تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۱۵۴۲۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

همه‌چیز برای جهش سه برابری تولید زغال‌سنگ کرمان فراهم است

می متالز - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همه‌چیز از جمله منابع مالی برای تجهیز ذخایر معادن زغال‌سنگ مورد نیاز کشور، تقاضای داخلی و خارجی و نیروی انسانی، برای توسعه سه برابری تولید زغال‌سنگ استان کرمان فراهم شده است.
همه‌چیز برای جهش سه برابری تولید زغال‌سنگ کرمان فراهم است

به گزارش می متالز، محمدرضا پورابراهیمی روز شنبه در آیین رونمایی از کارت خرید چند منظوره کارکنان معادن زغال‌سنگ کرمان، باگرامیداشت ایام فاطمیه و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و چهلمین روز درگذشت آیت الله سید یحیی جعفری امام جمعه پیشین کرمان افزود: اقدامات خوبی در شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان از سالهای قبل برنامه‌ریزی و مسیر حرکت مشخص شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های توسعه ای صنایع کشور، نیاز به تولید زغال‌سنگ را برای فراوری و کک سازی فولاد افزایش می دهد اظهار داشت: ذخایر چند میلیارد تنی زغال‌سنگ و ظرفیت استان کرمان با توجه به وجود بخشی مهم از زغال کشور، تکلیف ما را برای توسعه زغال در کشور مشخص کرده است.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت معادن زغال سنگ کرمان ۷۲۰ هزار تن در سال تولیدات دارد که به راحتی امکان افزایش ۲ یا سه برابری محقق می‌شود زیرا سالانه حجم قابل توجهی زغال‌سنگ با ارز ازاد وارد کشور می‌شود.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون‌تن‌ فولاد در کشور است که ۱۲ درصد از این میزان در حوزه کوره بلند تولید خواهدشد لذا نیاز به زغال سنگ سالانه کشور به پنج میلیون تن می‌رسد و این فاصله تولید تا نیاز کشور را نشان می دهد، ضمن اینکه به علت نداشتن خوراک کک سازی زرند با کمترین ظرفیت اکنون تولید می کند. 

پورابراهیمی افزود: استان کرمان از طرفی نیاز به تولید زغال‌سنگ دارد و پیشنهاد صادرات را سال ها به انجمن صادرات دادیم که تولید این محصول علاوه به تامین نیاز داخلی و از راه صادرات نیز قابل فروش است.

وی با اشاره به اینکه نیروی جوان بیکار و باتجربه در مناطق زغالی داریم تصریح کرد: معادن غنی زغال سنگ تا ۲۰۰ سال آینده را تامین می‌کند و همچنین منابع مالی قابل توجهی در اقتصاد کشور داریم لذا تولید این محصول باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه بیشترین نرخ رشد نقدینگی طی سال گذشته در کشور رخ داده اضافه کرد: این نرخ از تابستان ‌گذشته ‌تا مدت مشابه امسال ۳۶ درصد بوده که رکورد زده است لذا لزوم هدایت این نقدینگی به تولید و ضرورت افزایش تولید زغال‌سنگ کرمان ضروری است.

پورابراهیمی افزود: این ظرفیت فعلی تولید زغال‌سنگ استان کرمان را قابل قبول نمی دانیم زیرا توسعه معادن زغالی ضمن جهش تولید می‌تواند موجب به کارگیری جوانان بیکار شود.

وی بیان داشت: صندوق بازنشستگی فولاد نیز بر طرح توسعه معادن زغال‌سنگ کرمان تاکید کردند لذا برنامه های این شرکت تا دهه فجر امسال با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملیاتی عملیاتی شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: معدن آبنیل شمالی به میزان یکهزار نفر در ۲ فاز با کمترین سرمایه قابل اجرا است و این شرکت با کارت رفاهی و پرداخت تسهیلات اقدامات خوبی در وضعیت رفاهی کارگران مظلوم این صنعت انجام داده است.

وی تاکید کرد: بیشترین امکانات در صندوق بازنشستگی فولاد وجود دارد اما کارگران زغال سنگ کمترین حقوق را دریافت می‌کنند، در حالی که خود و خانواده این افراد آسیب بسیاری از این معادن می‌بینند به آنان توجه کمتری می‌شود.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان استان کرمان با ایجاد فضای همدلی اعلام آمادگی برای کمک به معادن دارد و در کنار بخش حمایتی و پشتیبانی، اولویت شرکت اجرای طرح های توسعه ای برای اشتغال و تولید ۲ تا سه برابری است.

پورابراهیمی با بیان اینکه قیمت زغال سنگ به قیمت شمش فولاد خوزستان ‌گره خورد و به روز شد که ظرفیتی برای معادن زغال‌سنگ کرمان است گفت: امادگی در خصوص سندیکای صادراتی، تامین منابع از طریق کنسرسیوم بانکی را اعلام کردیم که شاهد افزایش ظرفیت زغال سنگ تا سال آینده باشیم که امری شدنی است.

وی افزود: بعضی ها به علت ‌رویکرد خاص شرکت مانع فعال‌شدن محدوده ها هستند و موانع بیرونی و درونی برای فعال سازی معادن داریم که موانع درونی باید رفع شود و هر معدنی توسط تعاونی کارکنان فعال شود.

وی با بیان اینکه هیچ فردی از خارج از استان برای فعال کردن معادن زغال سنگ نمی‌آید گفت: واگذاری پهنه های جدید را از طریق اگهی به زودی واگذار می کنیم و پیشنهاد می شود که این اقدام از طریق تعاونی و ظرفیت خود شرکت انجام شود.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مهم برای ما جهش تولید است که تحقق آن موجب ارتقای سرانه دولت و رفاه کارگران شرکت می شود و هیچ عذری در این زمینه قابل قبول نخواهد بود زیرا اگر تولید به سطح مطلوب نرسد، تکلیف خود را سال آینده با صندوق بازنشستگی فولاد روشن می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه جامع یک ساله توسعه زغال سنگ تدوین شود گفت: مردم کرمان نیازمند آن هستند که طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با حضور وزیر صمت و صندوق بازنشستگی فولاد افتتاح شود که شاهد استخدام چندهزار نیرو در مجموعه زغال سنگ کرمان باشیم و همچنین باید شرکت های معدنی غیر فعال را فعال کنیم.

پورابراهیمی ابراز داشت: سوابق مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان در این صنعت و سایر مدیریت ها موجب فضای مثبت در فعالیت شرکت می‌شود که جای قدردانی دارد. 

معادن کرمان زمینه‌ساز آبادانی منطقه‌ای شود

نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تسلیت شهادت سالار شهدای جهان اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان، مدیریت بانک رفاه و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس در تحقق نیازهای کارگری بسیار تاثیر گذار و آرامشی به وجود آوردند.

عفت شریعتی با بیان اینکه پرچم آرامش کارگران با همکاری بخش های مختلف برافراشته شده است افزود: معادن در عرصه فعال سازی در شورای معادن پیگیری می شوند و جلوی ضرر بلقوه و بلفعل را می گیریم.

وی ادامه داد: حضور معادن باید زمینه ساز آبادی منطقه‌ای شود و مردم از حضور معادن احساس رضایت داشته باشند و زغال سنگ نقش موثری در تقویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و منطقه‌ای داشته باشد که ضمن جهش تولید، پشتیبانی برای منطقه باشد.

همچنین در این نشست با حضور نمایندگان کرمان و راور و زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان از کارت رفاهی کارگران این معادن رونمایی شد.

عناوین برگزیده