تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۱۵۴۰۹۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

مشکلاتی از جنس شرکت‌های در و پنجره

می متالز - به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت در و پنجره یک بنگاه خرد درب و پنجره‌سازی آلومینیوم در دوران رونق ساخت‌وساز مسکن در سال ۹۱ در ماه نزدیک به ۷۵۰ کیلوگرم درب و پنجره آلومینیومی تولید می‌کرد، اما در حال‌حاضر این رقم به‌طور میانگین به کمتر از ۵۰ کیلوگرم رسیده است. به اعتقاد این عده صنعت درب و پنجره‌سازی کاملا وابسته به حوزه ساخت‌وساز مسکن است و رونق بازار ساخت مسکن می‌تواند زمینه را برای رونق فعالیت آنها فراهم کند و به همین ترتیب رکود ساخت‌وساز نیز فعالیت را از این صنعت گرفته است.
مشکلاتی از جنس شرکت‌های در و پنجره

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از دنیای اقتصاد،در همین راستا حسین انتشاری، دبیر انجمن درب و پنجره‌سازان ساختمان، در بیان تاثیر رکود سنگین هفت‌ساله در حوزه ساخت‌وساز معتقد است: رکود ساخت‌وساز مسکن زمینه نابودی صنعت ما را فراهم کرده است، چراکه این رکود در سال‌های زیادی تداوم داشته و زمینه فشار اقتصادی گسترده‌ای را مهیا ساخته است. وی با اشاره به کاهش تولید و ضرر فعالان حوزه درب و پنجره‌سازی ادامه می‌دهد: یک بنگاه خرد درب و پنجره‌سازی آلومینیوم در دوران رونق ساخت‌وساز مسکن در سال ۹۱ در ماه نزدیک به ۷۵۰ کیلوگرم درب و پنجره آلومینیومی تولید می‌کرد، اما در شرایط کنونی این رقم به‌طور میانگین به کمتر از ۵۰ کیلوگرم رسیده و عمدتا مربوط به تعمیر و نگهداری است. در حال حاضر به گفته بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع در و پنجره آلومینیوم و یوپی‌وی‌سی این صنعت درگیر مشکلات متعددی مانند نوسانات ارز، رکود اقتصادی و رکود ساخت‌وساز است.

عدم مدیریت بازار، تولید را از رمق انداخته است

همچنین مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس گفت: علاوه برجهش نرخ ارز و افزایش قیمت آلومینیوم، عدم‌نظارت و مدیریت صحیح در زمینه عرضه و قیمت‌گذاری مواداولیه آلومینیومی، موجب شده مشکلات تولیدکنندگان پایین‌‌دستی دوچندان شود. صادقی بیان کرد: شرکت یکتا آلومینیوم‌پارس با بیست سال سابقه فعالیت در زمینه تولید مقاطع و همچنین تیغه کرکره آلومینیومی با توان تولید روزانه ۱۰ تا ۱۵ تن مقطع آلومینیومی و انواع بیلت‌های آلیاژی سری ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰ فعالیت می‌کند. وی در ارتباط با چالش‌های به وجود آمده برای شرکت، بیان کرد: باید گفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این شرکت با کاهش چشمگیر ۴۰ درصدی در تولید و فروش محصولات خود مواجه شده است، زیرا افزایش نرخ ارز، تاثیر منفی زیادی بر قیمت آلومینیوم در بازار گذاشت و این اتفاق، باعث شد تا تامین مواد اولیه با هزینه و چالش بیشتری نسبت به قبل انجام شود.

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس یادآور شد: به‌طورکلی باید توجه داشت که در شرایط غیر بحرانی نیز با کمبود مواد اولیه آلومینیومی در کشور مواجه هستیم؛ البته با افتتاح کارخانه سالکو این امیدواری وجود دارد تا صنایع بالادستی در تامین شمش و بیلت آلومینیومی بیش‌ازپیش بتوانند موفق عمل کنند. باید به این نکته نیز توجه داشت که صنعت آلومینیوم هنوز در زمینه تامین آلومینا به واردات وابسته است و این مانع بزرگی در شرایط تحریمی محسوب می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: علاوه برجهش نرخ ارز و افزایش قیمت آلومینیوم، عدم نظارت و مدیریت صحیح درزمینه عرضه و قیمت‌گذاری مواد اولیه آلومینیومی، موجب شده مشکلات تولیدکنندگان پایین‌‌دستی دوچندان شود به‌طوری‌که تناسبی میان نرخ آلومینیوم عرضه‌شده در بورس کالا و بازار آزاد وجود ندارد و همچنین نظم و زمان‌بندی مشخصی در عرضه‌ها دیده نمی‌شود. این امر، باعث می‌شود تا قدرت برنامه‌ریزی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی سلب شود یا ضررهای زیادی را به آنها تحمیل کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر چالش چند نرخی بودن آلومینیوم، باید به حضور دلالان در این صنعت نیز اشاره کرد که با خرید و دپوی شمش و بیلت آلومینیومی، موجب کمبود این مواد اولیه در بازار می‌شوند که این کمبود افزایش کاذب قیمت را به همراه دارد.

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس تاکید کرد: پتانسیل بالایی در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، نظیر صنعت پروفیل آلومینیومی وجود دارد و محصولات این بخش از لحاظ کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی است؛ اما چالش تامین مواد اولیه باعث شده در شرایطی که هزینه تولید و سایر هزینه‌های جاری به ‌خودی‌ خود افزایش‌یافته، صنعت مقاطع آلومینیومی با کمتر ظرفیت واقعی خود تولید داشته باشد. درحالی‌ که وجود رونق در این بخش برابر با صادرات و ارزآوری برای کشور خواهد بود.

صادقی در خصوص برنامه توسعه‌ای برای شرکت اظهار کرد: شرکت یکتا آلومینیوم پارس قصد داشت تا در سال جاری هم درزمینه جذب نیروی انسانی و هم تامین تجهیزات و دستگاه‌های به‌روز، برنامه‌هایی را اجرایی کند؛ اما شیوع ویروس کرونا و افزایش ناگهانی نرخ ارز، مانع از پیشبرد تمام برنامه‌های توسعه‌ای شرکت شدند. به‌این‌ترتیب، از خرید خطوط آبکاری و پرس مدرن دست کشیدیم و تمام تمرکز خود را بر حفظ وضعیت موجود گذاشتیم.

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس در ادامه تصریح کرد: در ۸‌ماهه سال جاری، کاهش چشمگیر تولید و فروش، موجب افت سودآوری شرکت شده است. به همین دلیل، در شرایطی که قیمت مواد اولیه نوسان دارد و نمی‌توان تخمینی برای هزینه تولید و قیمت محصول نهایی داشت، حفظ نقدینگی در اولویت قرار می‌گیرد و منطقی است که راه‌اندازی فازهای توسعه شرکت به آینده موکول شود.

وی عنوان کرد: باید در نظر داشت که علاوه بر چالش‌های یادشده، رکود صنعت ساختمان نیز موجب کاهش تقاضا برای مقاطع آلومینیومی شده است. این موضوع باعث شده است تا در این شرایط، تولیدکنندگان این حوزه، سفارش محور شوند.

 چالش‌های اقتصادی و کرونا بر صنعت در و پنجره

همچنین مدیرعامل شرکت پارس آلومینیوم کویر  در این خصوص گفت: بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت ما با امید به اینکه نرخ ارز و قیمت مواد اولیه به ثبات برسد، با حداقل میزان تولید و فروش به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ درحالی‌که میزان تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی وابسته به رونق صنعت ساخت‌وساز در کشور است که این صنعت نیز در حال حاضر، با رکود مواجه شده است.

مهدی امیری اظهار کرد: شرکت پارس آلومینیوم کویر درزمینه تولید در و پنجره دوجداره آلومینیومی و یو پی ‌وی ‌سی فعالیت می‌کند و روزانه ۱۰ تا ۱۵ یونیت در و پنجره در این شرکت تولید می‌شود. مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابعی هم‌چون کارخانه‌های آلومینیوم مازندران، آکرول، آل‌تک و آکپا تأمین می‌کنیم.

وی افزود: در سال جاری به علت نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در بازار آلومینیوم نتوانستیم به میزان سال‌های گذشته تولید داشته باشیم. متاسفانه تنها روش تهیه مواد اولیه به‌صورت نقدی است و مانند سال‌های قبل امکان خرید از طریق چک به‌جای وجه نقد یا خرید مدت‌دار وجود ندارد. این امر تا حدودی سبب کاهش میزان تولید و همچنین تضعیف نقدینگی این شرکت شده است.

این تولید کننده در خصوص چالش‌های اخیر به وجود آمده برای شرکت، اذعان کرد: در ۸ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این شرکت حدود ۵۰ درصد ضرر و خسارت متحمل شد. شرکت پارس‌آلومینیوم کویر قبل از شیوع کرونا با تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرارداد عقد کرده و سفارش محصول دریافت کرده بود که متاسفانه به دلیل جهش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در بازار آلومینیوم، نتوانستیم مواد اولیه را با قیمت قید شده در قرارداد خریداری کنیم که این موضوع باعث زیان‌دهی مجموعه شد؛ برخی از قراردادها هم به همین دلیل لغو شد و مجبور به پرداخت خسارت شدیم.

امیری در ارتباط با میزان تاثیرگذاری شیوع ویروس کرونا بر نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه تصریح کرد: کرونا بر نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت آلومینیوم نمی‌تواند تاثیر منفی زیادی گذاشته باشد. متاسفانه عدم مدیریت صحیح بحران عامل اصلی بی‌ثباتی نرخ ارز و به‌تبع آن سایر قیمت‌ها است. مسوولان امر قادر نیستند کنترلی بر نوسانات بازار داشته باشند و این اتفاق سبب می‌شود تا شرکت‌ها با کاهش چشمگیر تولید مواجه شوند که نتیجه آن رکود صنعت و بازار آلومینیوم است. این مشکل نیز سبب کاهش سودآوری این واحدهای تولیدی شده و نقدینگی آنها را به حداقل رسانده است.

مدیرعامل شرکت پارس آلومینیوم کویر در خصوص پیش‌بینی وضعیت شرکت خاطرنشان کرد: اگر شرایط به همین روال ادامه داشته باشد، قطعا به مشکلات بزرگ‌تری برخورد خواهیم کرد و ممکن است مجبور به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید نیز بشویم زیرا با توجه به کاهش میزان تقاضا و سفارش محصول عملا، از فعالیت تولیدی و اقتصادی فاصله گرفته‌ایم. هر شرکتی باید حداقل بتواند از عهده پرداخت دستمزد و حق بیمه کارکنان بربیاید و اگر ضرردهی‌ها باعث شود این امر نیز با اخلال مواجه شود به‌ناچار باید تصمیم به تعدیل نیرو بگیریم.

این تولیدکننده در رابطه با تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی تاکید کرد: در چند ماه اخیر و در نزدیکی منطقه محلات، یکی از کارخانه‌های تولیدکننده در و پنجره آلومینیومی متاسفانه به علت شرایط نامطلوب اقتصادی مجبور به تعطیلی کارخانه شد.

بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت ما نیز با امید به اینکه نرخ ارز و قیمت مواد اولیه به ثبات برسد با حداقل میزان تولید و فروش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. میزان تقاضا برای در و پنجره آلومینیومی وابسته به رونق ساخت‌وساز در کشور است که این حوزه نیز با رکود مواجه شده است. البته عمدتا میزان ساخت‌وساز در ۶ ماه دوم سال کاهش می‌یابد اما امسال از فروردین‌ تاکنون شاهد چنین افتی هستیم. بسیاری از مشتریان به دلیل اینکه منتظر ایجاد ثبات یا کاهش قیمت‌ها هستند دست از خرید در و پنجره آلومینیومی کشیده‌اند.

امیری در پایان به افت میزان آلومینیوم عرضه‌شده در بازار اشاره کرد و گفت: افرادی که شمش و بیلت آلومینیومی خریداری کرده و در انبارهای خود دپو کرده‌اند، به دلیل کاهش نرخ ارز و قیمت آنها حاضر نیستند شمش و بیلت‌های آلومینیومی را با قیمت پایین‌تر در بازار عرضه کنند و منتظر هستند تا مجددا افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و نرخ ارز را تجربه کنند یا اینکه با کمبود این مواد اولیه آلومینیومی، نرخ به‌صورت کاذب افزایش یابد. صادقی در پایان خاطرنشان کرد: مسوولان باید در هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های خود راه‌حل‌های منطقی و پایداری را برای حل شرایط بحرانی موجود ارائه دهند و نرخ ارز را کنترل کنند. دولت باید بازوی پیشران تولیدکنندگان باشد و در راستای پیشروی به اقتصاد غیرنفتی حمایت لازم را از صنایع فلزی کشور داشته باشد.

عناوین برگزیده