملی مس ایران نیز بر زمین زده شد.

این پروژه قرار است تا سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.

 آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه صنعتی و معدنی در شهر بابک

علیرضا رزم حسینی ۱۹ دی ماه بعد از سفر به رفسنجان و سرچشمه با همراهی استاندار کرمان عازم شهربابک شد و عملیات اجرایی چهار طرح را در این شهرستان آغاز کرد.

بر این اساس، عملیات اجرایی پروژه تولید آهک با ظرفیت ۶۵ هزار تن و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان امروز در شهربابک آغاز شد.

همچنین یک کارخانه ۱۵۰ هزار تنی در میدوک شهربابک امروز با سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان کلنگ زنی شد.

کارخانه فلوتاسیون شماره ۲ با چهار هزار میلیارد تومان اعتبار حاصل از ۱۰۰ میلیون تن ماده معدنی کم عیار که سال‌ها راکد است امروز آغاز به کار خواهد کرد.

خط ریلی انتقال اسید ذوب خاتون آباد به بندرعباس نیز تا سه ماه آینده به انتها خواهد رسید و عملیات اجرایی آن امروز آغاز می‌شود.

از ایستگاه سه آب خلیج فارس انشعاب گرفته می‌شود و آب را به صورت ثقلی در منطقه خواهیم داشت تا بتوانیم قسمتی از آب مورد نظر تمام این پروژه ها را تامین کنیم.

همچنین امروز عملیات اجرایی فاز دوم صنعت فلز رنگین با سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در شهربابک آغاز شد.

عناوین برگزیده