تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۱۵۸۵۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس صمت:

شاخص‌های صنعت و معدن کرمان رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: بیش از ۱۰.۴ درصد رشد در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان طی برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده، در حالی که رشد اقتصادی در ابتدای برنامه ۸.۵ درصد پیش‌بینی شده بود.
شاخص‌های صنعت و معدن کرمان رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد

به گزارش می متالز، مهدی حسینی‌نژاد روز دوشنبه در نشست با مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه استان کرمان افزود: رشد اقتصادی حوزه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از ۳۷ به بیش از ۴۷ درصد رسیده که ظرفیت خوبی برای توسعه این استان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: ۲۸ مگاپروژه در راستای تکمیل زنجیره فولاد و ارزش افزوده مواد معدنی در استان ایجاد شده که هرکدام موتور محرکه ای برای صنایع قطعه سازی، صنایع وابسته و خدمات هستند که محور توسعه استان قرار می گیرند.

حسینی نژاد اضافه کرد: با وجود تمامی چالش های تحریم ها و مباحث افزایش نرخ ارز صادرات استان کرمان ۲۶ درصد افزایش یافته و تراز تجاری مثبت شده و این امر با وجود تراز منفی کشور رقم خورده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: رشد درصد صادرات کرمان از کشاورزی به سمت صنعت در حال حرکت می باشد و این استان را علاوه بر بهشت معادن، طی ۲ سال آینده به عنوان استانی صنعتی خواهیم شناخت.

وی با بیان اینکه براساس قانون ۶۵ درصد درآمدهای معدنی خزانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص می یابد تصریح کرد: امسال تنها ۱۵ درصد تخصیص یافته و شورای معادن استانی از ظرفیت معافیت ۲۰ درصد حقوق دولتی برای توسعه زیرساخت های استان استفاده می کند و همچنین معادن می توانند با این اعتبار در مسئولیت اجتماعی خود کار کنند.

حسینی‌نژاد با اشاره به استان کرمان به عنوان یکی از استان های معدن خیز کشور افزود: مس، آهن، زغال سنگ و کرومیت به عنوان چهار معدن اصلی استان ظرفیت گسترده ای برای صادرات فراهم کرده و بر مینای تکمیل زنجیره ارزش افزوده از معدن تا کارخانه فراوری و صادرات در استان انجام می شود که این سهم در حوزه کرومیت و زغال سنگ این سهم اندک است.

وی بیان داشت: سرمایه گذاران خارجی کمتری به جز چین به علت کرونا به استان وارد شدند که با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه طرح های صنعتی و معدنی استان قابل گسترش است و مواد معدنی که از چرخه خارج شدند، قابلیت تولید می یابند.

سیستم توزیع کشور رانت ایجاد می‌کند

دبیر ستاد تنظیم بازار استان کرمان با تاکید براینکه در بازار مشکلاتی داریم گفت: لذا دولت تلاش می‌کند که نیازهای بازار در حوزه کالاهای اساسی تامین شود، سرانه های مصرف با همکاری دانشگاه شناسایی و براساس آن نیازهای استان را برطرف می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای رفع مشکل بازار در ابتدا دولت تلاش کرد که ارز یارانه ای به روغن و شکر بدهد اما با این وجود اینکه در بازار قیمت ها به شدت بالا و کمبود وجود دارد، وزیر صمت تلاش می کند که این ارز یارانه ای را بردارد زیرا سیستم توزیع ما به شدت مشکل دارد و رانت ایجاد می کند.

حسینی نژاد ادامه داد: برداشت ارز یارانه ای ممکن است به جهش قیمتی در بازار بیانجامد، اما دیگر کمبودی نخواهیم داشت لذا مجلس شورای اسلامی به دنبال تعریف سیستمی است که یارانه به اشخاص پرداخت شود و جلوی رانت را بگیرد.

عناوین برگزیده