تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۶۸۲
کد خبر: ۱۵۶۸۱۹
سرویس خبر : سیم و کابل
عضو سندیکای برق:

کشورهای خارجی را از بازار ایران حذف کردیم/ رقابت کابل بدون روکش سرب ایران با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی

می متالز - عضو سندیکای برق با بیان اینکه ما با تولید این کابل‌ها از روز اول شرکت‌های خارجی را از بازار ایران حذف کردیم افزود: قبلا کابل از ژاپن، کره، ایتالیا و آ‌لمان وارد می‌شد اما امروز این واردات به کمتر از دو درصد نیاز کشور رسیده است. این دو درصد هم مقیاس مناسبی برای تولید بومی ندارد.
کشورهای خارجی را از بازار ایران حذف کردیم/ رقابت کابل بدون روکش سرب ایران با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی

کشورهای خارجی را از بازار ایران حذف کردیم/ رقابت کابل بدون روکش سرب ایران  با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی | خبرگزاری ایلنا

به گزارش می متالز، علیرضا کلاهی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران گفت: ما دو محصول دانش بنیان داریم که یکی مرتبط با صنعت نفت است.

وی افزود: قبلا کابل‌های نفتی روکش سرب داشتند و به همین دلیل در محیط‌های نفتی خاک به شدت آلوده بوده و مواد هیدروکربوری شیمیایی و روغنی به کابل آسیب می‌زدند بنابراین کابل‌های محیط‌های نفتی همیشه غلاف متشکل از سرب داشت که از نفوذ مواد حفاظت می‌کرد.

عضو سندیکای صنعت برق تصریح کرد: در حال حاضر در کشروهای پیشرفته سرب را حذف کردند و با استفاده از چندین لایه پلیمری و فلزی از کابل‌ها محافظت می‌کنند. این محصولات در منطقه خاورمیانه نسبتا جدید است اما ما موفق شدیم آن را تولید و تست کنیم.

وی گفت: حسن این محصول این است که معضلات زیست محیطی را کاهش می‌دهد. فقط در یک سال 15 هزار تن سرب به کابل‌ها اضافه شده که تماما در خاک کشور دفن شده است. این سرب‌ها در بلند مدت در آب و خاک مشکل‌زا می‌شود ضمن اینکه اثرات آن نیز به کندی از بین می رود.

کلاهی ادامه داد: کابل‌های جدید همه از مشکلات زیست محیطی جلوگیری می‌کند و همه در مقابل مواد شیمیایی مقاوم‌تر است ضمن اینکه پنج درصد ارزانتر و 70 درصد سبک‌تر است و به همین دلیل پروژه‌ها نیز سریع‌تر به انجام می‌رسند.

وی با بیان اینکه استفاده از این محصول مصداق یک بازی برد – برد است گفت: هم برای مسائل زیست محیطی در کشور اهمیت دارد و هم اینکه هزینه و زحمت پیمانکار را کاهش می‌دهد.

این عضو سندیکای برق با بیان اینکه ما با تولید این کابل‌ها از روز اول شرکت‌های خارجی را از بازار ایران حذف کردیم افزود: قبلا کابل از ژاپن، کره، ایتالیا و آ‌لمان وارد می‌شد اما امروز این واردات به کمتر از دو درصد نیاز کشور رسیده است. این دو درصد هم مقیاس مناسبی برای تولید بومی ندارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر از این کابل‌های بدون روکش سربی از سوی شرکت استارت اویل نروژ و حتی تمامی شرکت‌های نفتی آ‌مریکا که در منطقه خاورمیانه کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

وی بازار صادرات ایران را عراق ، ترکمنستان و افغانستان عنوان کرد و افزود: در مورد ترکیه با توجه به قیمت مواد اولیه که ما در ایارن داریم رقابت‌ کردن سخت است این کشور در حال حاضر صادر کننده بزرگ کابل است.

کلاهی در ادامه با اشاره به کاهش هزینه‌های استفاده از این کابل‌ها گفت: مثلا پالایشگاه آ‌بادان 50 تا 60 میلیون دلار کابل سربی مصرف می‌کند که در صورت استفاده از کابل‌های جدید هزینه‌ها به سه میلیون دلار کاهش می‌یابد.

عناوین برگزیده