تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۵۸۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

حسرتی برای سهامداران

می متالز - اصولا وقتی صحبت از شخصیت حقوقی در بازار سرمایه می‌شود، منظور حقوقی‌های وابسته به دولت است و ویژگی بارز مدیران دولتی، انفعال است.
حسرتی برای سهامداران

به گزارش می متالز، بازار سرمایه در موج بیم و امید دست و پا می زند و همانطور که انتظار رشد این بازار و لمس دوباره سقف های قبلی می رود، دغدغه ریزش بیشتر بازار هم وجود دارد.
سعید جعفری مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور سرمایه گذاری معیار در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: روند آتی بازارسرمایه بستگی به مفروضاتی دارد و ریزش بیشتر بورس، منوط به کاهش نرخ ارز و دستیابی به دلار ۱۵هزار تومانی یا ریزش سنگین قیمت‌های جهانی بوده و به فرض این دو اتفاق، احتمال ریزش بازار و از دست رفتن کانال یک میلیون واحدی هست اما؛ نکته اینجاست که برآوردها حاکی از ریزش سنگین و پایدار در نرخ ارز یا قیمت های جهانی نیست!

برآوردها حاکی از ریزش سنگین و پایدار در نرخ ارز یا قیمت های جهانی نیست.

وی افزود: به نظر می رسد قیمت جهانی کامودیتی‌ها، اصلاح ۱۵ الی ۲۰درصدی داشته باشد و انتظار ریزش بیشتر در قیمت‌های جهانی نمی‌رود؛ از سوی دیگر، در تحلیل‌ها باید میانگین یک ساله نرخ ارز را لحاظ کرده و اگرچه ممکن است نرخ دلار به‌صورت مقطعی، افت کرده و بازارسرمایه را هم با خود منفی کند اما؛ افت قیمت‌ها در بازار ارز پایدار نخواهد بود و میانگین نرخ دلار بعید است که به کمتر از ۲۰هزارتومان برسد. از این رو معتقدم با نگاه تحلیلی، جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران بلندمدت وجود ندارد و محدوده کنونی، کف بازار محسوب می‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فراموش نکنید بسیاری از فعالان بازار سرمایه، این حسرت را دارند که چرا ۳ الی ۴سال قبل که قیمت سهام پایین بود، اقدام به خرید نکردند تا از بازدهی چند ۱۰۰درصدی تا چند هزاردرصدی قیمت سهام در این سال‌ها بهره ببرند. این روزها هم بازارسرمایه ما شرایطی مشابه همان روزها دارد و با استراتژی بلندمدت (حدودا ۳ ساله)، سرمایه‌گذاران این بازار قطعا از سرمایه‌گذاری خود بازدهی مناسبی کسب خواهند کرد.

 

دلیل انفعال حقوقی‌ها

جعفری در پاسخ به این سوال که "اگر بازار سرمایه ما با نگاه تحلیلی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت جذاب است، پس چرا حقوقی‌ها در قیمت‌های فعلی اقدام به خرید نمی‌کنند" گفت: اصولا وقتی صحبت از شخصیت حقوقی در بازار‌سرمایه می‌شود، منظور حقوقی‌های وابسته به دولت است و ویژگی بارز مدیران دولتی، انفعال است؛ این حقوقی‌ها، چه در مثبت‌ها و چه در منفی‌های بازار، بسیار منفعل عمل می‌کنند تا مبادا به سبب نوسان بازار بعد از خرید و فروش‌ها، مورد مواخذه قرار بگیرند؛ رفتار این حقوقی‌ها، لزوما تحلیلی نبوده و بیشتر تابع عواملی خارج از بورس است پس منطقی نیست که سهامداران بر اساس خرید و فروش حقوقی‌ها، اقدام به معامله کنند.

وی اضافه کرد: مشکلات بورس، عمیق‌تر از رفتار حقوقی‌هاست و بهتر است به جای تمرکز بر رفتار حقوقی‌ها، بپرسیم چرا باید دولتی که مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دعوت کرده، حالا با اقداماتی مثل قیمت‌گذاری دستوری کالاها و طرح مسائلی مثل احتمال افزایش نرخ خوراک و ... روند بازار‌سرمایه را دستکاری کند.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: قطعا این دستکاری‌ها جدی‌تر و مهم‌تر از رفتار حقوقی‌هاست؛ کمااینکه در ماه‌های ابتدای سال با حضور همین حقوقی‌های منفعل، بازارسرمایه رشد خارق‌العاده‌ای داشت.

عناوین برگزیده