تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۵
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۵۴۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شهرهایی سبز با مس

می متالز - امروزه ایجاد شهرهای سبز به یکی از اولویت‌های توسعه پایدار تبدیل شده است. شهرها یکی از عوامل اصلی تولید CO2 هستند و از همین رو مورد توجه فعالان و متخصصان محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. در این میان مس نقش اصلی را در ایجاد شهری سبز ایفا می‌کند.
شهرهایی سبز با مس

به گزارش می متالز، اهمیت شهرها در توسعه پایدار در سال‌های گذشته به‌قدری افزایش یافته است که «هفته سبز اروپا 2018» (EU Green Week) با محوریت شهرهای سبز برگزار شد. در این کنفرانس بین‌المللی که 21-25 می 2018 (31 اردیبهشت تا چهارم خردادماه 1397) برگزار شد بر ضرورت تلاش برای ایجاد شهرهایی که کمترین تأثیر را در گرم شدن کره زمین دارند، تأکید شد.

شهرها ازجمله مهم‌ترین منابع تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستند. تنها حمل‌ونقل شهری 13درصد از دی‌اکسیدکربن موجود در جَو را تولید می‌کند. تولید زباله در شهرها نیز عامل ایجاد 3درصد از دی‌اکسیدکربن موجود در جَو است. با این حال، سهم عمده تولید دی‌اکسیدکربن در جهان از آنِ نیروگاه‌های سوخت فسیلی است که عهده‌دار تأمین انرژی در شهرها هستند. نیروگاه‌هایی که با گاز طبیعی، زغال‌سنگ و نفت کار می‌کنند 25درصد از کل تولید گاز دی‌اکسیدکربن را به عهده دارند. 

این در حالی است که بیش از 50درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود این میزان تا سال 2050 به رقم 66درصد برسد. پیش‌بینی می‌شود شهرنشینی همراه با رشد جمعیت بتواند 2 میلیارد و 500 میلیون نفر به جمعیت شهرنشین‌های جهان تا سال 2050 بیافزاید که این افزایش 90درصدی، بیشتر در آسیا و آفریقا رخ خواهد داد.

اروپا به‌عنوان اولین گام در زمینه سبز کردن شهرهای خود قانونی با عنوان دستورالعمل ساختمان‌سازی اروپا (EPBD) وضع کرده است که براساس آن تا پایان سال 2020 تولید دی‌اکسیدکربن توسط ساختمان‌ها باید به صفر برسد و این یعنی استفاده از مس بیشتر.

مس به‌عنوان فلزی بادوام و پایدار با طول عمری طولانی، نقش مهمی در سیم‌کشی، لوله‌کشی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و... در ساختمان‌ها دارد. انجمن بین‌المللی مس (ICA) اخیراً گزارشی منتشر و بیان کرده مس بیش از 100 کاربرد مختلف در ساختمان‌های سبز دارد. اما مهم‌ترین کاربرد مس در ساختمان‌های جدید برای تأمین انرژی است. 

بسیاری از فناوری‌های نوین تأمین انرژی که کربن کمی تولید می‌کنند مانند نیروگاه‌های حرارتی، فتوولتائیک‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع با استفاده از مبردهای طبیعی و شبکه‌های هوشمند نیازمند درصد بالایی از مس هستند. برای مثال بخش اصلی در منابع تولیدکننده انرژی درجا (microgrid) که کاربرد فراوانی در شهرها پیدا کرده‌اند، مسی است. مس در سیستم‌های سوئیچینگ و مانیتورینگ بار هوشمند، تجمیع انرژی، سیستم‌های ذخیره انرژی و... در میکروگریدها کاربرد دارد. از سوی دیگر مس فلز مؤثر در بهره‌وری انرژی، افزایش کیفیت هوا و آب و کاهش هزینه‌های استهلاک شناخته می‌شود و به همین دلیل بهترین عنصر برای استفاده در ساختمان‌سازی سبز است. 

علاوه بر این، مس به‌خاطر قابلیت بازیافت 100درصدی خود، در توسعه پایدار بسیار مورد توجه است. لازم به ذکر است که از میان بخش‌های مسی یک ساختمان 80درصد آن‌ها قابلیت بازیافت دارند و تنها 20درصد از مس درون ساختمان‌ها باید بیرون ریخته شود.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده