تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۱۵۸۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مطالعات جامع برای انتخاب یک‌راه دسترسی مناسب برای دریاچه نمک/ راهبرد احیای ۱۰ معدن راکد در قم

می متالز - رئیس سازمان صمت استان قم گفت: اولویت اصلی ما برای طرح مطالعات دریاچه نمک انتخاب بهترین راه دسترسی به دریاچه است.
مطالعات جامع برای انتخاب یک‌راه دسترسی مناسب برای دریاچه نمک/ راهبرد احیای ۱۰ معدن راکد در قم

به گزارش می متالز، محمود سیجانی در جلسه شورای معادن استان اظهار داشت: سال‌ها است برای انتخاب راه دسترسی مناسب مطالعات و تحقیقاتی صورت گرفته است اما آنچه مهم است انتخاب بهترین راه برای بهره‌برداری از این ظرفیت خدادادی است و اکنون راه فرج‌آباد بهترین مسیر است که یک مسیر 50 کیلومتری خواهد بود.

به گفته این مسئول؛ اگر راه دسترسی ایجاد شد وبری سرمایه‌گذار هم دستگاه‌های خدمات رسان زیرساخت‌های مناسب مانند آب و برق وگازرا فراهم کردند می‌توانیم طرح‌های جامع مطالعاتی و بهره‌برداری اقتصادی از این دریاچه داشته باشیم درحالی‌که اکنون تنها راه دسترسی به این دریاچه راه کاشان به سمت آران و بیدگل است که نامناسب است و قرار است مطالعاتی جامع‌تر بااعتبارت ملی و یا سازمان زمین‌شناسی صورت گیرد.

شروع اکتشافات از معادن مس و طلا در قم

رئیس سازمان معدن؛ صنعت و تجارت استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت اکتشافات در پهنه‌های معادن مس و طلا در قم بیان کرد: در مساحت 340 هکتار از استان معادن مس وطلا وجود دارد که سالیانی براثر مشکلاتی که با برخی دستگاه‌ها وجود داشت اکتشافات صورت گرفته متوقف‌شده بود طی هفته آیند قرار است بعد از اکتشافات جامع‌تری با کمک سازمان زمین‌شناسی نسبت به بهره‌برداری از این معادن اقداماتی صورت گیرد و بعدازآن ظرف 6 ماه پروانه مطالعات در این منطقه صادر شود این معادن در منطقه زواریون قم قرار دارد.

سیجانی هم‌چنین از راهبرد احیای معادن راکد و غیرفعال استان خبر داد و تصریح کرد: قرار است طبق راهبرد استان 20 معدن غیرفعال و راکد احیا شوند اکنون 10 معدن احیا و 10 معدن دیگر هم در درست اقدام خواهد بود.

پروانه بهره‌برداری تا 100 درصد در اختیار قم است

رئیس دایره معادن استان سازمان صمت استان قم هم در ادامه گفت: رژیم حقوقی با اجازه وزارت خانه برای اکتشاف صادرشده است وبر اساس قانون بر اساس تقدم و ظرفیت صدرصد پروانه بهره‌برداری در اختیار قم قرار دارد راه دسترسی هم مشخص است در 3 مرحله هم مطالعات آن صورت گرفته است.

گفتنی است؛ در این جلسه مباحثی مانند راه دسترسی به دریاچه نمک؛ بهره‌برداری از معادن مس و طلا وهم چنین بررسی وضعیت معادن دیگر استان بحث و گفت‌وگو شد.

عناوین برگزیده