تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۱۵۴۲۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی یک طرح معدنی با حضور دکتر طحان‌نظیف در کمیسیون صنایع و معادن

می متالز - عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام گزارش بیست و یکم خود از حضور در پارلمان را منتشر کرد.
بررسی یک طرح معدنی با حضور دکتر طحان‌نظیف در کمیسیون صنایع و معادن

به گزارش می متالز، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان « روایت پارلمان ۲۱» در اینستاگرام خود نوشت:

یکشنبه ۷ دی‌ماه ۱۳۹۹، به مجلس رفتم. دعوت به عمل آمده از طرف کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود برای تبیین نظر شورا در خصوص «طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر حوزه معدن» که از طرف شورا به مجلس اعاده شده بود و همچنین برای یافتن راهکارهایی جهت رفع ابهام آن.

ابتدا ابهام شورای نگهبان یعنی تعیین تکلیف ظرف زمانی اعتبار این قوانین در گذشته که اواخر مجلس دهم به صورت جداگانه نسبت به هر هفت طرح تنقیحی ارسال شده به شورا مطرح شده بود، تبیین و عرض کردم، بعد از آن در جلساتی که میان مجلس و برخی اعضای شورای نگهبان برگزار شد، بر روی قالب مشخصی جهت اصلاح عبارات ماده واحده جمع‌بندی شد.

در کمیسیون نیز با عنایت به اینکه تاکنون دو طرح از طرح‌های تنقیحی مذکور یعنی «طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر حوزه محیط زیست» و «طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر حوزه سلامت» به همین شکل اصلاح و مورد تایید شورا قرار گرفته بود، مقرر گردید این طرح نیز به همان صورت اصلاح شود.

البته در این میان تاکید کردم که در فهرست این قوانین باید دقت بیشتری صورت گیرد تا شائبه‌ای که پس ازتصویب قانون فهرست احکام قانونی نامعتبر حوزه سلامت در خصوص نسخ مواد (۱۱۲۲) و (۱۱۳۰) قانون مدنی پیش آمده بود، مجدد تکرار نشود؛ چرا که این مواد، پیش‌تر مورد اصلاح قرار گرفته بودند و نیازی به اعلام نسخ مصوبه اولیه نبود و این امر موجب بروز شبهاتی در خصوص عدم اعتبار مصوبه کنونی نیز شده بود.

البته پس از آن، دعوت‌نامه‌ای از کمیسیون فرهنگی برای حضور در این کمیسیون در روز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه ۱۳۹۹، در خصوص «طرح فهرست احکام قانونی نامعتبر حوزه ورزش» نیز به شورای نگهبان ارسال شد که با توجه به مشابهت موضوع و در جهت صرفه‌جویی در وقت، همین موارد را به صورت تلفنی برای رئیس محترم این کمیسیون تبیین نمودم تا بتوانم در یک جمع و گفتگوی دانشجویی حضور پیدا کنم.

عناوین برگزیده