تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۵۸
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۱۵۶۶۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده سایت ماین اند متالز استرالیا در کنفرانس آنلاین معدن بررسی کرد:

سناریو چین برای بازار سنگ آهن چیست؟

می متالز - چین در تلاش است تا سهم بازیگران اصلی سنگ آهن به ویژه استرالیا را در بازار کاهش دهد.
سناریو چین برای بازار سنگ آهن چیست؟

به گزارش می متالز، رضا زائر حیدری نماینده سایت ماین اند متالز استرالیا در کنفرانس آنلاین معدن، بیان کرد: باید دید در سال 2021 آینده سنگ آهن به کدام سمت می رود؟ آیا تسلط استرالیا برای مدت طولانی بر بازار سنگ آهن را خواهیم داشت یا خیر؟

وی در ادامه این موضوع بیان کرد: در حال حاضر قیمت گذاری، خرید و فروش وبه طور کلی بازار سنگ آهن بین دو یا سه کشور تعیین می‌شود، این سه کشور برزیل، استرالیا و چین هستند.

زائر حیدری تصریح کرد: چین به عنوان یک خریدار بسیار بزرگ، استرالیا یک فروشنده بسیار بزرگ و برزیل هم یک فروشنده بزرگ محسوب می شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته حرکت سریعی در قیمت سنگ آهن داشتیم، حرکتی که برای صنایع و رشد اقتصادی چین تهدید آمیز بود که در حال حاضر هم همین طور است و باعث نگرانی چینی ها شده که با این قیمت های سنگ آهن آیا رشد اقتصادی با همین روند ادامه پیدا می کند یا خیر؟

این کارشناس بازار سنگ آهن و فولاد در ادامه افزود: چینی ها به این دلیل وارد برنامه هایی شدند تا کنترل استرالیا را روی قیمت گذاری سنگ آهن کاهش دهند.

وی با بررسی دقیق تر بازار سنگ آهن، اظهار کرد: در بخش سنگ آهن دو مساله داریم، اول اینکه ذخایر سنگ و ذخایر قابل استخراج و دومین موضوع امکانات زیر بنایی برای استخراج و بارگیری است. پاور پوینت (نقطه قوت) استرالیا بیشتر از آنکه ذخایر سنگ آهن باشد، امکانات و قدرت آن در بارگیری و ارسال ذخایر است، درواقع در بحث حمل و نقل استرالیا حرف اول را در این حوزه می زند.

 زائر حیدری بیان کرد: چینی ها وارد مرحله ای شدند که این قدرت را از استرالیا بگیرند. در این باره از طرف چینی ها سه حرکت مشاهده می شود تا قیمت گذاری را از استرالیا بگیرند، اولین حرکت آنها ورود به استرالیا و سرمایه‌گذاری در معادن این کشور بود. درواقع  فروشنده، خریدار و لجستیک آن همه چینی ها هستند و معادن متعلق به استرالیا است اما عملاً سود آن به جیب چینی ها می رود.

وی در ادامه اظهار کرد: این روند در 2021 افزایش پیدا می کند، یعنی چینی ها بیشتر از گذشته وارد بازار سهام استرالیا می شوند، یک خرید سهام معادن و دو سرمایه‌گذاری مستقیم برای توسعه معادن صورت می گیرد. اما اتفاق دیگر، تقویت و توسعه ذخایر جدید سنگ آهن در آفریقا است.

زائر حیدری با ببان اینکه در آفریقا مقدار بسیار زیادی سنگ آهن وجود دارد، افزود: این ذخایر سنگ آهن کشف شده و همه از آن اطلاع دارند اما یک زیر بنا برای رساندن آنها به بازار های مصرف لازم است. در حال حاضر در آفریقا دو کشور با هم رقابت می کنند، اولین کشور استرالیا است به عنوان مثال ریوتینتو یکی از شرکت های فعال در آفریقا است که نیروهای زیادی برای حضور در معادن آفریقا استخدام کرده است. در این میان حداقل 5 سال دیگر زمان می برد تا اولین محمولات بزرگ آفریقایی به بازار چین وارد شود.

وی ادامه داد: سومین اتفاق که استرالیا و چین با هم در آن نقش دارند، توسعه و تقویت معادن در برزیل است. برزیل مقداری از نظر تکنیکال درگیر آن شده و طی سال 2020 خیلی خوب عمل نکرد و نتوانست جایگاه قبلی خود را در بازار سنگ آهن بدست آورد.

به گفته این کارشناس، چین و استرالیا سعی می کنند برزیل را به عنوان یک عضو قدرتمندتر از گذشته در سال 2021 مطرح کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی در بازار سنگ آهن رخ می دهد، اظهار کرد: تا 5 سال آینده چندان تغییر نخواهد کرد، حداقل 5 سال زمان می برد تا بتوانیم بازیگرهای بزرگ دیگری در بازار سنگ آهن داشته باشیم. بنابراین تا 5 سال آینده ما استرالیا را داریم اما برزیل قدرتمندتر از گذشته خواهد بود و می تواند نقش بزرگ تری داشته باشد. سوم آنکه کشورها سنگ آهن کمتری صادر خواهند کرد یعنی افزایش قیمت سنگ آهن باعث افزایش صادرات نمی شود البته این سیاست برای استرالیا و برزیل که محصولات اولشان است، متفاوت است.

وی بیان کرد: بنابراین احتمال سقوط قیمت ها در 6 ماه آینده بسیار کم است و جادوی سنگ آهن حداقل تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده