تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۵۸۵۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سعدمحمدی در حاشیه «ایران کان مین» اظهار کرد:

وزارت صمت به دنبال تعامل با مجلس شورای اسلامی

می متالز - نمایشگاه ایران کان مین 1399، روز گذشته با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صمت و اردشیر سعدمحمدی سرپرست جدید معاونت معدنی و صنایع معدنی این وزارتخانه کار خود را آغاز کرد.
وزارت صمت به دنبال تعامل با مجلس شورای اسلامی

به گزارش می متالز، سعدمحمدی در حاشیه این مراسم با اشاره به شیوه نامه بازار فولاد، اظهار کرد: ما در تعامل با مجلس رفتار خود را تنظیم خواهیم کرد. زمانی که این تعامل ایجاد شود، مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت و همچنین تولیدکنندگان آن را قبول خواهند داشت.

در حالی سرپرست جدید معاونت معدنی به تعامل میان مجلس و وزارت صمت اشاره دارد که نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تلاشند تا طرح جامع فولاد را در صحن علنی به تصویب برسانند. درواقع مجلس در تلاش است تا هدایت بازار فولاد را آن طور که در نظر دارد تنظیم کند.

سعدمحمدی درباره حرکت موازی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: تلاش ما بر هماهنگی شیوه نامه فولاد و طرح جامع مجلس است.

اما در مقابل مجلس شورای اسلامی معتقد است طرح جامع فولاد می تواند مشکلات بازار را حل کرده و شرایط را برای توسعه متوازن ایجاد کند، در این باره سعدمحمدی بر تعامل دو طرفه تاکید دارد.

البته وزارت صمت نیز شیوه نامه را بهترین روش برای مقابله با رانت و گران فروشی در بازار می داند اما تولیدکنندگان سنگ آهن و فولاد معتقدند باید اصلاحاتی در این شیوه نامه انجام شود.

سعدمحمدی درباره این موضوع تصریح کرد: شیوه نامه نیازمند ارزیابی های دوباره است و در ارتباط با این موضوع نیز بنده امروز در مجلس شورای اسلامی حضور خواهم داشت تا با نمایندگان به بررسی برخی مسائل بپردازیم. در حال حاضر با تعامل صورت گرفته، انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن نوردکاران و انجمن لوله و پروفیل، قول همکاری داده اند.

وی ادامه داد: براساس این موضوع شرایط خوبی برنامه ریزی می شود و امید بر آن است که  با یک برنامه ریزی مشخص نسبت به عرضه بازار، امکان صادرات، تقسیم عادلانه رفتاری در بخش فولاد صورت بگیرد. البته باید این نکات در شیوه نامه دیده شود.

آن طور که پیداست سعدمحمدی برای رفع مشکلات شیوه نامه فولاد در هفته های اول شروع کارش در وزارت صمت راهی مجلس می شود.

سعدمحمدی بیان کرد: امیدوارم در جلسه با مجلس بتوانیم برنامه ای داشته باشیم تا تمامی حلقه ها در زنجیره فولاد رضایت داشته باشند. همچنین تلاش بر آن است که در زمینه تامین مواد اولیه، تولید و میزان عرضه در بورس، آرامش در بازار داخل برقرار شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز باید بخش هایی از زنجیره که مازاد مواد اولیه دارند بتوانند به درستی برنامه ریزی کرده و فرصت را از دست ندهند. با چنین اتفاقی چرخه تولید فولاد به درست به حرکت خود ادامه می دهد.

به گزارش می متالز، صنعت فولاد نقش مهمی در صادرات غیر نفتی ایفا می کند و به نوعی شعار معدن به جای نفت را محقق می کند اما گاهی تصمیمات غیرکارشناسی و ناگهانی در این حوزه می تواند حضور در بازارهای صادراتی و برنامه ریزی برای آینده این صنعت را به خطر اندازد. وزارت صمت امروز بیش از هر زمان دیگری باید از توسعه صنعت فولاد حمایت کرده و با رصد هر چه بیشتر بازار حضور دلالان را کاهش دهد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده