تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۱۵۸۸۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گریزی بر کمبود سیمان در بازار مصرف

بازار بی سامان سیمان/ همچنان سیمان وجود ندارد

می متالز - خبرها حاکی از آن است که در سطح استان و باتوجه به پیگیری مسوولان استان، همچنان بازار مصرف با کمبود سیمان مواجه است.
بازار بی سامان سیمان/ همچنان سیمان وجود ندارد

به گزارش می متالز، در حالی که فروشندگان به مردم سیمان نمی‌فروشند و بازار سیاه سیمان مرکز خرید و فروش این محصول شده، در پی اعتراض مصرف کنندگان، استاندار قزوین از عرضه سیمان در بازار قزوین خبر می‌دهد و می‌گوید: مشکل کمبود سیمان با توجه به هماهنگی صورت گرفته با معاون اول ریاست جمهوری و استانداران همجوار استان برطرف خواهد شد.

این در حالی است که بعد از گذشت سه روز از این خبر، بازار سیمان در بی سیمانی به سر می‌رود که مصرف کنندگان را مجبور به ورود به بازار سیاه با قیمت چندین برابر قیمت واقعی سیمان می‌کند.

شیرمحمدی یکی از مصرف کنندگان سیمان و تولید کننده بتن آماده گفت: حدود ۲۰ روز است که بازار سیمان دچار نوسان شدید شده طوری که برای تامین سیمان مورد نظر باید به بازار سیاه مراجعه کنیم.

به گفته پیمانکاران ساختمان، افزایش قیمت سیمان بر روی مصالح ساختمانی مانند تیرچه و بلوک هم تاثیر گذاشته است و این افزایش قیمت به ضرر پیمانکاران است.

از طرفی کارشناسان امر معتقدند، رونق ساخت و ساز در فصل پاییز به دلیل کم آب بر بودن بتن، افزایش کرایه حمل سیمان از دیگر استان‌ها و سرعت بخشی به پروژه‌های عمرانی ملی از عمده دلایل کمبود سیمان به شمار می‌آید.

از سوی دیگر فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گویند: مشکل از کارخانه‌هاست. چرا که آن‌ها به جای فروش سیمان در داخل کشور، آن را با نرخ دلار به بازار‌های خارجی صادر می‌کنند.

برخی مصرف کنندگان معتقدند سیمان در شرکت‌های تولیدی به وفور پیدا می‌شود، اما گویا تولید کنندگان سیمان همچون سایر تولید کنندگان برای افزایش قیمت دست به اقدام اینچنینی برای افزایش قیمت زده اند.

جمالی پور استاندار قزوین با اشاره به وضعیت بازار و چگونگی نظارت بر آن،  می‌گوید: نظارت‌ها بر بازار باید جدی‌تر دنبال شود چرا که به نظر می‌رسد صرف جریمه کردن که باعث اصلاح روند و رضایتمندی مردم نشود تاثیرگذار نیست و نظارت بر بازار باید با ابزاری صورت گیرد که باعث اصلاح بازار شود.

وی اصناف و اتحادیه‌ها را ملزم به اجرای رسالت خود در زمینه نظارت بر بازار می‌داند و اینکه نباید برای منفعت عده‌ای در این زمینه کوتاهی صورت گیرد.

در شرایط رکود مسکن و امور مرتبط با این محصول وقتی مسوولان امر توان تامین ثبات بازار در شرایط پویایی اقتصاد، این مدیریت‌ها و تنظیم بازار جز ورشکستگی کلان چیزی نخواهد داشت و برای تامین حداقلی سیمان در شرایط رکود سیمان با چالش جدی مواجه هستیم.

در حالی که ایران بزرگترین صادر کننده سیمان در جهان می‌باشد، بازار سیاه این محصول درصدر فروش قرار دارد.

عناوین برگزیده