تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۵۸۵۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهره‌برداری با تاخیر آلومینیوم جنوب/ موفقیت در کنار بدهی

می متالز - تکمیل پروژه شرکت آلومینیوم جنوب برای ۶ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۸، بایستی به ۹۹.۶۹ درصد می‌رسید که به علت تاخیر در نحوه تامین مالی توسط سهام‌داران و مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا بوده با تاخیر به بهره‌برداری رسیده است.
بهره‌برداری با تاخیر آلومینیوم جنوب/ موفقیت در کنار بدهی

به گزارش می متالز، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب یکی از شرکت‌هایی است که پس از چندین سال تکاپو در نهایت امسال فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت که در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است، طرح توجیهی احداث کارخانه را در ۱۳۹۱ تهیه و در سال ۱۳۹۳ اصلاح کرد. طبق گزارش‌های منتشر شده برای ۶ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۸، تکمیل پروژه شرکت بایستی به ۹۹.۶۹ درصد می‌رسید که به علت تأخیر در نحوه تأمین مالی توسط سهام‌داران و مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا با تاخیر به بهره‌برداری رسیده است.

بااین‌وجود در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شاهد بهره‌برداری از این شرکت بودیم تا محصولات تولیدی خود را در دو بازار داخلی و صادراتی عرضه کند. ازآنجاکه این طرح ۲ دهه قدمت دارد و در نهایت پیش از شروع قرن ۱۵ شمسی به بهره‌برداری رسیده است، شرکت در پایان ۲ ماهه نخست سال جاری با تکمیل ۹.۰۲ درصد فعالیت خود را آغاز نماید.

لازم به ذکر است که عمده تسهیلات این شرکت که به‌صورت ارزی برای تهیه ماشین‌آلات و تجهیزات کسب شده است. این تسهیلات به عاملیت بانک صادرات در طی این سال‌های ساخت با وثیقه ۹.۶۷ هزارمیلیاردریالی به‌عنوان تضمین و ضمانت دو سهام‌دار عمده (ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر) دریافت شد. اگرچه پیش‌بینی شده بود که اقساط پرداختی از سال ۱۳۹۸ شروع شوند اما به دلیل تأخیر در بهره‌برداری طی یک نامه از بانک صادرات به مدت ۶ ماه استمهال شد.

همان‌طور که در مطالب فوق ذکر شد، این شرکت فعالیت خود را از اردیبهشت‌ماه شروع کرده است. باتوجه‌به اینکه طی گزارش‌های شرکت، تاکنون طی دو مرحله محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده است، اما هیچ گزارشی از نتایج عملکرد و فروش منتشر نشده است. سال مالی این شرکت با اتمام شهریورماه تکمیل شده است، لذا باید دید فروش مرحله نخست چه تأثیری بر عملکرد شرکت داشته است.

ازآنجاکه مهلت بانک صادرات احتمالا به پایان رسیده است، باید توانایی پرداخت این شرکت را در اقساط ارزی مشاهده کرد. باتوجه‌به اینکه ارزهای دریافتی به‌صورت یوان اخذ شده است، شرکت موظف است تا مبلغ را به‌صورت همان ارز بازپرداخت نماید. باتوجه‌به تورم‌های امسال که ناشی از اپیدمی کرونا بوده است، ارزش ریالی تنزل قابل‌توجهی داشته است که اثراتش را در پرداخت‌های ارزی شرکت‌ها به بانک‌های مربوطه می‌توان مشاهده کرد.

عناوین برگزیده