تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۱۵۸۳۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت میلگرد به کجا رسید؟

می متالز - میلگرد نه تنها در ساخت و ساز، بلکه در قیمت گذاری بسیاری دیگر از مصالح و اقلام، موثر محسوب می شود.
قیمت میلگرد به کجا رسید؟

به گزارش می متالز، استفاده از میلگرد به عنوان یکی از مصالح بسیار مهم در ساختمان سازی بسته به قیمت روز میلگرد در بازار، ممکن است روند افزایشی یا کاهشی داشته باشد به عبارتی پایین آمدن قیمت میلگرد می تواند یکی از عوامل مهم در رونق ساخت و ساز باشد و افراد شاغل در این زمینه و سهامداران را به تصمیم گیری درست درباره سرمایه گذاری هدف دار و پرسود، سوق دهد.

با توجه به این که قیمت آهن آلات از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد متاثر از عوامل بسیاری هم چون تورم، انتخابات، تصمیمات سیاسی، تحریم، قیمت جهانی ارز و نفت و ... است از این رو تحلیل تمامی مواردی که قیمت میلگرد را تحت تاثیر قرار خواهند داد، باعث خواهد شد تا پیش بینی در رابطه با قیمت میلگرد با احتمال بالاتری درست باشد.

بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد

از فاکتورهای مهم و موثر بر قیمت میلگرد در بازارهای داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازار ارز

قیمت طلا و دلار را می توان مهم ترین مولفه در تعیین قیمت اقلام و محصولات موجود در بازار دانست. تا زمانی که ارز در بازار جهانی و داخلی دارای ثبات و نوسان کم باشد، تغییر قیمت آهن آلات و میلگرد نیز بسیار نامحسوس خواهد بود.

تحریم های اعمال گردیده در چند سال اخیر علیه کشور ایران، باعث سست شدن پایه های اقتصادی آن شده و همچنین قیمت طلا و ارز، دارای افزایش روز افزونی بوده است.

با توجه به پیش بینی های جدید می توان انتظار داشت در صورتی که سیاست های جهانی علیه کشور ایران مبنی بر برداشتن تحریم های اقتصادی باشد، بازار ارز و طلا به دلیل تاثیر از شرایط جهانی، سیر نزولی خواهد داشت و به تبع آن قیمت میلگرد نیز کاهش می یابد.

هزینه حمل و نقل

این که میلگرد از چه کارخانه ای است و به کجا حمل می شود تا به محل پروژه مورد نظر برسد، باعث متفاوت بودن قیمت آن خواهد بود. میلگرد های وارداتی با تحمیل هزینه های گمرک و حمل و نقل به مشتری، باعث بالا رفتن قیمت نهایی میلگرد می شوند

قیمت جهانی میلگرد

قیمت جهانی میلگرد در طول سال گذشته با چشم پوشی از برخی موارد به صورت مداوم دارای نوسان بوده و این نوسات بیشتر سیر افزایشی داشته اند. این روند افزایشی نرخ، دارای مقادیر متنوعی به ازای هر تن میلگرد بوده است. مواردی مانند مشکلات سیاسی و همچنین شیوع بیماری کرونا و ... از جمله دلایل بالا رفتن قیمت جهانی محصولات است.

عرضه و تقاضا

با در نظر گرفتن پیش بینی هایی که در رابطه با کاهش قیمت میلگرد می شود، انتظار بالا رفتن تقاضای میلگرد با کاهش قیمت آن رابطه ای مستقیم خواهد داشت. گرانی و تغییرات نوسانی قیمت میلگرد به دلیل تورم اقتصادی، باعث شده، بسیاری از ساخت و سازها به حالت تعلیق درآیند و به دنبال آن تقاضا برای میلگرد کم تر باشد.

نمودار تحلیل قیمت میلگرد

با تحلیل قیمت میلگرد در سال ۹۸ و تغییراتی که در روند آن وجود داشته، پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت میلگرد با احتمال درست تری امکان پذیر خواهد بود. با بررسی قیمت میلگرد در سال ۹۸ می بینیم که بیشترین قیمت آن در ماه های پایانی سال بوده است.

در سه ماهه پایانی سال ۹۸ قیمت دلار و طلا دارای روند افزایشی بوده است. روند تغییرات قیمت میلگرد را در ۹ ماهه منتهی به آبان ماه سال ۹۹، در نمودار زیر مشاهده می کنید. افت و خیزهای قیمت میلگرد متاثر از قیمت دلار و سایر عوامل بررسی شده در مطالب فوق، تاثیری مستقیم بر قیمت میلگرد داشته است.

با نگاهی به موضاعاتی که در قیمت میلگرد موثرند آن چه انتظار می رود، افزایش پلکانی قیمت میلگرد خواهد بود. سیر نزولی قیمت میلگرد در صورت برطرف شدن موانع قابل وقوع است و در نهایت این سیر نزولی به یک ثبات و تعادل خواهد رسید.

عناوین برگزیده
پنج ضلعی مخل فضای کار
وضعیت محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۲ از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی بررسی شد

پنج ضلعی مخل فضای کار